חשבתם שמשרד הבריאות הישראלי מגזים? אלו הצעדים האגרסיביים שננקטים בעולם בניסיון למגר את הקורונה

באסיה עוקבים אחר אזרחים דרך הטלפון הסלולרי, באירופה נוקטים צעדים אקטיביים כדי לאתר אנשים שבאו במגע עם חולים • ומה קורה בסין? התבוננות עולמית על הניסיון למגר את הקורונה מלמדת שישראל אולי מרחיקה לכת בחלק מההוראות אבל ממש לא באכיפה

חייל מחטא את הרחוב בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP
חייל מחטא את הרחוב בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP

מבחינת צעדים רשמיים, שורת ההגבלות שהטילה ישראל בניסיון לצמצם את התפשטות מחלת הקורונה בשבועות האחרונים מרחיקה לכת יותר מרוב מדינות אירופה; עם זאת, מבחינת פיקוח על יישומם, ישראל אינה מתקרבת לצעדים של מדינות באסיה, העוקבות אחרי הטלפונים הניידים של אזרחיהן ואינן מסתפקות בבידוד ביתי.

הרשויות בישראל, כך נראה, מנסות להיות צעד אחד לפני אירופה בהתמודדות עם המגפה, כולל איסורי כניסה גורפים ממוקדי התפרצות וביטולי טיסות, אולם במקביל הן מסתפקות בקריאה לציבור ונסמכות על צעדים וולנטריים, ולא נקטו מתחילת המשבר בגישה הפרו-אקטיבית של חלק מרשויות הבריאות באירופה. בעוד שבאירופה, למרות המספר הרב של החולים, הרשויות עדיין יוצרות בעצמן קשר עם כל מי שהיה בקשר עם החולים, במקרים רבים בישראל, משרד הבריאות מפרסם הודעה על חולה, ומבקש מהציבור להודיע בעצמו אם היה בקשר עמו.

על רקע הזינוק במפלס הדאגה בציבור הישראלי - וגם האירופי - סביב ההתפרצות הנוכחית של נגיף הקורונה, "גלובס" סוקר את מצב מוקדי ההתפרצות העיקריים ברחבי העולם, ואת הצעדים השונים שנוקטות הרשויות כדי לנסות ולהאט את התפשטות הנגיף.

אירופה: עד כה אף מדינה באיחוד לא סגרה את הגבול לאזרחים זרים

באיטליה נקטו הרשויות בצעד הקיצוני ביותר שננקט באירופה עד כה, כשהודיעו על סגירת כל בתי הספר במדינה מיום חמישי השבוע ועד ה-15 במרץ לפחות. להחלטה יש השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה האיטלקית, משום שהיא מכריחה הורים רבים להישאר בבית עם הילדים ולא ללכת לעבודה. הממשלה כבר עובדת על חקיקה שתפצה את העסקים שייאלצו לשלם להורים בעודם בבית, או על תשלום ישיר להורים. במקביל, ישנה יוזמה להנפיק "שוברים" לבייביסיטרים שימומנו גם הם על ידי המדינה.

אישה צועדת בכיתת לימוד ריקה באוניברסיטת מילאנו / צילום: Antonio Calanni, AP
 אישה צועדת בכיתת לימוד ריקה באוניברסיטת מילאנו / צילום: Antonio Calanni, AP

איטליה נקטה את הצעד תוך התייעצות עם ארגון הבריאות העולמי. למרות שילדים אינם נחשבים למי שנמצאים בסיכון גבוה לתמותה כתוצאה מהנגיף הנוכחי, הם נחשבים למעבירים משמעותיים שלו באוכלוסייה, והצעד נועד להגן על המבוגרים יותר באיטליה.

התפרצות הקורונה במדינה היא החמורה ביותר אחרי סין ודרום-קוריאה. 3,089 מקרים מאובחנים של הנגיף כבר נרשמו במדינה, ו-107 מקרי מוות, רובם של מבוגרים או מי שסובלים ממחלות רקע (מחלות לב, ריאה, לחץ דם גבוה, סוכרת ובעלי מערכת חיסונית חלשה). במקביל, כל משחקי הכדורגל והכדורסל במדינה יתקיימו ללא קהל לפחות עד תחילת אפריל ונאסרו התקהלויות. תושבי כמה עיירות בצפון המדינה עדיין נמצאים בסגר, וייתכן שהוא יורחב.

