ביג דאטה, נחישות, זריזות והתגייסות פוליטית: כך מנצחת טיוואן את הקורונה

לפי התחזיות המוקדמות, טיוואן הייתה אמורה להיות מוקד ענק של התפרצות קורונה, אך בעזרת פעולה מוקדמת, התגייסות פוליטית ושימוש מושכל בטכנולוגיה, האי הקטן נותר כמעט נקי מנדבקים • על רקע האירועים אנו מביאים את הכתבה בשנית כלשונה

קורונה בטיוואן / צילום: Alessandro Tocco/LaPresse, AP
קורונה בטיוואן / צילום: Alessandro Tocco/LaPresse, AP

ב-31 בדצמבר הודיעה סין לראשונה לארגון הבריאות העולמי על הופעתה של דלקת ריאות מסתורית בעיר ווהאן. יידרשו עוד יותר משלושה שבועות עד שסין תאשר רשמית כי דלקת הריאות קטלנית ומדבקת מאדם לאדם, אך באי טיוואן לא לקחו סיכונים כבר בשלב מוקדם זה. עוד באותו היום החלו הרשויות בטיוואן לסרוק את כל הטיסות הישירות שהגיעו מווהאן ולחפש חולים עם חום. מי שגילה סימפטומים חשודים נשלח מיד לבידוד.

לפי התחזיות הראשוניות, טיוואן אמורה היתה להיות המוקד השני בגודלו של מחלת הקורונה אחרי סין היבשתית. מתוך אוכלוסיה של 23 מיליון בני אדם, כ-850 אלף אזרחי טיוואן חיים בסין היבשתית. רבים מהם תכננו לחזור הביתה כדי לחגוג את ראש השנה הסיני בסוף ינואר. בנוסף נכון לשנה שעברה קיבל האי טיוואן 2.7 מיליון מבקרים מסין היבשתית, כולל טיסות ישירות הישר ממוקד ההתפרצות בווהאן. כל אלו הפכו את טיוואן לפגיעה מאוד.

אלא שבעזרת היערכות מוקדמת ופעולה מהירה טיוואן הצליחה לגבור על התחזיות השחורות. לפי המספרים האחרונים, היו באי רק 45 נדבקים בנגיף ורק מקרה אחד של מוות מקורונה, הרבה פחות ממדינות כמו שוויץ והולנד, שלכאורה אמורות היו להיות פגיעות פחות.

בזכות הטראומה של הסארס

במידה רבה ההצלחה של טיוואן בהתמודדות עם נגיף הקורונה נובעת מטראומת העבר של מגפת הסארס ב-2003. אז הוכנסו יותר מ-150 אלף אזרחי טיוואן לבידוד, 346 חלו ו-73 מתו. בעקבות הסארס הסיקו בטיוואן מסקנות והקימו מרכז שליטה ייעודי להתמודדות עם מגפות. במשבר הנוכחי מרכז השליטה נכנס לפעולה רשמית ב-20 בינואר, היום בו סין הודיעה כי נגיף הקורונה מדבק מאדם לאדם, ומאז הוא מנווט את כל פעולות המאבק במגפה.

טיוואן לא המתינה להוראות מארגון הבריאות העולמי ופעלה באופן אקטיבי ומהיי. לטיוואן היו סיבות טובות לעשות זאת בהתחשב בעובדה שארגון הבריאות העולמי כלל אינו מכיר באי כחבר, ואפילו לא נותן לו מעמד משקיף בשל התנגדות סין לעניין. סין רואה בטיוואן את אחד ממחוזותיה אף שבפועל האי מתנהל עצמאית לחלוטין. טיוואן היתה אחד המקומות הראשונים באסיה שהגביל את כניסת מבקרים מווהאן ואחר כך מסין כולה. כיום נדרשים כל המגיעים לטיוואן לסרוק קוד QR בשדה התעופה ולמלא שאלון רפואי, המאפשר לסווג אותם לבעלי סיכון גבוה ונמוך.

אלא שבטיוואן הבינו כי ההתמודדות עם הקורונה לא מסתיימת בפיקוח ובקרה על הנכנסים דרך שדה התעופה, אלא ממשיכה לשורת צעדים נוספים. עדות לרצינות של טיוואן בהתמודדות עם איום הקורונה אפשר לקבל מהסיפור הבא: הרשויות האי שלפו מהמאגרים הרפואיים בדיעבד את כל החולים שעברו בדיקת שפעת בבתי חולים וקיבלו תשובה שלילית. אותם חולים נשלחו אקטיבית לבדיקת קורונה. מתוך 113 מקרים שנבדקו, אחד נמצא חולה בנגיף.

השימוש של טיוואן בביג דאטה וטכנולוגיות מידע לא נעצר בכך. ב-27 בינואר השלימה טיוואן בתוך יום אחד אינטגרציה בין מאגר המידע של רשות ההגירה לבין מערכת הביטוח הרפואי. כך יכולים כיום כל בתי החולים באי לקבל אוטומטית מידע על המדינות בהן ביקר המטופל בתקופה האחרונה.

