מיני-מבחן: לנדרובר דיסקאברי ספורט 2020 מציג שיפורים בכל החזיתות

דגם הפתיחה של משפחת לנדררובר המשודרג מציג שיפורים רבים, כאשר עיקר השדרוג הניכר לעין בוצע בתא הנוסעים, שמצויד כעת במערך הפיקוד העדכני של דגמי הקבוצה - כולל דגמי הריינג'רובר היקרים • וכמה עולה התענוג?

קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR), "ספינת הדגל של תעשיית הרכב הבריטית", נקלעה בשבועות האחרונים לתוך הסערה המושלמת - מסוג הסערות שיכולות לשלוח גם ספינות דגל למצולות.

את 2019 סיימה הקבוצה בנימה אופטימית עם חזרה לרווחיות מכובדת, אבל אז הכה משבר הקורונה בתעשיית הרכב הסינית, מפעלי הייצור של JLR בסין הושבתו, ושרשרת אספקת החלפים עבור מפעליה באירופה שובשה. במקביל קרסו מכירות הרכב החדש בשוק הסיני, שתופס כמעט 15% ממכירותיה הגלובליות של הקבוצה.

כתוצאה מכך הודיעה השבוע JLR על הורדת קצב הייצור במפעליה בבריטניה כדי להתאים את עצמה לירידה בביקוש. בין לבין מתמודדת הקבוצה גם עם יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי (ברקזיט) בטרם נחתם הסכם שיאפשר ייצור רווחי של רכב בבריטניה, וברקע מאיימות תקנות הפליטה הקשוחות של 2021, שעמידה בהן כמעט בלתי אפשרית עבור חברה, שמתמקדת בשוק הפרמיום.

בין המהלומות שנוחתות מכל הכיוונים, הצליחה החברה גם להשיק את הדור המחודש של דגם הדיסקאברי ספורט - המתחרה של לנדרובר בפלח של אאודי Q5, ב.מ.וו X3 ושות'. הדיסקו-ספורט היוצא היה אחד הדגמים הנאים ביותר במשפחת ה- SUV של JLR, והטיפול הקוסמטי הקליל שעבר לקראת 2020 רק הוסיף לו חן עם פנסי חזית בעלי אור מעוצב, פגושים חדשים וגריל מודגש. הוא לא נראה גבוה וצר כמו אחיו הגדול, הדיסקאברי "הרגיל", ומציג יחס מדויק בין רוחב לגובה עם מראה חלקלק ונטול תפיחות מיותרות, מחרטום עד זנב. 

עיקר השדרוג הניכר לעין במודל 2020 בוצע בתא הנוסעים, שמצויד כעת במערך הפיקוד העדכני של דגמי הקבוצה - כולל דגמי הריינג'רובר היקרים. הוא כולל לוח מחוונים רב-תכליתי מבוסס מסך LCD, מערכת מולטימדיה/ניווט עם מסך מגע גדול ומהיר ומתחתיו עוד משטח מגע "מסתגל" עבור תפעול מערכות המשנה.

להגה נוספו גם מתגים זעירים לשליטה בתפריטים באמצעות מגע-אצבע, והמכלול כולו נראה כעת הרבה יותר מתוחכם ויוקרתי, אם כי טכנופובים עדיין עלולים להיתקל בקשיי הסתגלות בעת תפעול פונקציות בסיסיות כמו שליטה במיזוג האוויר. בגרסאות הבכירות העסק עטוף בעור, עץ וחומרים פלסטיים רכים ודחוסים, שלא נופלים רחוק מאלה של המותג-האח היוקרתי ריינג'רובר.

כבעבר, תא הנוסעים ידידותי מאד למשפחות חובבות טיולים. המושבים הקדמיים רחבים וסופר נוחים, הרצפה הגבוהה מספקת ליושבים תצפית למרחקים מבעד למשטחי זכוכית גדולים, ובשורה השנייה מאחור אפשר להושיב שני מבוגרים בגודל מלא, אם כי המושב ביניהם סמלי ולא ממש נוח.

הדיסקו-ספורט הוא אחד הכלים הבודדים בפלח, שמציעים בונוס של שורת מושבים שלישית עם צמד מושבים מתקפלים. אבל הם מתאימים בעיקר לילדים, ופתיחתם מותירה נפח הטענה סמלי של כ-115 ליטר בלבד. קיפולם כבר מפנה מאחור מרחב רציני למטען של טיולים משפחתיים.

מודל 2020 מיובא לארץ עם שני מנועי טורבו-בנזין חזקים, אך למבחן התייצבה גרסת הטורבו-דיזל עם מנוע 2 ליטר בהספק 180 כ"ס. אלה לא הרבה סוסים, והם רתומים לרכב, שמשקלו העצמי נושק ל-2 טון, אבל מפצה על כך מומנט מאסיבי של 44 קג"מ בסל"ד נמוך.

הביצועים המוחלטים די מתונים (אפס ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות), והמנוע נשמע מחוספס תחת האצה. אבל בסיוע תיבה אוטומטית חדשה בת תשע מהירויות, שלא מתנגדת להוריד בזריזות שניים או שלושה הילוכים לפקודת הנהג, אין בעיה להאיץ בעליות בקצב ראוי גם עם מטען אנושי מלא או לשייט בנסיעות עסקיות ארוכות עם כשהמנוע מהמהם ברקע בסל"ד מזערי.

עיקר השדרוג של הדור החדש סמוי מהעין. השלדה הוקשחה, גיאומטריית המתלים עברה שינוי יסודי, ומערכת ההיגוי שודרגה. התוצאה היא כלי נעים וידידותי לנהיגת אספלט נמרצת עם היגוי שמרגיש מאוזן ונטיית גוף שהופחתה ביחס לדור היוצא, אם כי עדיין יותר בולטת מזו של GLC ,X3 או Q5. גם נוחות הנסיעה קפצה מדרגה למרות השימוש בחישוקי ענק בגרסה הבכירה.

למרבה הצער, החישוקים המהודרים, עם צמיגים נמוכי חתך, הגבילו את האפשרות לבדוק את יכולות השטח המובטחות של הכלי, למעט כמה גיחות לדרכי עפר מחורצות, שאותן צלח הרכב בקלות. אבל עם מרווח גחון של כ-22 ס"מ, מערכת הנעה כפולה ממוחשבת ומוניטין וניסיון שטח של עשורים רבים, אין לנו סיבה להטיל ספק ביכולות השטח של הכלי.

דיסקאברי ספורט טורבו-דיזל עולה 428 אלף שקל, והגרסה המפוארת בה נסענו כבר דוחקת את רף המחיר לכיוון ה-500 אלף שקל. אלה מחירים שניצבים ברף העליון של הקבוצה, אבל כאשר משקללים את הבונוס של צמד מושבים נוסף (למי שצריך) ואת פוטנציאל השטח הרציני, מקבלים רכב טיולים משפחתי שמתייחס לתואר "רב-תכליתי" ברצינות יתרה.