הניסאן מיקרה החדשה מוחקת באופן יסודי כל זכר לקודמתה הבסיסית

הדור החדש של ניסאן מיקרה מוחק ביסודיות את מורשת מכונית ההשכרה של קודמו עם עיצוב נמרץ, תא נוסעים בוגר, מנוע מודרני ואבזור עדכני • אבל גם המחיר מטפס מעלה ומציב את הרכב בתחרות קשה מול דגמים חזקים ומרווחים יותר

כדור השלג של משבר הקורונה מאיים לקבור כיום תחתיו את כל תעשיית הרכב, אבל את ניסאן הוא תופס בנקודה רגישה במיוחד. החברה מנסה להתאושש כיום משלושה רבעונים של תזרים מזומנים שלילי ומההדחה המתוקשרת של היו"ר האגדי קרלוס גוהן, בעקבות חקירה על אי סדרים כספיים. תוך כדי כך נראה שהיא חותרת גם להשתחרר כליל מעול המיזוג עם רנו הצרפתית.

ניסאן מיקרה 2020 - ביצועים ונתונים
 ניסאן מיקרה 2020 - ביצועים ונתונים

הקש שנוסף לגב הגמל הוא משבר הקורונה, שפגע בכושר הייצור של ניסאן ביפן בשל תלות בחלקים שמיוצרים בסין, ופוגע כיום בביקוש בשוק הרכב הסיני, שבשנה שעברה תרם כ-30% ממכירותיה הגלובליות של ניסאן וכ-70% מרווחיה התפעוליים. על פי הערכות עדכניות של סיטיגרופ, המשבר עשוי למחוק כמעט שליש מרווחיה של ניסאן ב-2020 וב-2021, מה שירחיק עוד יותר את החלום לצאת לעצמאות.

גם בלי המשבר, לניסאן יהיה קשה מאד להתנתק מהשותפה הצרפתית, מכיוון שהיא מוטמעת כיום בצורה כמעט סימביוטית במערך הייצור של רנו.

קרוזר עירוני קטן ונאה

ניסאן מיקרה החדשה היא דוגמה טובה. הדור הקודם שלה יוצר בהודו על תקן של מכונית עולמית - כזו שמתומחרת במחיר רצפה ומכוונת להמונים במדינות מתפתחות. לעומתה, המיקרה החדשה שהושקה ב-2017 חולקת עם רנו קליאו האירופית חלק גדול מרכיביה, ומיוצרת על פס הייצור של הקליאו (והזואי) במפעל של רנו בפלינט, צרפת. המשמעות היא מיצוב ותמחור חדש, שניצב לפחות בדרגה אחת מעל המיקרה היוצאת, שבפועל התחרתה בשוק הישראלי עם מכוניות עירוניות התחלתיות דוגמת פיקנטו ו- i10.

חלק לא מבוטל ממשאבי שדרוג המיצוב של המיקרה החדשה הושקעו בעיצוב החיצוני. בניגוד למכונית היוצאת, שהייתה מכונית קלילה, דקיקה ועגלגלה עם גג גבוה, וניסתה לקרוץ לקהל האופנתי של פיאט 500 ושות', המכונית החדשה משדרת רושם שרירי, דחוס ומתוחכם עם חרטום "כועס" שבמרכזו פנסים מלוכסנים מעל גריל גדול. יש גם תפיחות צד תיאטרליות וזנב זוויתי, רחב ואירופאי, ואם תוסיפו לקוקטייל אלמנטים אופנתיים כמו גג צף, הסוואה של ידיות הדלתות האחוריות בתוך המרכב, חישוקים נאים (בגרסה הבכירה) וממדים חיצוניים מכובדים תקבלו קרוזר עירוני קטן ונאה.

רנו-ניסאן מומחית בהוספת ערך מוסף חזותי ותחושתי לתא הנוסעים, וגם המיקרה קיבלה טיפול ראוי. לוח המחוונים אמנם אנלוגי-קלאסי אבל במרכזו מוטמע מסך LCD צבעוני ועתיר מידע, ולצד ההגה מסך מגע בגודל 7 אינץ', שמשקף מידע מרוב הטלפונים החכמים בשוק, ומציע מגוון רחב של אופציות קישוריות אלחוטיות.

ההגה נראה ספורטיבי ונעים לאחיזה, אם כי מערך המתגים הצפוף שעליו לא מקל על התמצאות. שאר עזרי הפיקוד פשוטים, הגיוניים וידידותיים לתפעול. כל העסק עטוף בחומרי דיפון ובבידוד רעשים, שמרגישים איכותיים בשתי דרגות לפחות מאלו של המיקרה היוצאת.

היושבים מלפנים נהנים משפע של מרווח לרגליים, לכתפיים ולראש, ומתנוחת ישיבה טובה, אבל המצב מאחור פחות ידידותי בשל בסיס גלגלים קצר - שישה סנטימטרים פחות משל האחות קליאו - שמגביל את מרווח הברכיים. עיצוב החלק האחורי גם מציב את הגג די קרוב לפדחתם של נוסעים בגובה ממוצע ומעלה, ומגביל את הראות לאחור. אפשר להתנחם בתא מטען שימושי בנפח של 300 ליטר. האבזור התקני בדגם הבכיר מכובד בהחלט, ותואם את המקובל בחלק העליון של פלח הסופר-מיני, עם מערך מקיף של עזרי סיוע אקטיביים כולל בלימה אוטונומית, סיוע להיגוי ועוד.

