גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ביידן

סגן הנשיא לשעבר רושם התאוששות חסרת תקדים ● האיש שהוספד רק בשבוע שעבר ניצח לפחות בתשע מ-14 מדינות ● הוא חילץ את טקסס מידי סנדרס, הביס אותו בכל הדרום, היכה אותו בצפו-מזרח ובמערב התיכון ● סנדרס נחל ניצחון חשוב בקליפורניה ● נראה שהדרך אל ההכרעה התארכה מאוד

מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP
מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP

צירוף המלים "אין הכרעה" נשמע כמו ההיפך מדרמה, משהו מעין "אין חדשות". אבל הכול יחסי, והיחס כאן הוא בין ציפיות לתוצאות.

בשבוע שעבר השתרר הרושם, שברני סנדרס אינו ניתן עוד לעצירה, ו"יום שלישי הגדול" יהיה מעמד הכתרתו הלא-רשמית כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

ביום הזה, אתמול, הצביעו 14 מדינות של ארה"ב בעת ובעונה אחת בבחירות המקדימות. זה היה הסיבוב הגדול ביותר של עונת הבחירות. הוא נועד להכריע את הכף בשלב מוקדם. עונת המקדימות מסתיימת רשמית רק ביוני, אבל ניצחון מסיבי ביום שלישי הגדול היה מקצר אותה הלכה למעשה.

אומנם שתי המפלגות הגדולות ערכו בחירות מקדימות, אבל אצל הרפובליקנים הן היו רק עניין פורמלי, מפני שאיש אינו מאיים על בכורתו של הנשיא טראמפ. אצל הדמוקרטים הן עמדו להזניק את סנדרס ליתרון כה מוחץ במספר הצירים לוועידת המפלגה עד שהיה מקום להניח, כי החמצן יאזל מריאותיהם של יריביו.

החדשות מאתמול הן שהכף לא הוכרעה. בזמן כתיבת הרשימה הזו, הבוקר, סנדרס זכה בנתח האלקטורלי הגדול ביותר של יום שלישי הגדול: קליפורניה. אבל...

לא רק שחורים

ג'ו ביידן, סגן הנשיא רב-המעידות ועתיר-החולשות, שהוכרז מת פוליטי בסוף פברואר, הצליח לנצח אתמול לפחות בתשע מדינות. אחדים מניצחונותיו היו מרשימים, או מדהימים. הוא היכה לא רק את סנדרס, אלא גם את מייקל בלומברג, שתקציב הבחירות שלו היה חבית ללא תחתית (הוא הוציא 559 מיליון דולר).

ניצחונו המרשים ביותר של ביידן היה במדינת וירג'יניה, ליד וושינגטון הבירה. הוא קיבל שם 54% מהקולות, לאחר שהשקיע חצי מיליון דולר בפירסומות. בלומברג קיבל פחות מ-10%, לאחר שהשקיע 18 מיליון דולר. אכן, הכסף לא יענה את הכול (ובלומברג עשוי לפרוש מן המירוץ עוד היום).

הניצחונות האלה רחוקים מלהעניק לביידן יתרון ממשי במניין הצירים לוועידת המפלגה במילווקי, שבה יתמנה המועמד הדמוקרטי בסוף הקיץ. אבל הם מעניקים לו תנופה בלתי רגילה. מוטב לזכור שהוא נחל את נצחונו הראשון באיזשהן בחירות מקדימות רק בשבת שעברה, במדינת דרום קרוליינה. שם הוא ניצח בזכות תמיכה מסיבית של מצביעים שחורים. למצביעים האלה נודעת חשיבות עצומה במפלגה הדמוקרטית, אבל השאלה היתה תלויה ועומדת אם הוא מסוגל לנצח גם בין לבנים.

ובכן, התשובה ניתנה אתמול, והיא חד משמעית: כן, בהחלט, בשורה של מדינות, בשורה של אזורים.

הורישו לו את תומכיהם

הסקרים לא חזו את נצחונותיו. אבל אין זה מפני שהסקרים רעים. הסקרים הביאו בחשבון את נוכחותם של שני טוענים נוספים לנשיאות, שהתחרו עם ביידן על קולותיהם של דמוקרטים מתונים. השניים החליטו לפרוש ב-36 השעות שקדמו להצבעה, כדי לעזור לביידן לבלום את סנדרס.

