מחקר חדש באצבע מאשימה כלפי סין: 95% מהמקרים היו נמנעים

קבוצת חוקרים מצאה כי אם סין הייתה פועלת למיגור נגיף הקורונה 3 שבועות קודם לכן ומחילה את צעדיה הנוקשים בנושא חובת הבידוד ואיסור נסיעות, מספר מקרי הקורונה היה נחתך כמעט לחלוטין

נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press
נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press

התפשטות הבזק של נגיף הקורונה הייתה יכולה להיות הרבה יותר ממותנת וזאת אם סין הייתה נוקטת בנושא מוקדם יותר, כך לפי מחקר שפורסם בכלי התקשורת. במחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים, לקחו חלק חוקרים מאוניברסיטת סאות'האמפטון שבאנגליה, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס והרווארד שבארה"ב ואוניברסיטת סון יאט-סן שבשנזן שבסין.

החוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול שאינו תרופתי (NPIs - Non-Pharmaceutical Interventions) למיגור קצב התפשטות נגיף הקורונה. בבסיס ממצאי המחקר עומדת הטענה הבאה - טיפול מניעתי כפי שנקטה סין למיגור נגיף הקורונה, היה קריטי לעצירת התפשטות הנגיף.

החוקרים מצאו כי אם סין הייתה נוקטת את צעדיה החריפים כדי להתמודד עם נגיף הקורונה שבוע אחד מוקדם יותר, סך מקרי הקורונה היה נחתך ב-66%. אם סין הייתה נוקטת את צעדיה החריפים שבועיים או שלושה שבועות קודם לכן, מספר המקרים היה צפוי להיחתך ב-86% וב-95%, בהתאמה. 

למרות הטון השלילי, במחקר ציינו כי אילולא סין הייתה פועלת כפי שפעלה בעיתוי הרלוונטי, מספר המקרים בעולם נכון לסוף פברואר היה גדול פי 67. כלומר, אם סין לא הייתה כופה בידוד על נדבקים ומטילה הגבלות מסע, מספר מקרי הקורונה בעולם כיום היה עומד על מיליונים. 

"מבחינה מדעית גרידא, שילוב שורת צעדים הנוגעים להתערבות בקרב הציבור מוקדם ככל האפשר - הדרך הטובה ביותר להאט את התפשטות ולהקטין את גודל ההתפרצות", אמר פרופ' אנדרו טאטם מאוניברסיטת סאות'המפטון שלקח חלק במחקר.