פחות ספורטיבית מהמתחרות

העיכוב של כשנתיים בהגעת המיקרה לישראל נבע מהיעדר תיבה אוטומטית, אבל המגבלה המקומית הזו נפתרה במסגרת העדכון התקופתי שעברה המכונית בשנה שעברה. במסגרתו קיבלה המכונית מנוע טורבו-בנזין חדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה. ההספק עומד על 100 כוח סוס והמומנט על כ-14 קג"מ, כ-10% מתחת לגרסאות החזקות של מנועי ה-1 ליטר שפגשנו בדגמי הדור האחרון מקוריאה ומגרמניה.

התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-13 שניות אינה מרגשת אבל עבור רכב בעל משקל קליל, שייעודו העיקרי הוא התנהלות עירונית, יחידת ההנעה ממלאת את תפקידה היטב. הזינוק מרמזורים עירוניים מתבצע עם תחושה של מרץ, שיוט בין עירוני במהירויות הגיוניות מתבצע ללא מאמץ, ואפשר לשמור על קצב ראוי בעליות תלולות בתנאים שמכבידים את הרגל על הדוושה ומשלימים עם נסיקה של המנוע לסל"ד גבוה וקולני.

ניסאן היא מומחית לפיתוח וייצור תיבות רציפות, ולמרות שהטכנולוגיה הזו היא לא כוס התה האישית שלנו, התיבה של המיקרה הולמת היטב את אופיו של המנוע. ההשהייה בין פקודות הנהג לתגובות התיבה והמנוע די קצרה, וגם האפקט הטורדני של זינוק לסל"ד גבוה, שאופייני לתיבות כאלה, מנוטרל כאן ברוב המקרים. מערכת ההנעה גם חסכונית בצורה מרשימה ו-17 ק"מ לליטר הם בהחלט יעד ריאלי.

על הכביש המיקרה החדשה מייצגת קפיצת דרך משמעותית לעומת המכונית היוצאת. ההגה קליל מאוד ומסייע לתמרונים הדוקים בעיר, אם כי משדר לנהג פחות היזון חוזר תחת עומס ובמהירויות גבוהות. חישוקים 16 אינץ' עם צמיגים איכותיים בחתך 55' משפרים את התחושה הדינמית, ומהדקים את אחיזת הכביש-צמיגים, כל עוד שומרים על המכונית באזור הנוחות שלה וזוויות הגלגול מרוסנות היטב. התחושה הכללית פחות ספורטיבית מאשר באיביזה או בקורסה, אבל ספק אם זה מה שהלקוחות מחפשים בפלח ההתחלתי הזה. נוחות הנסיעה השתפרה משמעותית לעומת המכונית היוצאת, ולמרות שבורות עירוניים גדולים עדיין יכולים להביא את המתלים לסיים את מהלכם, היא עושה עבודה סבירה בנטרול רוב המפגעים העירוניים המצויים.

הניסאן מיקרה החדשה מוחקת באופן יסודי כל זכר לקודמתה הבסיסית, ומטפסת מעלה לעבר פלח הסופר-מיני. אבל עם העיצוב והמיצוב החדש מגיע גם טיפוס למחיר של כ-100 אלף לאוטומטית (105 אלף לגרסה המאובזרת ביותר), שמציב אותה בתחרות ישירה מול להיטי שוק דוגמת איביזה, מאזדה 2, יאריס ועוד. במחיר הזה בפלח יש מכוניות מרווחות וזריזות יותר, אבל היא עדיין מציעה תא נוסעים מתוחכם, מערכת הנעה יעילה, עיצוב שלא מוותר על שאיפות סטטוס ומוניטין סחירות. מנגד היא גם מתרחקת משוק הציים וההשכרה, שהיה אחד הלקוחות האסטרטגיים של הדגם היוצא. הגרסה הידנית, בה טרם פגשנו, זולה יותר ב-20 אלף שקל, מייצרת 14% יותר מומנט, מאיצה מאפס ל-100 כשתי שניות מהר יותר ונראה שהיא תענה בצורה נאמנה יותר על הציפיות, שיוצר העיצוב החיצוני הנמרץ - למי שמחפש זאת.

חלק מהמתחרות

מאזדה 2 2020

הדור המחודש של מאזדה 2, שטרם הגיע, עבר מתיחת פנים וריענון עם פגושים, גריל ופנסים חדשים. באירופה לפחות, הגרסה האוטומטית מצוידת במנוע 1.5 ליטר בנזין, שהספקו עומד כעת על 90 כח סוס ומשודך אוטומטית לתיבה בת שש מהירויות. תא הנוסעים שודרג לכולל מערך בטיחותי עדכני

סיטרואן C3

103 אלף שקלים עולה הגרסה הבכירה של סיטרואן C3. המכונית עברה ריענון בדצמבר 2019. עיצוב החוץ קורץ לפלח הג'יפונים, עיצוב הפנים צעיר ותוסס, הממדים החיצוניים דומים למיקרה ותא המטען מכיל 300 ליטר. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 110 כח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. לגרסת 2020 מערך בטיחותי עדכני ומקיף

הונדה ג'אז 2020

הסופר-מיני של הונדה תעבור שדרוג חיצוני ופנימי מקיף כשתושק לקראת אמצע 2020 והיא נראית פחות כמו וואן ויותר מיינסטרים. היא עדיין תציע חלל פנימי מרווח ורב-תכליתי, ומערך הפיקוד שלה עתידני ומבוסס על צגים. היא תוצע רק עם מערכת הנעה היברידית ועם חבילה מקיפה של מערכות בטיחות