התיירות במדינה ספגה מכה אנושה, כשחברות רבות ביטלו טיסות ותיירים חוששים לבקר באיטליה. הממשלה כבר הודיעה על תוכנית חילוץ בשווי ארבעה מיליארד אירו, שמטרתה לסייע לעסקי התיירות ולעסקים אחרים הנאבקים להתמודד עם השלכות הנגיף.

אשה עם מסכה מצטלמת ליד המדרגות הספרדיות ברומא. מדובר באתר תיירות פופלארי מאוד בקרב תיירים / צילום: Andrew Medichini, AP
 אשה עם מסכה מצטלמת ליד המדרגות הספרדיות ברומא. מדובר באתר תיירות פופלארי מאוד בקרב תיירים / צילום: Andrew Medichini, AP

בצרפת הודיעו הרשויות כי הן נערכות ל"שלב שלוש" (מתוך שלושה) של ההתפרצות, שמשמעותה התפרצות נרחבת של המחלה והידבקות של חלקים גדולים מהאוכלוסייה. 285 מקרים אותרו עד כה, וארבעה מקרי מוות נרשמו. 15 בני אדם נמצאים בטיפול נמרץ. "אנחנו מתכוננים באופן פעיל למגפה", הודיע ארמון האליזה. צרפת הגבילה התקהלויות ל-5,000 בני אדם לכל היותר, בדומה לישראל. כל התחבורה הציבורית במדינה ממשיכה לפעול כסדרה. "המדינה לא תעצור מלכת בגלל הנגיף", נמסר בהודעה. כ-100 בתי ספר נסגרו עד להודעה חדשה באזורים בהם נרשמו התפרצויות. מוזיאון הלובר נפתח ביום רביעי, אחרי שהעובדים במקום קיבלו מסיכות וציוד הגנה.

תיירת עם מסכה בלובר / צילום: Francois Mori, AP
 תיירת עם מסכה בלובר / צילום: Francois Mori, AP

גם בגרמניה הודיע שר הבריאות כי התפשטות המחלה ככל הנראה "אינה ניתנת למניעה" וכי התקווה של הרשויות היא להאט אותה כמה שאפשר. 349 מקרים דווחו במדינה בתוך שבועיים בלבד, ובברלין דווח על שמונה חולים. גרמניה אינה מבודדת אף אזור, אך סגרה בתי ספר בכמה מדינות מחוז, היכן שנרשמו התפרצויות של קורונה. חלק ממאות החולים נמצאים בבידוד ביתי, אם מחלתם קלה, וחלק מהם מאושפזים. גרמניה מבצעת מאות בדיקות לנגיף מדי יום, מסרו הרשויות, ועדיין חוקרת כל מקרה של קורונה כדי לעדכן את המעגלים הסובבים בנוגע לחשד להידבקות.

גם ברוב המדינות האחרות באירופה - מדנמרק ועד סלובניה, מבריטניה ועד ליוון - אותרו מקרי קורונה, וההתפשטות נמשכת בהדרגה. עד כה, אף מדינה באיחוד האירופי לא סגרה את הגבול לאזרחים זרים. גם בריטניה יזמה "תוכנית קרב" נגד הנגיף, והיא מנהלת בדיקות לזיהוי קורונה ב-12 מעבדות ברחבי המדינה. קרוב ל-14 אלף בני אדם נבדקו עד כה בבריטניה, והמדינה דואגת לבצע הבדיקות בביתם או באזורם של החשודים כחולים, כדי למנוע הדבקה במוקדי רפואה דחופה. בבריטניה ישנם 115 נדבקים ומקרה מוות אחד. בספרד נרשמו 200 מקרים ושני מקרי מוות.