המהלך הזה עורר מלכתחילה ספקות בין משקיפים פוליטיים: האומנם מועמד פורש יכול להוריש את תומכיו למועמד אחר? התשובה: יכול גם יכול, ויכולה גם יכולה.

קחו למשל את מדינת מינסוטה, במערב התיכון של ארה"ב, על גבול קנדה. ביידן ניצח בה אתמול בהפרש משכנע, אף כי לא הציב בה את כף רגלו אף פעם אחת במהלך שנה של מסע בחירות. הכיצד?

ובכן, הסנטורית של מינסוטה, איימי קלובוצ'אר, הייתה בעצמה טוענת לנשיאות עד יום ב'. היא הסתלקה מן המרוץ, מפני שהכירה בהתמעטות סיכוייה. היא סמכה מיד את ידיה על מועמדות ביידן, והעמידה את מלוא התשתית הארגונית שלה במינסוטה לרשותו. הוא ניצח שם מבלי להתאמץ.

לדעתי, התוצאות במינסוטה הן מן החשובות ביותר של יום שלישי הגדול, אף כי התקשורת האמריקאית מיעטה לעסוק בהן. חשיבותן נובעת מן הגיאוגרפיה. מרכז הכובד של הבחירות המקדימות עובר בשבוע הבא למערב התיכון. זו חוליה קריטית לחלוטין, מרכז היסטורי של תעשיה כבדה ושל איגודים מקצועיים. הדמוקרטים יתקשו לחזור לשלטון בלי תמיכה מסיבית מן המערב התיכון.

ניצחון של סנדרס במינסוטה היה מעמיד בספק ניכר את יכולתו של ביידן לנצח בשורה של מדינות מפתח במערב התיכון, כמו מישיגן (יום ג' הבא) ואילינוי (בעוד שבועיים). זה עדיין יכול לקרות, אבל סיכויי ביידן השתפרו פלאים.

מסצ'וסטס. לא, טקסס

קרו אתמול שורה של דברים מפתיעים, ודרגת ההפתעה השתנתה ככל שהתארך הערב. ב-11 בלילה, למשל, היה נדמה שהפתעת היום התחוללה במדינת מסצ'וסטס, בצפון מזרח ארה"ב. זו מדינת הבית של הסנטורית אליזבת' וורן, הטוענת למועמדות המפלגה לנשיאות, ומחזיקה בדעות שקוראים "פרוגרסיביות", זאת אומרת שמאליות-פופוליסטיות. היא יצאה בהתקפה חזיתית על ביידן בימים האחרונים של מערכת הבחירות.

מה מרות היו התוצאות בשביל הסנטורית וורן. ביידן הגיח הרחק מאחור, וניצח בהפרש משכנע. למען האמת, היא נדחקה למקום השלישי, אחרי סנדרס. איש לא ציפה לתוצאה הזו.

אבל הפתעת מסצ'וסטס התחילה להחוויר לאחר חצות (שעון וושינגטון), כאשר מספרים לא צפויים התחילו לזרום מטקסס. המדינה הענקית הזו, השנייה בארה"ב במניין אוכלוסייה, עמדה על פי רוב הסימנים לבחור בסנדרס. סיבה מרכזית אחת: 31% מתושביה הם 'לאטינוס', או היספאנים, יוצאי אמריקה הלטינית. סנדרס הצליח לגייס יותר לאטינוס מכל מועמד אחר.

רוב הערב, התוצאות מטקסס העמידו את סנדרס בעמדת יתרון. אבל סמוך לחצות התהפכה הקערה. ביידן עבר ליתרון ולא שמט אותו עוד. מוטב להבין שאפילו הפסד של ביידן בהפרש קטן היה נחשב להישג בלתי צפוי בהתחשב ביתרונו הארגוני של סנדרס ובהשקעת הזמן והכסף.

ניצחון של ביידן בטקסס הוא לא פחות ממהמם. הוא מקנה ליום שלישי הגדול את הזכות להיחשב למהפך. אין פלא שאנשי סנדרס היו הבוקר אבלים וחפויי ראש. אחד מהם ממדינת מישיגן, עבדול סאייד, הודה בשידור בסי.אן.אן, "לא לערב הזה ציפינו".

