כאל על הקורונה: "מורגשת פגיעה ממשית במגוון רחב של עסקים קטנים ועצמאים"

חברת כרטיסי האשראי שבשליטת דיסקונט פרסמה היום דוחות כספיים שמעידים על צמיחה • החברה הרוויחה ב-2019 סך של 201 מיליון שקל – גידול של 28% ביחס ל-2018

לוי הלוי / צילום: איל יצהר
לוי הלוי / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי כאל, היחידה מסוגה שנותרה בבעלות הבנקים ולא עברה ב-2019 למעמד עצמאי, מסכמת את השנה החולפת עם רווח נקי של 201 מיליון שקל, המהווה שיפור של 28% ביחס לרווח הנקי שרשמה ב-2018. כאל, שבניהולו של לוי הלוי, סיכמה את השנה החולפת עם גידול של כ-11% בהכנסות מכרטיסי אשראי למול ירידה או קיפאון אצל המתחרות שהפכו אשתקד לעצמאיות וחוו שנה בצל שינויים עסקיים אדירים שנלוו להיפרדות מהפועלים ומלאומי, לצד גידול של 9% בהכנסות מריבית.

בסוף 2019 היו לחברה 3.56 מיליון כרטיסי אשראי שהונפקו על ידה לציבור הרחב, מהם 2.88 מיליון כרטיסים פעילים. לכאל פעילות כרטיסים חוץ בנקאיים צומחת, הודות למועדוני שופרסל ופלייקארד, למשל, כשהיא מחזיקה במספר הכרטיסים החוץ בנקיים הפעילים הגבוה בשוק - 1.26 מיליון כרטיסים חוץ בנקאיים.

ואולם, כמו המתחרות וכמו גופים עסקיים רבים אחרים, הדוחות של 2019 מתפרסמים בימים בהם יש סימני שאלה גדולים לגבי המצב הכלכלי, בצל ההשלכות הדרמטיות של מאמצי ההתגוננות המקומיים והגלובליים מפני מגפת הקורונה.

כך, עו"ד אסתר דויטש, יו"ר כאל, כינתה היום את משבר הקורונה כ"תקופה של משבר גלובלי, אי וודאות ופוטנציאל לפגיעה כלכלית רחבה. אנו מאמינים בחוזקו של המשק הישראלי לצלוח תקופה זו ולצאת מהמשבר במהירות". מנכ"ל החברה הלוי מסר היום בעניין זה כי "אנו מפרסמים את הדוחות בתקופה של משבר בריאותי עולמי עם השלכות כלכליות חברתיות משמעותיות" תוך שהוסיף כי "כבר עכשיו אנו עדים לפגיעה ממשית במגוון רחב של עסקים קטנים ועצמאים".

בחברה התייחסו היום לקורונה גם בהיבט אחר, כשמסרו כי "על רקע משבר הקורונה שיוצר אי ודאות ופוטנציאל לפגיעה כלכלית, כאל יוצאת בתוכנית הקלות במטרה לסייע לבתי עסק לצלוח תקופה זו". במסגרת זו החברה מצהירה כי "תאפשר לבתי עסק קטנים (בעלי מחזור סליקה של עד 100 אלף שקל לחודש), ליהנות מהקדמת זיכויים ללא עלות, ולבתי עסק שנטלו הלוואה לבצע פריסה מחדש ו/או דחיית תשלום, לעד שלושה חודשים, ללא עלות".

ונחזור לעסקים ה"רגילים" של החברה. כאל היא בבעלות בנק דיסקונט (72%) והבנק הבינלאומי (28%). החברה דיווחה היום כי סך כל ההכנסות שלה בשנת 2019 הסתכמו ב-1.86 מיליארד שקל, גידול של כ-10% לעומת 2018, כשבחברה משדרים שביעות רצון רבה מהתוצאות, בשל גידול בכל התחומים של העסקים בחברה, לצד שיפור בפרמטרים שבוחנים את תיק האשראי של החברה.

מחזור העסקאות באמצעות כרטיסי החברה עמד בסיכום 2019 על סך של יותר מ-107 מיליארד שקל, כמעט 30% מהשוק, אחרי ישראכרט (שלה נתח של קצת יותר מ-46%). כמו כן, נוסף על פעילות כרטיסי האשראי "המסורתית", כאל מחזיקה בתיק אשראי חוץ בנקאי משמעותי יחסית.

מדוחותיה ל-2019 עולה בהקשר זה כי תיק האשראי הכולל - כלומר, אשראי צרכני ומסחר - גדל בכ-15% ביחס ל-2018. בהקשר זה פירטה החברה כי "תיק האשראי הצרכני, נכון ל-31 בדצמבר 2019, עמד על 5.47 מיליארד שקל, גידול של כ-15% לעומת התקופה המקבילה", כאשר "תיק האשראי המסחרי, נכון ל-31 בדצמבר 2019 עמד על קצת יותר מ-1 מיליארד שקל, גידול של כ-11% לעומת התקופה המקבילה".

ההכנסות של החברה מריבית הסתכמו ב-2019 בכ-505 מיליון שקל, גבוה מההכנסות של מתחרותיה מריבית, כאשר היא מציגה שיפור בשיעורי ההפרשות להפסדי אשראי כשתיק האשראי שלה הינו בריבית ממוצעת של 10.5% - גבוה מאצל המתחרות, וזאת כאשר כל שלוש החברות מבינות ומצהירות שעבורן מדובר בתחום אסטרטגי לצמיחה.

בשנת 2019 חילקה כאל דיבידנד בסך 200 מיליון שקל, כשהחברה לא מודיעה על דיבידנד עתה. כמו כן, ברבעון הרביעי הסתכם הרווח הנקי של כאל ב-52 מיליון שקל, גידול של כ-42% ביחס לרווח של כ-36 מיליון שקל שנרשם ברבעון הרביעי של 2018.