פשרה בין טוויטר למשקיעה האקטיביסטית: דורסי יישאר בתפקיד המנכ"ל

טוויטר וקרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג'מנט, שרכשה 4% ממניות החברה, הגיעו להסכם לאחר שבקרן דחפו להחלפתו של ג'ק דורסי • במסגרת ההסכם, טוויטר התחייבה לעמוד ברף צמיחה של 20% במשתמשיה היומיים בתוך שנה

מייסד טוויטר ג'ק דורסי. יישאר המנכ"ל / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס
מייסד טוויטר ג'ק דורסי. יישאר המנכ"ל / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס

מנכ"ל ומייסד טוויטר ג'ק דורסי יישאר בתפקידו - כך הוחלט בהסכם בין החברה לקרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג'מנט, לאחר שבוע של דיונים שבאו בעקבות מה שנראה היה כהתחלה של סכסוך משמעותי בין הקרן לדורסי.

הקרן מינתה ארבעה דירקטורים בחברה, ובמסגרת ההסכם, טוויטר התחייבה למנות שני דירקטורים נוספים, ודירקטור שלישי ועצמאי. בנוסף, טוויטר התחייבה לרכוש בחזרה מניות בשווי שני מיליארד דולר, המהוות כ-8% ממניותיה.

אליוט רכשה כ-4% ממניות טוויטר, המוערכת ב-25 מיליארד דולר, לפני כשבועיים והחלה לדחוף לשינויים משמעותיים בדירקטוריון החברה ובהנהלתה. עיקר הדרישות של הקרן האקטיביסטית היו המינוי של ארבעה דירקטורים מטעמה לדירקטוריון החברה, המונה כיום שמונה דירקטורים בסך הכל, והחלפתו של המנכ"ל. זאת, לפי דיווח בבלומברג שהתבסס על מקורות המעורים בעניין.

הסיבה לדרישה המקורית להחלפתו של דורסי הייתה מעורפלת. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, אחד הנושאים המרכזיים שעלו לדיון בהקשר זה, היה העובדה שדורסי מכהן כמנכ"ל של שתי חברות ציבוריות גדולות במקביל - הוא מחלק את זמנו בין ניהול טוויטר וסקוור, שירות פיננסי טכנולוגי שהקים ב-2009, בתקופה בה עזב את תפקידו כמנכ"ל טוויטר. דורסי חזר לכהן כמנכ"ל טוויטר ב-2015, ומאז מכהן בשני התפקידים במקביל. כיוון שכך, יש החוששים כי אינו מסוגל להקדיש את מירב זמנו לטוויטר באופן הנדרש.

פתח לשינוי עתידי בהנהלה

כעת, החלפת המנכ"ל ירדה מהפרק, אך ההסכם משאיר פתח לשינוי עתידי בהנהלת החברה. ועדה שתוקם במסגרת ההסכם, וישתתפו בה הדירקטורים החדשים, תבחן את ניהול החברה בשנה הקרובה. לפי טוויטר, הוועדה תבחן אפשרות לחילוף המנכ"ל, אך תעשה זאת במשותף עם דורסי.

את רכישת המניות עליה הוסכם, תממן באופן חלקי חברת ההשקעות סילבר לייק, הממוקדת בהשקעה בחברות טכנולוגיה, על ידי השקעה של מיליארד דולר בחברה. סילבר לייק הסתכלה בעצמה על האפשרות של רכישת טוויטר בעבר, וכעת פנתה לדורסי בעצמה לאחר ההשקעה של אליוט, לפי מקורות המצוטטים בוול סטריט ג'ורנל. במסגרת ההסכם, אף אחת מהקרנות לא תורשה להתערב במדיניות הפלטפורמה.

בנוסף, במסגרת ההסכם אליו הגיעו, טוויטר התחייבה גם לעמוד ברף צמיחה של 20% במשתמשים היומיים בתוך שנה. ההתחייבות הזו מגיעה בתקופת בחירות, וכן בתקופת אולימפיאדה ומשבר הקורונה - כולם מעלים את השימוש בטוויטר בקרב משתמשים ומפרסמים. באופן כללי, מדובר בתקופה טובה לטוויטר, שבדרך כלל הכנסותיה עולות סביב אירועים מסוג זה.

מצד שני, הרשת משתרכת מאחורי המתחרות שלה מבחינת צמיחה וחדשנות, היא לא משקיעה במוצרים חדשים, והעסק המרכזי שלה נשאר די יציב. שווי השוק של החברה לא השתנה כמעט מאז חזרתו של דורסי לכהן כמנכ"ל החברה ב-2015.

לטוויטר יש רק סוג אחד של מניות והמשמעות היא שבניגוד למנכ"לים אחרים, כמו מארק צוקרברג בפייסבוק, לדורסי אין וטו בהצבעה בדירקטוריון, ומשקיע דומיננטי יכול לצבור כח משמעותי בדירקטוריון החברה ואף להשתלט עליה. לכן, החברה הייתה יעד למשקיעים אקטיביסטים לאורך השנים.

בשנה שעברה, קרן אליוט פעלה באופן דומה עם חברת התקשורת AT&T. אחרי שרכשה כמות מניות משמעותית בחברה, היא פרסמה דרישות משמעותיות לשינוי בחברה, וביקורת בוטה על התנהלותה. לבסוף, הקרן והחברה הגיעו להסכמות משותפות שכללו שינויים מתונים בהרבה מהדרישה המקורית.