נדחתה בקשת נתניהו: יידרש להתייצב בשבוע הבא לפתיחת משפטו

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, העומדת בראש ההרכב שדן בתיקי נתניהו, דחתה את בקשת סנגורי רה"מ לדחות את פתיחת משפטו, וקבעה כי הקראת כתב האישום נגד נתניהו, בני הזוג אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס תתקיים כמתוכנן בעוד שבוע מהיום

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, Associated Press

"אין בנימוקי הבקשה שהגיש בא-כוחו של נאשם 1 ובתגובות יתר הנאשמים כדי להצדיק דחיית הדיון" - כך קבעה היום (ג') שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, רבקה פרידמן-פלדמן, שדחתה את בקשת סנגורו של ראש הממשלה לעכב את פתיחת משפטו ב-45 יום.

המשמעות היא שראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם יתר הנאשמים בכתב האישום בפרשות נתניהו - שאול ואירס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס - ייאלצו להתייצב ביום שלישי הבא בשעה 15:00 בבית המשפט המחוזי בירושלים, לדיון שנקבע לשם הקראת כתב האישום שהוגש נגדם.

בתחילת השבוע ביקש סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, לעכב את פתיחת המשפט ב-45 יום, על רקע אי-קבלת כל חומרי החקירה. לטענת סנגורי נתניהו, אין באפשרותו להגן ולהציג את עמדתו ללא קבלת כל חומרי החקירה. בתגובות שהגישו אתמול (ב') סנגורי יתר הנאשמים, הם הצטרפו לבקשה.

השופטת פרידמן-פלדמן, שדחתה את הבקשה בהחלטת "פתקית" קצרה, הסבירה כי ממילא לא נדרשים הנאשמים להשיב לכתב האישום בדיון הקבוע, ולכן אין כל מניעה לקיימו.

נזכיר כי כתב האישום שהוגש בסוף חודש ינואר 2020 לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחרים - לאחר שנתניהו משך את בקשת החסינות שהגיש - כולל שלוש פרשות: 1000 (פרשת המתנות), 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) ו-4000 (פרשת וואלה-בזק).

בתיק 4000 מואשם נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ', מי שבתקופה הרלוונטית לפרשה היו בעלי השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה. לפי כתב האישום, בני הזוג העניקו סיקור מוטה לנתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף שכלל מעורבות וירידה לפרטים של המשפחה בתכנים. בתמורה הורה נתניהו לאנשי משרד התקשורת, ובראשם שלמה (מומי) פילבר - ששימש אז כמנכ"ל המשרד וכיום הוא עד מדינה בפרשה - לקדם את עסקת המיזוג של בזק עם yes, ששווייה מוערך בכמיליארד שקל. במסגרת פרשה זו מואשמים גם בני הזוג אלוביץ', בין היתר במתן שוחד ובהלבנת הון.

בתיק 2000, המגולל את שיחותיהם של נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי האישום - המבוסס רובו ככולו על הקלטות שיחותיהם של השניים שבוצעו ביוזמת נתניהו ונמסרו לרשויות החקירה על-ידי ארי הרו, לשעבר מנהל לשכתו של נתניהו וכיום עד מדינה בתיק - נתניהו פעל כדי לקדם חקיקה שתצמצם את תפוצת החינמון "ישראל היום", בעיקר בסופי השבוע. בתמורה הבטיח לו מוזס לכאורה סיקור חיובי בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות אחרונות", או כפי שנשמע נתניהו אומר באחת השיחות - "להוריד את רף העוינות אליי מ-9.5 ל-7.5". מוזס מואשם בעבירה של הצעת שוחד.

בתיק 1000, המוכר יותר כ"תיק הסיגרים והשמפניות", מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל במשך תקופה ממושכת הספקה סדירה בשווי של כ-700 אלף שקל של סיגרים, שמפניה, תכשיטים וטובין נוספים מאנשי העסקים ארנון מילצן וג'ימס פאקר. במקביל למתנות שקיבל נתניהו, הוא עסק בקידום עניינים שנוגעים למילצן באופן ישיר ועקיף, דוגמת "חוק מילצ'ן" המעניק הטבות מופלגות לתושבים חוזרים, מיזם תעשייתי שהיה אמור להקים מילצ'ן יחד עם איש העסקים ההודי טאטא על גבול ירדן-ישראל וניסיון לחדש למילצ'ן את הוויזה לארה"ב שנשללה ממנו. פאקר ומילצ'ן, שצפוי להעיד על קשריו עם נתניהו במהלך המשפט, לא הואשמו בפרשה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.