אירופה | ניתוח

פולין בחוץ ובריטניה בפנים: טראמפ סוגר את שעריו והאירופאים זועמים

עם הודעתו של טראמפ כי יאסור על כניסת תושבי אירופה לארה"ב מנהיגי מדינות היבשת הקונטיננטלית התעוררו הבוקר לגלות שהם ואזרחיהם נהפכו לאיום על בריאות העולם • ההשלכות הכלכליות עשויות להיות משמעותיות, והמסחר בבורסות אירופה מתנהל הבוקר בירידות חדות

הנשיא טראמפ על מפתן המטוס הנשיאותי. לא מציע עזרה לאיטליה וסוגר את שערי מדינתו לאירופה / צילום: Tom Brenner, רויטרס
הנשיא טראמפ על מפתן המטוס הנשיאותי. לא מציע עזרה לאיטליה וסוגר את שערי מדינתו לאירופה / צילום: Tom Brenner, רויטרס

אירופה התעוררה הבוקר (ה') לגלות שהיא הפכה לאיום על בריאות העולם. הכרזתו לפנות בוקר של נשיא ארה"ב על איסור כניסה לתושבי האיחוד האירופי לחודש הקרוב, על ביטול טיסות ועל "בחינה" של האופן בו יתנהל הסחר עמה, סימנו אותה כ"אויב" שיש להתמודד איתו, ולא בפעם הראשונה בכהונתו של הנשיא האמריקאי. ההכרזה גם קברה סופית את הרעיון של סולידריות טרנס-אטלנטית. במקום להציע עזרה, או אפילו מילות נחום לאיטליה או למדינות אירופה שנאבקות לא להפוך לאיטליה הבאה, טראמפ סוגר את הגבול לאירופה.

הנשיא האמריקאי גם הגדיל לעשות כשהחריג את הפורשת הטרייה מהאיחוד האירופי, בריטניה, מהאיסור הגורף. העובדה שבבריטניה אותרו עד כה קרוב ל-500 מקרים ונרשמו שמונה מקרי מוות, ובפולין נרשמו 44 בלבד (ואפס מקרי מוות) - אינם מהווים הבדל לנשיא האמריקאי. לונדון בפנים, ורשה בחוץ. הפוליטי והאפידמיולוגי התערבבו יחד, ויצרו הכרזה שאירופה עדיין נאבקת לעכל.

ההשלכות הכלכליות שלה עשויות להיות משמעותיות, והמסחר בבורסות אירופה יתנהל היום בצל ההודעה האמריקאית. ארה"ב היא שותף הסחר הגדול ביותר של האיחוד האירופי (יצוא של 600 מיליארד אירו בשנה), עסקים וחברות רבות מדלגים באופן קבוע בין היבשות וכל הפרעה משמעותית בתחבורה האווירית עשויה להיתרגם לפגיעה רחבה בכלכלה. בשל האופן הגורף של ההצהרה האמריקאית, בשל טווח הזמן הארוך יחסית, בשל האופן שבו סימן טראמפ את האיחוד כולו - קשה להתחמק מהתחושה שהנשיא האמריקאי מנסה לכוון לכך, לא להימנע מכך.

הבהרה שיצאה אחרי הנאום מצד הממשל האמריקאי הצהירה כי תימשך תנועת סחורות בין המדינות, כולל באמצעים אוויריים, אולם המצב לא ברור בשלב זה. ייתכן שהאיסור על אירופאים להיכנס לארה"ב - כמו שקרה בישראל - ישפיע על חברות התעופה, שיצמצמו טיסות ועמן גם משלוחים אוויריים. גם לחברות התעופה האמריקאיות הנאבקות לא מדובר בצעד חיובי.

התגובות הראשונות שהחלו לצאת מהאיחוד והמדינות החברות בו הביעו בעיקר הלם. "אנחנו נבצע הערכת מצב היום", הודיע נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, "יש למנוע שיבושים כלכליים". הוא הוסיף, כדי לנסות ולהבהיר לאמריקאים: "אירופה נוקטת כל האמצעים הנחוצים כדי להגביל את התפשטות הקורונה".

בהודעה משותפת עם נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הוסיפו השניים כי "האיחוד האירופי מגנה את העובדה שההחלטה האמריקאית על איסור כניסה התקבלה חד-צדדית וללא כל התייעצות".