תרופה למשבר הכלכלי? טראמפ הכריז על הקלות מס, ו-וול סטריט זינקה במסחר

עפ"י דיווחים, נשיא ארה"ב יציע שיעור מס של 0% על שכר לשנת 2020 • בתוך כך, טראמפ חשף אולי את התעלול הכי דרסטי שהממשל יכול היה לנקוט כדי להציל את השווקים מהפלונטר שאליהם נקלעו עקב בהלת הקורונה • המדדים בוול סטריט זינקו היום בעקבות ההודעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

עדכון: על פי דיווחים בתקשורת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יציע שיעור מס של 0% על שכר לשנת 2020. בתוך כך, טראמפ חשף אולי את התעלול הכי דרסטי שהממשל יכול היה לנקוט כדי להציל את השווקים מהפלונטר שאליהם נקלעו בעקבות בהלת הקורונה. 

לעדכונים אודות המסחר בוול סטריט

לאחר המפולת שנרשמה אתמול (ב') בניו יורק, כאשר לראשונה מאז משבר הסאב-פריים הופעל מנתק זרם בוול סטריט דקות מהפתיחה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי הוא צפוי להציג הערב (ג') תוכנית שאמורה לתמוך בכלכלה האמריקאית נוכח משבר הקורונה.

במסיבת עיתונאים שנערכה אמש בבית הלבן לאחר הקריסה במדדים בניו יורק, אמר הנשיא טראמפ כי הממשל יפעל יחד עם הקונגרס על-מנת לגבש תוכנית שתכלול הקלת מס למקבלי השכר במשק האמריקאי. "אנחנו נדון על האפשרות להפחית או להקל במיסוי השכר, מדובר בהקלה משמעותית, הקלה משמעותית מאוד, זה מספר גדול", אמר טראמפ בתדרוך בבית הלבן. 

שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, מסר כי הכלכלה האמריקאית אינה מצויה בסכנת מיתון, וכי הנפילות שנרשמו אתמול בשווקים היו תוצאה של המאבק בשוק האנרגיה שגרר את קריסת הנפט, ולא שיקוף מצבה של הכלכלה הריאלית. לדבריו, הממשל שוקל להזרים סיוע במזומן לעסקים קטנים שנפגעו מהמשבר, וכי האוצר אף בוחן הקלות מס זמניות לעסקים וליחידים.

המהלך של הממשל מגיע בהיעדר אפקטיביות של נשק הריבית מצד הבנק המרכזי. כזכור, הפדרל ריזרב חתך בשבוע שעבר במפתיע את הריבית בארה"ב, מה שרק הגביר את הפאניקה בשווקים, שכן הבנק האמריקאי הוריד ריבית לפני ההודעה הצפויה ובשיעור חד מהצפוי של 0.5% לעומת התחזיות להורדה של 0.25%. בהמשך לדרמה שנרשמה אתמול בשוק האג"ח כשכל עקום התשואות נפל מתחת ל-1%, שהשוק צופה הורדת ריבית נוספת של 0.75% בהודעה הקרובה.

נזכיר כי מלבד ממשל טראמפ, גם קרן המטבע הבינלאומית השיקה בשבוע שעבר חבילת חילוץ בגובה 50 מיליארד דולר.

ההצהרה של הבית הלבן מספקת רוח גבית למדדים לאחר הקריסה אתמול. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק מאותתים על עליות של 3% בפתיחת המסחר שם, וזאת לאחר שאתמול בוול סטריט נרשם היום הגרוע ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008. 

המהלך שהביא לסחרור השווקים אתמול קשור להתרסקות מחיר הנפט - שמתאושש כעת ב-7% - בעקבות התמוטטות הברית של רוסיה ואופ"ק. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סירב ביום שישי האחרון להצעתה של אופק, מה שגרר תגובת נגד מצד סעודיה שהפילה את הנפט ביום הגרוע ביותר שנרשם מאז חודש ינואר של 1991. כתגובה לסירובה של רוסיה, סעודיה הוזילה את הנפט לסין ב-7 דולר, והגדילה לעשות כשבכוונתה להגביר את קצב הפקת הנפט ב-2 מיליון חיובית ביום. התחרות שנפתחה בין רוסיה וערב הסעודית בתפיסת נתחי שוק הנפט, תוך ניסיון לשמר את הפדיון באמצעות הגדלת נתח השוק, שלחו את מחיר הנפט לרשום את היום הגרוע מאז ינואר של 1991. בינתיים, ברוסיה מסרבים להתרגש מהמהלך, ומאותתים כי ביכולתם לסבול כל רמת מחיר של הנפט.

הירידה החדה במחיר הנפט, הגבירה עוד את מידת אי- הוודאות בשווקים הפיננסים הקיימת ממילא על רקע החשש מההשפעות הכלכליות של התפשטות וירוס הקורונה וגרמה לעלייה בתנודתיות בשווקים הפיננסים הצפויה להישאר בטווח הקרוב עד להתבהרות המצב החדש בשוק. "במידה שהתחרות על נתחי השוק בין רוסיה וערב הסעודית תימשך, מחירי הנפט שישארו נמוכים צפויים לגרום להורדת דירוג הריבית לחברות האנרגיה ויתכן שחלק מחברות האנרגיה (בעיקר החברות עם דירוג BBB ומטה) יגיעו לחדלות פירעון", אמר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי. "מדובר גם בעלייה ניכרת של הסיכונים ליציבותן של מדינות יצרניות נפט ואנרגיה אחרות כמו: קולומביה, ניגריה (ומדינות אפריקה אחרות), מקסיקו ואחרות".

"הירידה במחיר הנפט צפויה לפגוע במדינות המייצרות נפט ובפרט ברוסיה ובארה"ב שייצור הנפט שלהן יקר יותר (20 ו-16 דולרים לחבית נפט בהתאמה) לעומת ערב הסעודית שייצור הנפט שלה זול משמעותית (2.80 דולרים לחבית נפט)", הוסיף בפמן. "במידה והתחרות על נתחי שוק תימשך, מחיר הנפט ימשיך להישאר נמוך וצפויה פגיעה בהכנסות יצרניות הנפט, הגדלת הגירעון התקציבי של ערב הסעודית ורוסיה וכן עלייה של תשואות האג"ח הממשלתיות שלהם. בנוסף, מחיר הנפט הנמוך צפוי לגרום שינוי במאזן האנרגיה של ארה"ב שנהפכה מיבואנית נפט מרכזית ליצואנית הנפט הגדולה בעולם כתוצאה מהרחבת תעשיית פצלי שמן, היות שבמחירי נפט נמוכים יצור פצלי השמן אינו כדאי כלכלית וגם עלול להעמיד יצרני נפט קטנים ובינוניים במצב של אי-יכולת לשרת את היקפי החוב הגדולים שלהם".