אדמה חרוכה

סנדרס עצמו נשא נאום משונה להפליא בעצרת במדינת הבית הזעירה שלו, ורמונט, על גבול קנדה, שבה נחל נצחון קל. הוא לא הזכיר אף אחת מן המדינות שבהן הובס, והעמיד פנים שהיום הנחיל לו ניצחון גדול. הוא גם יצא בהתקפה חזיתית מרה על ביידן, שהבהירה את כוונותיו מכאן ואילך: מלחמת אזרחים בתוך המפלגה - ואדמה חרוכה. לא ברור איך הוא יוכל להמליץ לתומכיו להצביע בעד ביידן נגד טראמפ אם יובס.

נראה בעליל שהסרת הכפפות הזו מתיישבת עם מצב הרוח בין פעילי מטה הבחירות שלו. עבדול סאייד הנ"ל, מבריק ורהוט, התלונן שהממסד הדמוקרטי נשא את ביידן "על קביים". זה כרגע הנרטיב: סנדרס נאבק נגד "הממסד הדמוקרטי", שיצא ממאורותיו כדי להביס את "התנועה" שהוא הקים כדי לכונן צדק חברתי עלי אדמות.

למרבה העניין, חלקים ניכרים של המדיה מאמצים את הנרטיב הזה. בדיקה לא שיטתית ב-48 השעות האחרונות מעלה, כי הצירוף "הממסד הדמוקרטי" מתאזרח עכשיו לא רק בראיונות או בפרשנויות, אלא אפילו במסירה עניינית של חדשות.

השימוש בו מעורר את כעסם של תומכי ביידן. האומנם אפשר להניח שכמה דמויות של "הממסד הדמוקרטי" יצליחו לעשות מניפולציה ושטיפת מוח למיליוני בוחרים בתוך שלושה ימים?

האין אנשי סנדרס מתחייבים בנפשם הפוליטית אם הם מפקפקים ברצינות דאגתם של מיליוני מצביעים דמוקרטיים, שברני סנדרס אינו מסוגל לנצח את דונלד טראמפ; או רצינות דאגתם שסנדרס מציע מרשם פוליטי כל כך קיצוני ,עד שהוא מאיים על אושיות המפלגה הדמוקרטית, שהייתה בחצי המאה האחרונה מפלגת מרכז-שמאל מתונה, בוודאי לא מפלגה רדיקלית מהפכנית.

אין ספק שמלחמה לנו כאן על נפשה של המפלגה הדמוקרטית. ג'ו ביידן הצליח לקום לתחיה בימים האחרונים מפני שהרבה דמוקרטים חושבים את סנדרס ל"טראמפ של השמאל". בניגוד לרוב הישראלים, הדמוקרטים אינם מחשיבים השוואה עם טראמפ למחמאה.

הרוח חוזרת ונכנסת

חולשותיו של ביידן מדברות בעדן. סקרי יציאה מן הקלפי מאשרים כישלון עצום ממדים שלו להגיע אל לאטינוס ואל צעירים. סקר יציאה בקליפורניה מראה, כי בעוד שסנדרס נהנה מתמיכתם של 72% מבני 18 עד 29, ביידן מקבל רק 5%. זה נתון מחריד. מזלו של ביידן הוא שקבוצת הגיל הזו קטנה יחסית, בסביבות 14% מן המצביעים, והיא אינה נוטה להצביע. הוא חזק הרבה יותר בין בני 65 ומעלה (37% לעומת 21% לסנדרס).

סקרי היציאה מאשרים שהנכס הגדול ביותר של ביידן הוא הנחת המצביעים שיש לו הסיכוי הגדול ביותר להכות את טראמפ. זה מה שחשבו המצביעים ברוב חודשי 2019, עד שהרוח התחילה לצאת ממפרשי ביידן, תוצאה של מסע בחירות כושל, ארגון לקוי, רטוריקה משעממת.

הרוח חוזרת ונכנסת בהם עכשיו. אבל לביידן יש רקורד ארוך מאוד של הכשלה עצמית. ברני סנדרס, לעומת זאת, הצליח לעורר התלהבות אותנטית, כך שעוד ארוכה הדרך. 24 השעות האחרונות האריכו אותה עוד יותר.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%