גבולות האיחוד האירופי נשארים פתוחים למרות ההתפשטות. שרי הבריאות האירופים הצהירו כי סגירת גבולות תהיה "אמצעי לא מידתי ולא יעיל". מדינות האיחוד הקימו כוח משימה מתואם לתגובות בתחום הרפואי. האיחוד גם מתחיל להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של המשבר, ושרי האוצר ייתכנסו בשבוע הבא לדון בתוכניות תמריצים למשק האירופי.

אסיה: מיליוני בני אדם עדיין נמצאים בבידוד ביתי

בסין, מוקד ההתפרצות העולמית, יורד בהדרגה מספר המקרים המאובחנים ומקרי המוות, כפי שחזו מומחי ארגון הבריאות העולמי שציינו כי שיא המחלה במדינה חלף. 125 מקרים חדשים אובחנו בחמישי האחרון ו-31 מקרי מוות, רובם המכריע עדיין בפרוביניציית הובאיי ובעיר ווהאן.

מומחים עדיין סבורים כי מקור המחלה העולמית הוא שוק בעלי חיים בעיר, שבו הוצעו למכירה חיות בר שניצודו, לצד עטלפים וחיות אחרות מגידול תעשייתי, כמו יונקים מסוימים, נחשים וצבים. במסגרת המלחמה שלה בנגיף הודיעה סין על איסור צריכת בשר ציד ועל סגירת חוות גידול. 80,409 מקרים נרשמו בסין בשלושת החודשים האחרונים, ו-3,012 מקרי מוות. מיליוני בני אדם עדיין נמצאים בבידוד ביתי מפוקח על ידי הרשויות בווהאן. המדינה נאבקת להפעיל מחדש את המפעלים שמייצרים כ-20% מהתוצר העולמי. סין גם הודיעה כי כל מי שמגיע אליה מאיראן, איטליה או מדינות נגועות אחרות יצטרך לשהות בבידוד של שבועיים. מומחה של ארגון הבריאות העולמי ציין לשבח את הצעדים שנקטה סין, כולל הקמת בתי חולים, גיוס חירום של מתנדבים לכוח אדם רפואי, אבחון מהיר והתגייסות כוללת למאבק בהתפרצות, ואמר כי הם מנעו "מאות אלפי מקרי הדבקה בנגיף".

מחוץ למצב בסין, תשומת הלב הגדולה ביותר ניתנת למצב המתפתח בדרום קוריאה, שבה ישנה התפרצות משמעותית של המגיפה. לפי הערכות, יותר ממחצית מ-6,008 המקרים שדווחו עד כה קשורים לכת הנוצרית בדרום-המדינה החשודה ש"ייבאה" את הנגיף מווהאן שבסין. הנשיא מון ג'אה-אין אמר השבוע כי המדינה "פתחה במלחמה" נגד הנגיף. הממשלה הציעה תקציב מיוחד של 9.8 מיליארד דולר למימון מאבק זה.

מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס
 מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס

במסגרת הצעדים, פרשו הרשויות תחנות בדיקה ברחבי המדינה, והן אף מבצעות בדיקות נוסעים בכלי רכב חולפים בתחנות drive-through, שהבדיקה בהן נמשכת כמה דקות, מבלי לצאת מהרכב. המדינה גם משתמשת בטכנולוגיות חדשות במלחמה בנגיף, כמו מערכת GPS שמפעילה התרעה כאשר חולים מפירים את הבידוד שלהם בבית. בדרום קוריאה, כמו גם בסינגפור והונג קונג, יש קמפיינים גדולים של הסברה ומידע לציבור על אמצעי מניעה פשוטים אך חיוניים כמו שטיפת ידיים, התרחקות מקהל והימנעות מנגיעה בפנים. מיליונים עדיין עובדים מהבתים ברחבי אסיה, כאשר גם רשויות ממשלתיות וגם חברות פרטיות מיישמות הסדרי עבודה גמישים, או מרחוק, כדי לצמצם סיכוני הידבקות. גם ביפן נלחמות הרשויות בהתפרצות הנגיף. 330 מקרים אובחנו במדינה ושישה מקרי מוות.

