טיול הליכה במדבר פורח: גם בוטנאים ותיקים מעידים שדבר כזה לא נראה שנים רבות

אביב בבקעת צין: עין עבדת ונחל חווארים

בקעת צין / צילום: יותם יעקבסון
בקעת צין / צילום: יותם יעקבסון

עונה מומלצת: כל השנה (למעט ימים בהם קיימת סכנת שיטפונות!)

התאמה: כל המשפחה

קושי מסלולים: בינוני

אורך מסלולים: 3-2 ק"מ  משך מסלולים: 3-2 שעות

מפה: סימון שבילים מס' 15, הנגב התיכון

עין עבדת הוא גן לאומי והביקור בו כרוך בתשלום וכפוף לנוהלי רשות שמורות הטבע והגנים. שעות כניסה בחורף: א'-ה' ושבת: 16:00-08:00, שישי וערב חג: 15:00-08:00

גם בוטנאים ותיקים מעידים שדבר כזה לא נראה שנים רבות: המדרונות של ברך נחל צין, בואך אזור שדה בוקר - עין עבדת - נחל חווארים - עין עקב התכסו בעקבות הגשמים המבורכים בפריחה מרהיבה. כתמי הצבע העז בגווני צהוב וסגול נראים כבר מרחוק.

כדי להתרשם מההוד הזה לא צריך בהכרח ללכת ברגל. אפשר להסתפק בתצפית מקבר דוד ופולה בן גוריון או לנסוע ממדרשת שדה בוקר אל תחתית ערוץ נחל צין, בואך עין עבדת. מי שרוצה להעמיק אל השטח (נדרש רכב שטח) יכול להמשיך בדרך הנופית במקביל לערוץ הצין, המסתעפת מכביש עין עבדת מזרחה, לעבר עין עקב.

אבל כמובן שאין תחליף להליכה בתוך היופי הזה, שהוא כה קצר מועד. אפשר לצאת למסלול הליכה במורדו של נחל חווארים. המסלול מתחיל בבור חווארים (שבסביבתו, ממש לצד הכביש) ערוגות בר פורחות של חומעה ורודה, סביונים וחרציות). אורך המסלול כ-3 קילומטרים ולטובת החזרה מנקודת הסיום לנקודת ההתחלה נדרשת הקפצת רכבים. גם אם המסלול מוכר לכם, אם תלכו בו בימים אלו תזכו במהלכו למראות לא שכיחים; מדרונותיו של הנחל מכוסים מרבדים צפופים של גרגריון ערבי, שפריחתו צהובה וריחו נפלא.

את המדרונות עטורי הפריחה ניתן לראות גם לאורך קניון עבדת, הקטע המצוקי והצר ביותר בערוצו של נחל צין. המסלול מתחיל ממגרש החניה שבפתח הקניון. בסמוך נובע עין מור, התחתון מבין שלושה מעיינות הנובעים לאורך הקניון. המדרונות ממזרח, סביב מעלה דבשון, מקושטים במשטחי פריחה סגלגלים של שלחלח האלה, פרח ממשפחת המצליבים שפריחתו בגוון לילכי. מופעים כאלו של פריחה הם דבר נדיר ביותר במדבר.

למי שרוצה ללכת בשמורת עין עבדת יש שתי אפשרויות: ללכת בקניון עד סופו ובחזרה, או להעפיל אל תצפית עין מעריף, המשקיפה על הקניון. לשם קיומו של מסלול זה נדרשת הקפצת רכבים אל נקודת הסיום של המסלול. המצוקים משני עברי הקניון הם משכן ליעלים שיורדים אל הערוץ על מנת להרוות את צמאונם. בקיץ יורדים היעלים כדי להיזון מהצמחייה לאורך הערוץ, אך בעונה זו הם מקבלים את כל צרכיהם מהצמחייה הגדלה על המצוקים. למהלך במסלול יש סיכוי טוב לראות נשרים. אומנם אוכלוסייתם נפגעה קשה בשנים האחרונות, אך עדיין ניתן לראות אותם. לצד הנשרים מקננים במצוקים עופות רבים נוספים, שהבולטות שבהם הן יוני הסלע.