סוער בשוק המט"ח: האירו מזנק ב-2.1% מול השקל; הין היפני שנחשב חוף מבטחים צולל ב-3%

שוק המט"ח סוער על רקע הטלטלה בשווקים: הין היפני שנחשב דווקא למקלט בעת משבר צולל מול הדולר • מחיר הנפט קורס לשפל של שלושה עשורים • התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ב-0.52% • לאומי שוקי הון: "עד כה השקל נחלש פחות מהמצופה"

האירו מזנק / אילוסטרציה: שאטרסטוק
האירו מזנק / אילוסטרציה: שאטרסטוק

שוק המט"ח נסחר בסערה כאשר השקל ממשיך להיחלש הבוקר מול המטבעות העיקריים ובמקביל האירו מתחזק בצורה חדה מול הדולר. ברקע: טלטלה בשווקים עם קריסת מחיר הנפט הלילה לשפל של שלושה עשורים.

עדכון: האירו  מזנק ב-2.27 מול השקל לרמה של 4.0215 שקלים; הין היפני שנחשב למקלט בעת משבר דווקא צולל ב-3% מול הדולר, הדולר  מזנק מול השקל ב-0.9% לרמה של 3.5174 שקלים. בעולם, הדולר אינדקס (DXY) מאבד 1%, והאירו מזנק ב-1.26% מול הדולר.

מחיר הנפט מתרסק כעת ב-30% לשפל של שלושה עשורים, וזאת בצל התמוטטות ברית אופ"ק-רוסיה לאחר כישלון המגעים להסכמה על קיצוץ קצב ההפקה. 

בתוך כך התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים נופלת ל-0.52%, מחיר הזהב נוסק ל-1,700 דולר - שיא של 7 שנים, והחוזים העתידיים בניו יורק צונחים ביותר מ-4%, לצד נפילות של 6% בבורסה היפנית.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי שוקי הון, אמר בהקשר של הסערה בשוק המט"ח: "להערכתנו, הגורם העיקרי להיחלשות השקל בשבועיים האחרונים הוא המימושים בשוקי המניות, בנוסף למגמת הבריחה מסיכון מחשש להאטה כלכלית מקומית וגלובלית. ניתן אף לומר שעד כה השקל נחלש פחות מהמצופה, ופחות מהשינוי בעבר. זאת, ככל הנראה, על רקע צירופה של ישראל בסוף החודש בפועל למדד ה- WGBI (מדד האג"ח הגלובלי) - דבר שתומך בשקל, היות שגופים זרים צריכים לקנות אג"ח שקלי ולקנות שקלים".

בנוגע לזינוק של האירו מול הדולר אומר לוי כי "מדובר בתיקון למהלך ההיחלשות של האירו בשבועות האחרונים. לפני שבועיים האירו נסחר בסביבות שער של 1.12 דולר - נמוך קלות מרמתו כעת. בשיא ההתפרצות של הקורונה בסין, אירופה היתה צפויה להיות אחת הנפגעות המשמעותיות מההאטה בסין ולכן האירו נחלש מאוד. היום, כשרואים שגם ארה"ב וכ-100 מדינות נוספות נוספו למעגל הנפגעות, ואי-אפשר לבודד את הפגיעה כתוצאה מהנגיף לכלכלה ספציפית, האירו מתקן מול הדולר. לכך יש להוסיף את הפחתת הריבית בארה"ב בשבוע שעבר, שהיתה מפתיעה וחריגה בעוצמתה, ואת העובדה שהריבית באירופה עדיין לא ירדה, אף שצפויה לרדת בהמשך".

לדברי לוי, "הן לאירופה והן לארה"ב יש רגישות גבוהה לנגיף. ארה"ב פגיעה בגלל המבנה של מערכת הבריאות שלה, שמבוסס על מימון פרטי. אירופה פגיעה מאחר שהאוכלוסייה בה מבוגרת, הכלי המוניטרי מוגבל ויש חוסר אחידות פיסקלית מובנה בין המדינות השונות. כך ששתי הכלכלות חשופות לסיכונים מהקורונה, אולם להערכתנו הסיכונים הפיננסים באירופה גבוהים יותר".