הקרב הבא בי-ם: התפרסם מכרז לרכישת מתחם בי"ח שערי צדק הישן

רשות מקרקעי ישראל מעמידה למכירה באמצעות מכרז את מתחם בית החולים הישן שברחוב יפו. מדובר בחמישה מתחמים שכוללים אפשרות לבניית 240 דירות, מלונאות ומסחר. המגרשים משווקים כחטיבה אחת וליזם אחד וצפויים לרכז התעניינות רבה

מתחם בי"ח שערי צדק הישן / צילום: sirkiss
מתחם בי"ח שערי צדק הישן / צילום: sirkiss

מכרז המקרקעין הגדול הראשון לשנת 2020 מצד המדינה יוצא לדרך. רשות מקרקעי ישראל מוציאה למכירה באמצעות מכרז את מתחם בית החולים שערי צדק הישן ברחוב יפו בירושלים. מדובר בחמישה מגרשים שמאפשרים בניית 240 דירות בשילוב מסחר, מלונאות ומשרדים. כל חמשת המגרשים ישווקו כחטיבה אחת ליזם אחד. עם הזוכה במכרז ייחתם חוזה חכירה ישירה (ללא הסכם פיתוח) לתקופה של 98 שנים עם אופציה להארכה לתקופה נוספת של 98 שנים בתנאים שיהיו נהוגים ברשות מקרקעי ישראל במועד החידוש.

מבנה בית החולים שערי צדק הישן שוכן ברחוב יפו מס' 161 בירושלים, לא רחוק משוק מחנה יהודה. התוכנית של בית החולים שערי צדק, שנערכה ע"י המהנדס הטמפלרי תיאודור זנדל, התוותה בניית שלושה בניינים נפרדים שהוקפו בגן גדול ומסביבו חומה. בית החולים פעל בין השנים 1902 ועד 1980, ולאחר מכן, עמד במשך שנים נטוש. באמצע שנות ה-90 המבנה שופץ עבור משרדי הנהלת רשות השידור. יש לציין שבמתחם קיים בית עלמין קטן, שהוקם ב-1948, עם חסימת הגישה לבית העלמין בהר הזיתים.

מתחם בי"ח שערי צדק הישן / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות
 מתחם בי"ח שערי צדק הישן / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

מתחם שערי צדק כולל כאמור 5 מגרשים: על המגרש האחד בנוי מבנה בית החולים "שערי צדק" המיועד לשימור. במגרש זה ניתן לבנות 50 חדרי מלון, אולמי כינוסים ואירועים, שטחי מסחר ושימושים נלווים למלון. שני מגרשים נוספים מיועדים לבניית מגורים. בכל מגרש ייבנו 120 יח"ד אשר יוקמו במגדלי מגורים בני 24 קומות. המגרש הרביעי מיועד לתעסוקה, מסחר, מלונאות, שטחי ציבור לקהילה/תרבות ופנאי/רווחה בהיקף של כ- 4000 מ"ר. המגרש החמישי מיועד למסחר, משרדים ותעסוקה.

מתחם בי"ח שערי צדק הישן / הדמיה: רכטר אדריכלים
 מתחם בי"ח שערי צדק הישן / הדמיה: רכטר אדריכלים

מתחם שערי צדק ממוקם בסמוך לפרויקט רובע הכניסה לעיר שיתפרס על פני שטח של כ-300 דונם ויכלול בינוי של 20 מגדלים בני 18-24 קומות לשימושי תעסוקה, מסחר, מגורים, תיירות, מלונאות, פנאי ותרבות לצד שטחי ציבור. הצפי הוא שהאזור כולו יהפוך למרכז תחבורתי גדול ובו תחנת רכבת, ארבעה קווי רכבת קלה, תחנת אוטובוסים מרכזית, שבילי אופניים ועוד.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון מסר כי, "אני שמח על פרסום המכרז לבניית 240 יח"ד למגורים, מסחר ומלונאות, דבר שישרת את הציבור הירושלמי, יקדם בניה המיועדת לזוגות צעירים בשילוב קידום מקומות תעסוקה. פרויקט זה מצטרף לפרויקטים נוספים שנבנים בעיר ושעוד יבנו, אשר יהפכו את ירושלים לעיר מובילה ומתקדמת בכל מאפייני החיים".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון הוסיף כי, "מדובר במכרז נוסף בתוכנית הגדולה לשינוי פני הכניסה לבירת ישראל. מכרז זה יוסיף שטחי מסחר ותיירות משמעותיים לצד תוספת מאות יחידות דיור שירושלים זקוקה להן. מימוש הסכם הגג בירושלים מתנהל בקצב משביע רצון בזכות ההירתמות ושיתוף הפעולה המצוין עם ראש העיר ירושלים. מכרז זה הינו צעד משלים אשר מגדיל ומפתח את שטחי התעסוקה בעיר".

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי: "למבנה בית החולים שערי צדק הישן יש חשיבות היסטורית ולאומית כבית החולים הראשון שפעל מחוץ לחומות ירושלים ושירת את תושבי העיר. מימוש התכנית יוסיף למתחם חשיבות תיירותית-כלכלית, עם בניה של כ-50 חדרי מלון, אולמות כנסים ושטחי מסחר, שיתנו מענה לביקוש ההולך וגובר של מקומות לינה בירושלים".