מלונות נסגרים ואפס השקעות: המשבר בתיירות מוביל את הענף לשפל חסר תקדים

עוצר התיירות שרק ילך ויעמיק מחייב את רשתות המלונות לפתרונות יצירתיים שחלקם שאובים מעולמות התעופה – שם מאחדים טיסות לפי תפוסות נמוכות

נמל התעופה בן גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס
נמל התעופה בן גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס

התיירות הגוועת - ענף המלונאות נקלע למשבר חסר תקדים שלא זכור גם במסגרת אירועים ביטחוניים. עוצר התיירות שרק ילך ויעמיק מחייב את רשתות המלונות לפתרונות יצירתיים שחלקם שאובים מעולמות התעופה - שם מאחדים טיסות לפי תפוסות נמוכות.

רשת מלונות דן, כמו שאר המלונות בישראל חווה תפוסה נמוכה בימים אלה וכפי שהבהירה בהודעה שפרסמה לבורסה היא מאחדת פעילות בין בתי מלון בימים בהם התפוסה נמוכה. לפיכך אורחי מלון דן קיסריה שהזמינו חדר לאמצע שבוע הבא התבשרו כי יעברו להתארח במלון דן אכדיה בהרצליה וזאת בשל תפוסות נמוכות וחוסר כדאיות של הרשת לתפעל מלון במצב כזה. אורחים עם הזמנות לסוף השבוע יהיו בדן קיסריה לפי תפוסות שהן מלאות יותר. מלון המעיין בנצרת של רשת מלונות דן נסגר לפעילות בהתאם לתפוסות נמוכות, כמו מלונות אחרים בנצרת. זאת ועוד הרשת ישרוטל סגרה זמנית את מלון ישרוטל טאואר בתל אביב, את הסגירה תנצל הרשת לביצוע שיפוצים. לפי הערכות כ-40 בתי מלון נסגרו ברחבי הארץ. הרשת ישרוטל גם סגרה זמנית את מלון פאבליקה בהרצליה פיתוח.

המלונות המצומצמים יכולים לספק מענה למבודדי הקורונה שמחפשים אחר פתרונות דוגמת צימרים או דירות אייר בי אנד בי. עד כמה הרעיון הזה מופרך? יש מי שטוען שאם הממשלה תפנה למלונאים יהיו כאלה שיסכימו להשכיר את המלון לטובת כינוס מבודדים במקום אחד (ולאחר מכן יעבירו למלון חיטוי מעמיק).

גם ענף הטרוול טק הישראלי שבימים יפים יותר זוכה להכרה עולמית נפגע מהשבר. הסקטור הזה מונה כ-200 חברות סטארט אפ וכ-400 יזמים, רבים מהם עסקים קטנים כשלפי איתי גרין, מייסד קהילת הטרוול טק הישראלית ITTS יש ירידה של 90% ואף של 100% בעסקים של חברות לצד עוצר מוחלט בהשקעות.

יחד עם מדריכי הדרך שמיותמים מעבודה בימים אלה, ונהגי המוניות - התעשייה הסובבת את ענף התיירות נעצרה יחד עם תנועת הטיסות ועם עוצר המטיילים בתיירות הפנים. תנועת המטוסים בנתב"ג היום הסתכמה ב-160 בלבד עם כ-18 אלף נוסעים (בתנועת הלוך ושוב).