משבר הקורונה: אובר וליפט שוקלות להקים קרן לעובדי כלכלת החלטורה

זאת יחד עם החברות דורדש, פוסטמייטס ואינסטקרט • החברות הללו, כולן מסן פרנסיסקו, מעוניינות לשלם לנהגיהן בארה"ב שנדבקו בנגיף או נכנסו לבידוד בהוראת הרשויות; הן ממשיכות לשאת ולתת על פרטי קרן הפיצויים, וצפויות לקבל החלטה בימים הקרובים

מונית של אובר / צילום: shutterstock
מונית של אובר / צילום: shutterstock

חברות הנסיעות המשותפות וחברות משלוחי המזון הגדולות ביותר בארה"ב מקיימות שיחות על הקמת קרן לפיצוי נהגים שעסקיהם נפגעו מנגיף הקורונה. השיחות הללו משקפות את הלחץ שמופעל עליהן לספק לנהגים שלהן הטבות והגנות רחבות יותר.

אובר טכנולוג'יז, ליפט, דורדש, פוסטמייטס ואינסטקרט מעורבות בדיונים, והן שוקלות איך לשתף פעולה בתשלומים פוטנציאליים לנהגים שלהן, לפי יודעי דבר. החברות הללו, כולן מסן פרנסיסקו, מעוניינות לשלם לנהגיהן בארה"ב שנדבקו בנגיף או נכנסו לבידוד בהוראת הרשויות. הן ממשיכות לשאת ולתת על פרטי קרן הפיצויים, וצפויות לקבל החלטה בימים הקרובים.

כמה נהגים אומרים שהפיצוי שישולם רק אחרי אבחון או בידוד לא יספיק. כקבלנים עצמאים, רוב הנהגים לא מקבלים ימי מחלה או חופשה. מחוקקים וארגוני עובדים בארה"ב קוראים להתמקד בנושא הזה בנימוק של סכנה לבריאות הציבור.

"אם אני לא נוהג, אני לא יכול לשלם את דמי השכירות על הדירה ולממן את הילדים שלי", אמר סטיב גרג, אב לשלושה בן 51 שנוהג מכונית אובר בסן פרנסיסקו במשרה מלאה. "אם הם הולכים לפצות אותנו רק אחרי בידוד, זה כבר מאוחר מדי".

נהג של אובר בניו יורק אובחן כנשא של הנגיף, מסר דובר החברה בשבת. הוא הוסיף כי המחלה לא התפשטה בין הנהגים והנוסעים, "למיטב ידיעותינו".

ביום שישי כתב הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר מווירג'יניה למנכ"לי חברות ההסעות המשותפות ומשלוחי המזון בארה"ב, וקרא להם לוודא כי "חוסר ביטחון כלכלי לא ירתיע את עובדיהן להצהיר אם הם לקו בנגיף".

כל חמש החברות הללו, אובר, ליפט, DoorDash, Postmates ו-Instacart, מערערות על חוק בקליפורניה שמנסה לאלץ אותן לסווג את הנהגים שלהן כמועסקים ישירים שלהן, שזכאים להטבות כמו ימי מחלה וביטוח רפואי.

החברות הללו טוענות כי החוק, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר, לא מחייב אותן להגדיר את הנהגים שלהן כמועסקים. כמה מחוקקים בקליפורניה טוענים כי הוא כן מחייב. הבחרות גייסו יחד 110 מיליון דולר למימון יוזמת הצבעה בקליפורניה השנה שתפטור אותן מהחובה הזו. ההצעה מבטיחה לנהגים סבסוד של טיפול רפואי, אם הם עובדים מעל 15 שעות בשבוע. גם ניו יורק שוקלת חקיקה דומה שתציע יותר ביטחון תעסוקתי לעובדי "כלכלת החלטורות".

ביום שישי עבר הודיעה אובר כי תפצה נהגים שאובחנו כנשאי קורונה או נמצאים בבידוד ביתי ב-14 ימי הכנסה שהלכה לאיבוד. החברה לא פירטה איך תחשוב ההכנסה הזו. עד כה פוצו חמישה נהגים של אובר בבריטניה ובמקסיקו, לפי מקור יודע דבר. הנהגים הללו נכנסו לבידוד אך לא חלו.