בטיוואן לא הסתפקו בשליחת פקחים כדי לבדוק האם האזרחים המחויבים בבידוד מצייתים להוראות, אלא הוסיפו בקרה באמצעות איכון על המכשירים הסלולריים שלהם. הרשויות בטיוואן כבר קנסו שורה של אזרחים על הפרת הוראות הבידוד כולל אזרח אחד שלפי הדיווח יצא מהבית לשש דקות בלבד כדי לעשן בחדר המדרגות. הוא נקנס ב-10,000 דולר טיוואן (1,165 שקל). אזרח אחר נקנס ב-300 אלף דולר מקומי (35 אלף שקל) על כך שניסה להסתיר כי הוא חולה בקורונה.

אך השימוש בטכנולוגיה הוא לא הכל. כדי להבין את הרזולוציה שבה מנהלות הרשויות בטייפה את המשבר, כדאי לקרוא את ההודעה שפרסמו ב-31 בינואר. הרשויות הודיעו אז כי הן מורידות את מחיר מסכת פנים מ-8 דולר מקומי ל-6 דולר. כדי למנוע זינוק במחירים, עם פרוץ משבר הקורונה החלה טיוואן לפקח על מחיר המסכות. הרשויות אף מפעילות קו חם לתלונות הנוגעות למחיר גבוה מדי של מסכות, כאשר מפקיעי מחירים או מי ששומרים אצלם מצבור מסכות צפויים לקנסות ומאסרים כבדים.

היתרון של טיוואן על מדינות אחרות הוא ביכולת הייצור העצמאית של מסכות שיש לה. לאור הביקוש הגבוה, החלו המפעלים באי לעבוד מסביב לשעון כדי לעמוד בו. הממשלה בטיוואן רכשה מבעוד מועד מיליוני מסכות ושחררה אותם לשוק בהדרגה. במקביל נאסר לחלוטין הייצוא של מסכות מחוץ לטיוואן כולל יצוא על ידי אנשים פרטיים. גם כמות המסכות שיכול לקנות כל אזרח הוקצבה לשתיים בלבד בשבוע כדי למנוע חוסר.

הצעדים המוקדמים הביאו לכך שטיוואן למעשה כבר הצליחה להתגבר על הקורונה, בעוד מדינות אחרות באזור עדיין נמצאות בשיא המאבק. בעוד בסין טרם נקבע תאריך לחזרה ללימודים, בטיוואן התלמידים כבר שבו לבתי הספר ב-24 בדצמבר, אחרי הארכה של שבועיים לחופשת ראש השנה. בבתי הספר, כמו בשאר מבני הציבור באי, עוברים כל הנכנסים בדיקת חום בכניסה ומחטאים ידיים.

ציון תמיכה של 82%

בסקר שערך ערוץ הטלוויזיה המקומי TVBS זכתה ממשלת טיוואן לשיעור תמיכה גבוה במיוחד של 82% בכל הנוגע להתמודדות עם המגפה. הציון הגבוה נובע לא רק מהצעדים האופרטיביים שביצע האי, אלא גם מהשקיפות שגילו הרשויות במהלך משבר. הרשויות בטיוואן ערכו כמעט מדי יום מסיבת עיתונאים ובה סיפקו נתונים עדכניים והפריכו שמועות ודיסאינפורמציה שנפוצה ברשת. אחד הדוברים המרכזיים של המחלה בטיוואן הוא סגן הנשיא, רופא ואפידמיולוג במקצועו, שהסביר לאזרחים מתי לחבוש מסכה והטיף לשטיפת ידיים. התושבים אפילו מקבלים עדכוניים יומיים לטלפונים הסלולריים. כל אלו נועדו לשמור את האזרחים דרוכים מבלי לגלוש לפאניקה.

בינואר האחרון נערכו הבחירות בטיוואן, כאשר הנשיאה צאי אינג-ון זכתה לקדנציה נוספת, שנייה במספר. על אף הקרבה לבחירות, לדברי רוברט ברוק מאוניברסיטת קליפורניה, אחד מכותבי מאמר שהתפרסם בשבוע שעבר ב-Journal of the American Medical Association וניתח את ההתמודדות של טיוואן עם הקורונה, ההצלחה המקומית מול המחלה נבעה גם "מהמוכנות של מפלגות פוליטיות מגוונות לעבוד יחד כדי להגיב לסכנה". אמירה שנשמעת רלוונטית במיוחד לישראל.

על אף ההצטיינות במישור הרפואי, לטיוואן עדיין מחכה עבודה קשה במישור הכלכלי. הכלכלה בטיוואן מוטה יצוא לסין, כאשר חברות רבות מטיוואן ובראשן ענקית האלקטרוניקה פוקסקון מייצרות בסין. בנוסף התיירות היא מגזר כלכלי חשוב באי שכבר ספג נזק כלכלי כבד בעקבות הקורונה. הממשלה בטאיפיי מיהרה ואישרה חבילת הטבות בגובה 2 מיליארד דולר לחברות שנפגעו מהמשבר ובינתיים משדרת ביטחון כי תוכל לשמור על צמיחה של 2% לפחות השנה, אבל לאור הסיטואציה הכלכלית הגלובלית זה לא יהיה קל.

● כתבה זו התפרסמה במקור ב-9 במרץ. על רקע האירועים אנו מביאים אותה כאן בשנית כלשונה.