בטייוואן, מדינת האי הסמוכה לסין שלה קשרים ענפים (למרות עימות דיפלומטי) עם סין, נרשמו רק 42 מקרים, נכון לעכשיו, ואפס מקרי מוות. המדינה נערכה מבעוד מועד להתפרצות מגיפה שמקורה בסין, בעיקר בעקבות הניסיון המר עם מחלת ה-SARS. מרכז מיוחד למניעת התפשטות המגיפה פעל בטייוואן כבר מתחילת ינואר. בין השאר, עקבה המדינה אחרי טיסות התושבים החוזרים לאי, ואיתרה מי שחזרו מאזורים חשודים מסין. לאחר מכן הציבה את הניידים שלהם בניטור מתמיד כדי לוודא שאינם עוזבים את הבידוד הביתי. היא גם ביטלה את רוב הטיסות מסין בשלב מוקדם מאוד של התפרצות המחלה, וגם פיזרה מיליוני מסיכות, עמדות לחיטוי ידיים ופצחה בקמפיין הסברה נרחב בערים באי כבר מתחילת ינואר. בנוסף, בתי הספר במדינה נשארו סגורים שבועיים אחרי חופשת ראש השנה הסינית.

אנשים עם מסכות בטייוואן / צילום: Chiang Ying-ying, AP
 אנשים עם מסכות בטייוואן / צילום: Chiang Ying-ying, AP

מנגד, אוסטרליה הודיעה על שורת מקרים חדשים השבוע אחרי כמעט חודש ללא הידבקויות חדשות. בסך הכל עומד מספר המאובחנים עם קורונה על 52 בני אדם. בערים כמו סידני ובריזביין דיווחו כלי התקשורת על הצטיידות ואגירת מוצרי מזון, וגם נייר טואלט. בתגובה, הרשויות קראו לתושבים להימנע מקניות בשל פאניקה, ועידכנו כי אין איום על ההיצע.

ארה"ב: מספר נמוך מאוד של בדיקות לזיהוי קורונה

בארה"ב אובחנו עד כה 129 מקרי נגיף קורונה ו-9 מתים. רוב החולים מרוכזים במדינות קליפורניה ו-וושינגטון. ערים רבות, כולל סאן פרנסיסקו וסיאטל, ואפילו מדינות כמו וושינגטון וקליפורניה הכריזו על מצבי חירום. הכרזה זו מאפשרת לרשויות המקומיות גישה רחבה יותר למשאבי חירום ומימון כדי להיערך להתפרצות רחבה יותר. גם רשויות פדרליות עובדות על תגובה: הצבא האמריקאי עידכן כי מעבדות שלו עובדות על חיסון, ומינהל המזון והתרפות (FDA) אישר לעובדי בריאות להשתמש במגוון רחב יותר מסיכות עם מסננים כתחליף למסכות הפנים שאוזלות.

מאידך, לממשל האמריקאי יש בעיות חמורות שלא נרשמו באירופה. יש חששות רחבים מהיעדר גישה לערכות בדיקה, והוראות הבדיקה המבולבלות של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, CDC, גרמו לעיכוב בבדיקות. עד כה בוצעו רק כ-3,600 בדיקות לגילוי הנגיף - מספר נמוך מאד בהשוואה למדינות כמו דרום קוריאה (שביצעה קרוב ל-100 אלף בדיקות) ומדינות באירופה.

מנהל ה-FDA אמר תחילה שארה"ב תוכל לבצע מיליון בדיקות עד סוף שבוע הנוכחי, אך הבהיר לאחר מכן שיש פער "בין היכולת להעביר את ערכות הבדיקה למעבדות והיכול של המעבדות לבצע את הבדיקות בפועל". באוכלוסייה, החשש מהנגיף מתגבר כנראה. מסכות פנים וציוד לחיטוי ידיים אזלו במקומות רבים. אשה מקליפורניה סיפרה ל-"CNN" שהיא ביקרה ב-15 חנויות ביומיים, ומצאה רק קופסה אחת של מסכות פנים. בסופרמרקטים רבים נרשם מחסור בשימורים, מים מינרליים ומוצרים בסיסיים.

