הקורונה מכה גם במלונות הבוטיק: הפניקס הקפיאה העמדת מימון של 100 מיליון שקל לרשת בראון

גורם בשוק ההון: "המערכת הפיננסית מכווצת היום ביחס לענפי התיירות והמלונאות" • לאחרונה מימשה הכשרה חברה לביטוח אופציה להמרת הלוואה של 66 מיליון שקל למניות מלונות בראון, לפי שווי של 400 מיליון שקל לרשת • הפניקס ובראון הסכימו לדון מחדש בנושא עם חלוף המשבר הגלובלי

ניר ויצמן, בעל השליטה ברשת מלונות בראון / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ניר ויצמן, בעל השליטה ברשת מלונות בראון / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחד המגזרים הראשונים להיפגע מהשפעת וירוס קורונה הוא זה של חברות המלונאות המקומיות. ל"גלובס" נודע כי קבוצת הביטוח הפניקס הפסיקה בימים האחרונים מגעים להעמדת מימון של 100 מיליון שקל לרשת המלונות הצומחת בראון, לנוכח הפגיעה הקשה שסופגים בימים אלה עסקי המלונאות וחוסר הוודאות לגבי עתידם.

גורם בשוק ציין, כי "הפניקס שמו את המימון לבראון על 'הולד', כמו שכל המערכת הפיננסית מכווצת היום ביחס לענפי התיירות והמלונאות, מה עוד שבראון עדיין אינה איתנה כמו רשתות המלונות הוותיקות דוגמת דן".

בחברת מידרוג העריכו אתמול, כי צפויה ירידה מהותית בהכנסות המלונאות במהלך החודשים הקרובים, עקב ביטול הזמנות קיימות לצד ירידה בהזמנות עתידיות. הרחבת איסור הכניסה ממדינות אירופה והמזרח הרחוק, ביטולי טיסות בישראל וברחבי העולם, לצד הרחבת היקפי הבידוד הביתי ומגבלות התנועה וההתכנסות בישראל ובעולם, צפויים להחריף את המגמה כבר בימים הקרובים.

מי שביצעה השקעה משמעותית במלונות בראון טרם המשבר הנוכחי היא הכשרה חברה לביטוח, שהודיעה בחודש דצמבר האחרון על מימוש אופציה שהייתה בידיה, להמיר הלוואה של 66 מיליון שקל ל-16.5% ממניות מלונות בראון - לפי שווי של 400 מיליון שקל לרשת מלונות הבוטיק. זאת, לאחר שבחודש יוני האחרון הלוותה הכשרה לבראון 80 מיליון שקל בדרך של אשראי שיוכל להיות מומר למניות, כחלק ממערך העסקאות הלא סחירות שלה.

להכשרה ביטוח עומדת הזכות להמיר את יתרת ההלוואה, בסך 14 מיליון שקל, למניות נוספות לפי שווי דומה, ולהפוך לבעלת 20% מרשת המלונות. בעקבות מימוש האופציה על-ידי הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, דולל ניר ויצמן (בנו של איל המלונות מני ויצמן), להחזקה של כ-70% ממניות רשת בראון. ביתרת המניות מחזיקים שותפיו של ויצמן - מייסדי הרשת ליאון אביגד וניצן פרי.

רשת המלונות הצומחת בראון תכננה בעבר הנפקה בבורסה, אולם בנובמבר 2018 התפוצצה עסקת המיזוג שלה לתוך השלד הבורסאי הרודיום, וזאת משום שאחד התנאים לביצוע העסקה - קבלת אישור מצד הכשרה ביטוח, שכאמור העמידה לקבוצת המלונות הלוואה המירה למניות - לא התקיים. כפי שנחשף ב"גלובס", הרשת מקדמת הנפקת אג"ח בהיקף מוערך של כ-250 מיליון שקל, שתוכננה לחודש מאי, אך בשל המשבר הנוכחי ספק גדול אם תצא לפועל. הנפקת האג"ח, כמו גם המימון מהפניקס, נועדו לתמוך בתוכניות ההתרחבות של הרשת.

מלונות בראון מפעילה, על פי אתר החברה, 12 בתי מלון בוטיק, רובם בת"א (וגם בירושלים ובקרואטיה) והיא נמצאת בעיצומו של תהליך התרחבות הכולל הקמת בתי מלון ביוון (אתונה וסלוניקי), בקפריסין, בגרמניה ובבריטניה, כמו גם בישראל - בת"א ובערים נוספות.

הרשת רוכבת בשנים האחרונות על גל הגאות בתחום התיירות בכלל ומלונות הבוטיק בפרט. בחודש אפריל 2019 מינתה החברה מנכ"ל חדש, שלומי טחן, ששימש בעבר כסמנכ"ל תפעול בישרוטל. מינוי אחר שעליו הכריזה הוא של דני כהן, שפרש מתפקיד ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, לתפקיד יו"ר הקבוצה. 

מרשת מלונות בראון נמסר היום בתגובה כי " כחלק ממהלך עסקים רגיל, בראון הייתה במגעים עם הפניקס לפני פרוץ המשבר לקבלת מימון לפיתוח מלונות חדשים בפייפליין. כיום מצב התיירות הגלובלי השתנה דרמטית ובאורח טבעי עצרנו השקעות חדשות עד שיתייצבו הדברים. הפניקס ובראון הסכימו לדון מחדש בנושא עם חלוף המשבר הגלובלי.
"אנחנו מאמינים שעד הקיץ יסתיים המשבר ומלונות בראון יהיו מוכנים עם פתיחות של מלונות חדשים בארץ ובאירופה. אנחנו מאמינים שהמשבר יביא להזדמנויות חדשות ברמה העולמית ונהיה ערוכים ליום שאחרי. החברה נמצאת כיום בשיא פיתוח בנייה עם נכסים נהדרים בת"א, בירושלים ובאילת בבנייה מתקדמת, עם ליווי בנקאי סגור".