המדינה תעניק הלוואות בערבות של עד 85% לעסקים שנפגעו מהקורונה

משרד האוצר יפתח מסלול ייעודי בקרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים עם היקף מצטבר של הלוואות בהיקף של עד 4 מיליארד שקל

שר האוצר, הנהלת משרד האוצר, בנק ישראל, רשות המסים ורשות ניירות ערך התכנסו היום להערכת מצב נוספת לבחינת התמודדות המשק הישראלי עם התפרצות נגיף הקורונה. בתום הדיון הנחה שר האוצר משה כחלון את החשב הכללי רוני חזקיהו לפתוח מסלול ייעודי בקרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, במסגרתו יועמדו הלוואות בערבות מדינה לעסקים שנקלעו לקשיים תזרימיים כתוצאה מהשפעות התפרצות נגיף הקורונה.

על-פי הודעת האוצר, במסגרת המסלול הייעודי, שייפתח בתיאום עם בנק ישראל, יוכלו הבנקים להעמיד הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף מצטבר של עד 4 מיליארד שקל בפעימות, בשיעור מוגדל של ערבות מדינה. בנוסף, הבנקים יתחייבו לבצע את משק בדיקת ההלוואה בתוך 9 ימי עבודה. העמדת הלוואות בהיקף של עד 2 מיליארד שקל מתוך הקרן תתאפשר באופן מיידי. סיוע נוסף יינתן לפי הצורך בכפוף לאישור ועדת הכספים של הכנסת .

מדובר בהלוואות לצרכי גישור בפריסה של עד 5 שנים ואפשרות לתחילת החזרי הקרן לאחר חצי שנה ממועד העמדת ההלוואה. המדינה מצידה התחייבה להיות ערבה להלוואות בהיקף של 85%. הלווים יוכלו להעמיד ביטחונות בשיעור מצומצם של עד 10% מההלוואה.

בהערכת המצב לקחו חלק סגן שר האוצר יצחק כהן, נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, ראש רשות ניירות ערך ענת גואטה, מנהל רשות המסים ערן יעקב, הממונה על התקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על השכר קובי בר נתן, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג.

כחלון אמר בעקבות הישיבה כי "אנו פועלים במגוון כלים על מנת לוודא שכלכלת ישראל תישאר איתנה אל מול האירועים. אין ספק כי העובדה שמשבר הקורונה העולמי פוגש את ישראל עם כלכלה חזקה, שיעור אבטלה נמוך, דירוג אשראי גבוה ויחס חוב תוצר הממשיך לרדת, יסייע בידינו לצלוח אותו תוך פגיעה מינימלית בכלכלה הישראלית".

חזקיהו ציין כי "אגף החשב הכללי יסייע ככל שניתן על מנת לספק מענה לצרכי האשראי העולים בשל הפגיעה התזרימית הנובעת מההשפעות הגלובליות של התפרצות הנגיף, וזאת באמצעות קרן ההלוואות בערבות המדינה, המספקת מענה לעסקים במשק בשגרה ובחירום".