מחסור בנוזלי חיטוי ברשת טרגט בניו ג'רזי, ארה"ב / צילום: Seth Wenig, AP
 מחסור בנוזלי חיטוי ברשת טרגט בניו ג'רזי, ארה"ב / צילום: Seth Wenig, AP

כוח משימה ממשלתי עובד סביב השעון כדי לנהל מקרים מאומתים, לפקח על הליכים רפואיים בכל המדינה, ולעבוד עם גופים בינלאומיים כמו ארגון הבריאות העולמי והמרכז האירופי למניעת מחלות.

המזרח התיכון: איראן שחררה 54 אלף אסירים

איראן ניצבת בלב ההתפרצות במזרח התיכון. הרפובליקה האיסלאמית דיווחה על יותר מ-3,500 מקרי קורונה ו-107 מקרי מות. לפי הדיווחים, מספר הנדבקים גבוה הרבה יותר, וכולל גם אחד מכל 12 חברי פרלמנט באיראן. בתגובה למשבר, גייסה איראן כוח חירום של 300 אלף עובדי בריאות ומומחים, מסר סגן שר הבריאות שלה השבוע (ג'). מומחים בינלאומיים מארגון הבריאות העולמי הגיעו השבוע לטהרן כדי לדון עם הרשויות האיראניות ולתאם מאמץ תגובה. אלו שמנסים לעזוב את העיר הקדושה קום, שהייתה מקור ההתפרצות במדינה, יועברו לבידוד אם יש להם חום ותסמיני קורונה, מסרה אתמול הממשלה.

כבאים מחטאים את הרחוב באיראן / צילום: Vahid Salemi, AP
 כבאים מחטאים את הרחוב באיראן / צילום: Vahid Salemi, AP

איראן נקטה גם אמצעים חריגים יותר, כמו שחרור זמני של יותר מ-54 אלף אסירים כדי להפחית את התפשטות הנגיף. בשבועיים האחרונים לבדם, הנגיף התפשט לתריסר מדינות נוספות באזור. מדינות רבות סגרו את הגבולות על איראן או הטילו הגבלות תנועה אליה וממנה. קטאר, טורקיה ועיראק הורו לאזרחיהן לעזוב את איראן. בעיראק נסגרו כל בתי הספר, בתי הקולנוע, בתי הקפה ומקומות ציבוריים נוספים לשבועיים, והוטל איסור נסיעה לאיראן, כוויית ובחריין.

אפריקה ואמריקה הלטינית: עדיין אין התפרצויות גדולות

אין התפרצויות גדולות של הנגיף באפיקה ובאמריקה הלטינית, אך כמה מדינות דיווחו בשבוע שעבר על מקרים ראשונים, והעלו את החשש שהנגיף ימשיך להתפשט. באפריקה נרשמו הידבקויות במצרים, אלג'יריה, ניגריה, סנגל וטוניסיה. בניגריה הביעו הרשויות ביטחון ביכולתן לטפל במצב, מפני שמגפת האבולה האחרונה הכינה אותם למצב חירום כזה. ארגון הבריאות העולמי, WHO, מזהיר שהתפרצות עלולה לפגוע באפריקה הרבה יותר מכפי שהיא פגעה בסין. רק ל-42% מניגרים יש גישה למים וסבון בבתיהם. ל-25% אין כלל גישה למים. מומחים מארגון הבריאות העולמי נשלחים בייחוד למדינות חלשות, והארגון מספק להן ערכות בדיקה והכשרת צוותים רפואיים.

באמריקה הלטינית ובקריביים דווחו מקרי הידבקות במקסיקו, ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה, אקוודור והרפובליקה הדומיניקנית.

מדינות כמו מקסיקו, גואטמאלה ופנמה הכריזו על מצב חירום או אזהרות ברמה גבוהה לקראת התפשטות רחבה יותר. גם מדינות ללא מקרי הידבקות לא לוקחות סיכונים - פנמה הקצתה 2.5 מיליון דולר לתגובה לנגיף, עם מסע הסברה פומבי, והיא מקיימת קורסים לעובדי בריאות.