מסתמן: במקרה של סגר, 60 אלף פועלים מיו"ש יורשו ללון בישראל

בתום ישיבת הערכת מצב שקיים המל"ל לצד נציגי משרדים ממשלה הוחלט על המתווה שדרוש עוד את אישור המשטרה לצד פתרונות לינה שיוצגו על ידי הקבלנים • כן הוחלט לקדם הגעתם של פועלים מסין ואוקראינה – בתוך חודש

ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: דוברות הכנסת

האם נמצא פתרון לאפשרות של השבתת רבים מאתרי הבנייה בישראל במקרה של סגר על שטחי יהודה ושומרון? בישיבה שהתקיימה בירושלים ושאותה ריכז המל"ל, תוך שיתוף משרדי ממשלה רבים ונציגי הקבלנים, נאמר כי במקרה של סגר תתאפשר לינה של פועלים מהשטחים בתוככי ישראל. המשמעות מבחינת הפועלים היא שהם לא יוכלו לחזור לבתיהם לכל תקופת הסגר. מבחינת הקבלנים המשמעות היא שיהיה עליהם לדאוג להם לפתרונות לינה מסודרים.

כיום עובדים בישראל בין 60-70 אלף עובדים פלסטינים משטחי יהודה ושומרון. קצב התפשטות הקורונה באזורים הללו כבר הביא לסגר על העיר בית לחם, ובימים האחרונים נשמעו עוד ועוד קולות שרמזו כי פנינו לסגר ממושך, מה שיוביל להשבתה של כשני שליש מאתרי הבנייה בישראל שנסמכים על פועלים אלה. בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ קיימו ישיבה בנושא כבר בשבוע שעבר מול ח"כ ניר ברקת והעלו בפניו את "תרחיש הבלהות" הזה כפי שהם מכנים זאת. כעת, נראה כי נמצא פתרון שעשוי כאמור לאפשר את המשך העבודה באתרי הבנייה.

נכון לעכשיו המועד לקבלת החלטה בנושא הסגר הוא מוצ"ש הקרוב, אז צפוי שר הבטחון, נפתלי בנט, לקיים הערכת מצב בנושא. לדברי שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעל שאשא ביטון, שנכחה בישיבת המל"ל, ההחלטה על הסגר בינתיים נדחתה עד למוצ"ש הקרוב.

במידה ויוחלט על קיום הסגר, תידרש המשטרה לנושא ולאשר את מצידה את אישורי הלינה לעובדים, זאת לאחר שבדיון נציגי השב"כ אישרו את המתווה באופן עקרוני.

לדברי שאשא ביטון, בישיבה היום התקבלה החלטה נוספת שיכולה לעודד במשהו את הקבלנים. "קיבלנו אישור להביא עובדים מסין - מדובר ב-1,000 עובדים שעיכבנו את הגעתם בשל הקורונה. הוחלט כי הם ייכנסו לבידוד של 14 יום בסין ואז יגיעו לישראל ויישהו בבידוד של 14 יום. זה אומר שתוך חודש הם יוכלו להצטרף למעגל העבודה", היא הסבירה. לדבריה מתווה דומה חל על 800 עובדים מאוקראינה, שהגעתם לישראל עוכבה בשל המשבר הבריאותי.