בידוד השבים מחו"ל יעלה למשק 4.3 מיליארד שקל לחודש

זאת באובדן תוצר, בכל חודש שבו יש 70 אלף ישראלים בבידוד - כך מעריכה הכלכלנית הראשית באוצר • עם זאת, באוצר לא מתכוונים להשתמש בשלב זה בפתרונות נוספים מעבר לצעדים שיאפשרו הזרמת אשראי לעסקים במצוקה תזרימית

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: מתן פורטנוי
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: מתן פורטנוי

החלטת הממשלה אתמול, שתחייב כל מי שחוזר מחו"ל בבידוד של 14 יום על רקע משבר הקורונה, תעלה למשק 4.3 מיליארד שקל לחודש באובדן תוצר - כך העריכה אתמול (ב') הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג.

עם זאת, באוצר לא מתכוונים להשתמש בשלב זה בפתרונות נוספים מעבר לצעדים שיאפשרו הזרמת אשראי לעסקים שנקלעו למצוקה תזרימית בעקבות המשבר. אין גם כוונה לפי שעה ליזום בכנסת הליך שיאפשר חריגה ממסגרת התקציב הזמנית שנקבעה ל-2020.

בישיבת הממשלה שאישרה את ההחלטה אמרה גרינברג כי ההערכה מבוססת על תרחיש שבו כ-70 אלף ישראלים יהיו בבידוד במשך חודש שלם.

עם זאת, ההחלטה הייתה עולה למשק כמעט 5 מיליארד שקל אילו הממשלה הייתה מחליטה להחיל את הבידוד רטרואקטיבית על כל מי שחזר מחו"ל בשבועיים האחרונים - במקרה כזה היו מחויבים בבידוד כ-268 אלף ישראלים, על-פי נתונים שהציד שר הפנים אריה דרעי.

הנזק המצטבר למשק עד היום כתוצאה מהבידודים מוערך בכמיליארד שקל.

הנזק העיקרי הוא מהפסד העבודה כתוצאה משהייתם של הישראלים בבידוד. נזק נוסף נגרם ליצוא השירותים מישראל, שחלקו נעשה באמצעות טיסות מסחריות, אשר חלקן הופסקו כעת. עם זאת, באוצר מעריכים כי יימצאו פתרונות חליפיים לערוצי יצוא שייסגרו, בתוך פרק זמן של מספר שבועות.

גם הפגיעה בתיירות צפויה לפגוע בצמיחת המשק, אך באוצר העריכו כי עוד לפני ההחלטה האחרונה היקף הכניסות לישראל "נחתך" ב-50% כתוצאה מהמגיפה. בנוסף צופה גרינברג ירידה בהוצאה לצריכה פרטית כתוצאה מעליית הפסימיות בקרב הצרכנים, שחלקם יצמצמו כעת הוצאות מחשש כי הכנסתם תיפגע מהמשבר.

באוצר תולים תקוות רבות בהגדלת האשראי לקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים ב-2 מיליארד שקל ובלחץ שמפעיל בנק ישראל על הבנקים לספק אשראי לעסקים שנקלעו למצוקה תזרימית. גרינברג אמרה כי מתן האשראי הוא צעד ממוקד שאינו מייצר תופעות Moral Hazard (כגון בלקיחת סיוע במקום התייעלות, ע"ב).

גרינברג ציינה כי באוצר בחנו אמצעים נוספים, בין היתר בהסתכלות על מדינות אחרות. היא ציינה לדוגמה את סינגפור שחילקה לאזרחיה ואוצ'רים במטרה לעודד את האזרחים לצאת ולהוציא כסף - אך אמרה כי הרעיון נפסל, משום שאינו מתאים לאווירה הנוכחית של חשש מיציאה למקומות הבילוי והקניונים.