נפט | פרשנות

פרשנות: בקרב בין רוסיה לסעודיה, אפשר אולי כבר להכריז על מותו של אופ"ק

מפיקי הנפט האמריקאים כבר אינם יכולים לסחוט יותר יעילות מבארות הפצלים של סעודיה, ו-וול סטריט לא צפויה להציע הון טרי חדש באותה מהירות - בייחוד מפני שהביקוש לנפט הוא בתהליך של קריסה גדולה יותר מהמשבר הפיננסי העולמי ב-2008 • בקיצור, יהיה רע

ועידת אופ"ק בג'דה, ערב הסעודית / צילום: Amr Nabil, AP
ועידת אופ"ק בג'דה, ערב הסעודית / צילום: Amr Nabil, AP

קרטל הנפט המפחיד לשעבר אופ"ק, שמציין השנה 60 שנות פעילות, שוכב על ערש דווי. ההלם של קריסת הביקוש באדיבות הקורונה יכול להיות מה שיהפוך אותו במהרה ללא-רלוונטי, אבל ממילא הוא חי על זמן שאול.

משנת 2016, כאשר מחירי הנפט נגעו ברצפה בפעם האחרונה, ההשפעה של אופ"ק הייתה תלויה בצירוף של מפיקות נוספות, בעיקר רוסיה, לניסיון לכופף את שוק הנפט לפי רצונו, וכך נוצר "אופ"ק+", שלא בטובתו.

בתחילת שנות ה-70 של המאה העשרים, לפני האמברגו הערבי על המערב שגרם להלם הראשון של המחירים, נתח השוק העולמי של אופ"ק היה מעל 50%, וישיבותיו היו אירועים גדולים, אבל הזינוק הפתאומי של המחירים פי ארבע, הצית חיפושי נפט בכל רחבי העולם.

היום אופ"ק הוא קרטל מפוצל עם שליש בלבד מהשוק העולמי, ובעל מספיק שכל שלא להכניס את העולם למיתון כפי שהוא עשה ב-1973. ביום שישי, ניסיון סעודי להגיב לירידה בביקוש לאנרגיה בגלל הקורונה טורפד על ידי רוסיה, שבעצמה מתנהגת כאילו נמאס לה מהתמרונים הסעודים. מאז הסכם אופ"ק+ הראשון ב-2016, תפוקת הנפט האמריקנית עלתה בקרוב ל-4 מיליון חביות ביום. כעת בעלות הברית לשעבר סעודיה ורוסיה מציפות את השוק בו זמנית, במשחק של מי ימצמץ ראשון.

השוק מגיב באלימות

תגובת השוק הייתה אלימה, עם חוזי הנפט העולמי (ברנט), שצנחו ביום שני האחרון בשיעור ללא תקדים מאז 1991, כשמלחמת המפרץ הראשונה החלה. מחירים של כ-30 דולר לחבית לנפט הגולמי האמריקאי, ירידה של כמעט חצי מסוף 2019, נמוכים הרבה יותר מכדי שאפילו בארות נפט הפצלים הפרודוקטיביות ביותר יוכלו להרוויח. כמה מפיקים אמריקאים שממילא כבר חולים יגיעו לפשיטת רגל וההשקעה בנפט תדלדל.

ב-2014, המסע של סעודיה לריסוק קידוחי הפצלים היה ירייה ברגל. הפעם, המפיקים האמריקאים כבר אינם יכולים לסחוט יותר יעילות מבארות הפצלים שלה, ו-וול סטריט לא צפויה להציע הון טרי חדש באותה מהירות - בייחוד מפני שהביקוש לנפט הוא בתהליך של קריסה גדולה יותר מהמשבר הפיננסי העולמי ב-2008. בקיצור, יהיה רע.

יהיה רע לכולם, אבל לאופ"ק יותר

אבל לאופ"ק יהיה רע עוד יותר, בייחוד לסעודיה. התפוקה האמריקאית תרד רק אחרי חודשים רבים, גם במלחמת מחירים ברוטלית. בינתיים, מאגרי הנפט העולמיים עלולים להתמלא כה מהר, שלחביות פשוט לא יהיה לאן ללכת. בפעם האחרונה שמחירי הנפט קרסו, אופ"ק+ היה יכול לזרז את ההתאוששות על ידי קיצוץ תפוקה, אבל במחיר של עידוד הפקת נפט הפצלים לשיא חדש.

רוסיה לא רצתה לחזור על השגיאה הזו פעם נוספת, והיא יכולה לאזן את התקציבים שלה במחיר נפט נמוך בהרבה מאשר סעודיה. זה לא רק אומר שירידת המחירים תהיה הפעם קשה יותר, אלא גם שאופ"ק כבר לא יהיה גורם חשוב. עם רק קומץ מדינות חברות שמוכנות או מסוגלות להפחית תפוקה כעת - איראן מוכת העיצומים, לוב הלא-יציבה, ניגריה וונצואלה הקורסת הם חברות רק נומינליות - סעודיה תצטרך להקריב יותר מדי הכנסות שלה כדי לייצב את המחירים. החשבון פשוט לא יעבוד.

מה שהחשבון הזה אומר היום הוא שהמפיקות עם העלויות השוליות הגבוהות ביותר והירידה המהירה ביותר ביתרות יצטרכו לאבד נתחי שוק. פירוש הדבר יהיה שחלק גדול מעליות התפוקה של הפצלים בארה"ב - אולי אפילו כמה מיליוני חביות ביום - יצטרכו להימחק.

הפצלים לא ייעלמו לעולמים. הכוח של אופ"ק אולי כן.