טראמפ פועל באחריות או מסכן את האומה? תלוי איזה ערוץ טלוויזיה אתם שואלים

בימים אלה מי שצופה בארה"ב בשידורי הטלוויזיה על התפשטות הקורונה, עשוי לקבל שתי אמריקות - לפי בחירה

אולפני פוקס / צילום: Richard Drew, Associated Press
אולפני פוקס / צילום: Richard Drew, Associated Press

עידן הפוסט־אמת, דיווחי הכזב ופמפום נתונים לא מדויקים מציף את השיח הציבורי בארה"ב. באופן לא מפתיע, הדבר ניכר גם בדיווחים על התפשטות הקורונה. בימים אלה מי שצופה בארה"ב בשידורי הטלוויזיה סביב התפשטות נגיף הקורונה, עשוי לקבל שתי אמריקות - לפי בחירה.

אדם שצופה או מאזין לכלי תקשורת כגון פוקס ניוז או לפיד הטוויטר של תומכי הנשיא דונלד טראמפ, יתרשם כי התפרצות מחלת הקורונה היא הפרזה היסטרית של כלי התקשורת האחרים. מאידך, אם הוא צופה ברשתות השידור CNN ו־MSNBC, הוא יתרשם באופן חד-משמעי שיש בעיה של הדבקה ומחלה מתפשטת. שם הוא גם ייחשף לביקורת רבה על תפקוד הממשל האמריקאי ובראשם כמובן הנשיא.

לפני מספר ימים הכריז טראמפ כי הוא אינו מאמין להערכת ארגון הבריאות העולמי ששיעור המתים מן הקורונה הוא 3.4%. "זה מספר שגוי", הוא אמר במהלך ראיון ברשת פוקס ניוז אצל השדרן החביב עליו, חברו האישי שון האניטי. "זו תחושת הבטן שלי", הוא הוסיף, "והיא מבוססת על שיחות רבות, כיוון שההערכות הן שאנשים רבים מחלימים מהר, גם אם לא ראו רופא. אבל לא מספרים לכם על האנשים המחלימים".

ההתייחסות המקורית של טראמפ לנתון 3.4% הייתה מראש שגויה, מכיוון שאלה לא דברים שנאמרו על-ידי ארגון הבריאות העולמי, אך ברשת פוקס ניוז לקחו את העסק לשלב הבא.

דבקים בנרטיב אחד

בפוקס ניוז דבקו בנרטיב של הגנה משמעותית על הנשיא ועל אופן ניהול המשבר על-ידו. הדיווחים התמקדו בעיקר בהאשמת הדמוקרטים והתקשורת (האחרת) בשימוש מניפולטיבי במחלת הקורונה, כדי לקדם את האג'נדות שלהם ולנגח את הנשיא. כך למשל, המגיש פיטר הגסת' בפוקס ניוז אמר: "הם (הדמוקרטים, התקשורת) מקווים שהנגיף יתפשט. הם רוצים שהוא יתרחב. הם רוצים שהבעיות יחמירו". גם מגישת החדשות איינסלי ארהארדט אמרה על קריסת שוק ההון: "הם מקפצים משמחה".

שון האניטי, הבכיר שבאנשי פוקס ניוז, הזמין את בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, לדיון באולפן ושאל אותו "כמה מאות אלפי אמריקאים לא נדבקו בווירוס?", התשובה של דון ג'וניור דמתה לנעשה בחשבון הטוויטר שלו: "רבים, רבים לא נדבקו כלל". בהמשך הוא ציין כי ההתרחשות החיובית הזו היא הודות להתנהלות של אביו הנשיא.

בתוכנית אחרת, טראמפ ג'וניור הלך עוד צעד ואמר כי "הדמוקרטים מקווים שהווירוס יגיע אלינו ויביא למותם של מיליונים, רק כדי שהם יצליחו לבלום את שרשרת ההצלחות של הנשיא".

"זורעים פאניקה"

גם התבוננות בפיד הטוויטר של דונלד טראמפ ג'וניור, מזכירה מאוד את פיד הטוויטר של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה הישראלי. התכנים אצל ג'וניור האמריקאי מזכירים את הנעשה בישראל. "מסיבת עיתונאים נהדרת. תודה לנשיא וסגן הנשיא על המידע החשוב", הוא כתב בשני בערב על מסיבת העיתונאים של הנשיא. לצד הציוצים הפוזיטיביים הוא מפיץ גם תכנים של מובילי דעה ימניים התוקפים את התקשורת האמריקאית.

"התקשורת זרקה עליו כל דבר אפשרי, וזה לא תפס. עכשיו הם (כלי התקשורת) משקיעים את זמנם בזריעת פאניקה בקרב הציבור, והם מאושרים כאשר השווקים קורסים ומובילים לפניקה נוספת. עלינו להיאבק בפניקה ולהיות מודעים למתרחש באמת".

את הציוץ הזה לא כתב טראמפ ג'וניור הבן, אך הוא הדהד (צייץ מחדש) מסר שנכתב על-ידי האחרים.