אירופה מעלה הילוך: בתי ספר ייסגרו, אירועים יבוטלו ויבוצעו ביקורות בגבול

היום הודיעו נורבגיה ואירלנד כי יצטרפו לדנמרק, יוון, מלטה ולצ'כיה (כמו גם לאיטליה קודם לכן), ויסגרו זמנית את בתי הספר והאוניברסיטאות במדינה לשבועיים הקרובים

בית ספר יסודי סגור בעקבות הקורונה / צילום: אדריאנו מאצ'אדו, רויטרס
בית ספר יסודי סגור בעקבות הקורונה / צילום: אדריאנו מאצ'אדו, רויטרס

מדינות אירופה מעלות הילוך בימים האחרונים במאבק בהתפרצות הקורונה. היום (ה') הודיעו נורבגיה ואירלנד כי יצטרפו לדנמרק, יוון, מלטה ולצ'כיה (כמו גם לאיטליה קודם לכן), ויסגרו זמנית את בתי הספר והאוניברסיטאות במדינה לשבועיים הקרובים. בנורבגיה נרשמו קרוב ל-700 מקרי הידבקות, אך באירלנד 43 בלבד. בשתי המדינות טרם נרשמו מקרי מוות. נורבגיה ודנמרק גם הודיעו על איסור כניסה לשטחן מאזורים הנגועים במחלה, כמו דרום קוריאה, איראן וצפון איטליה.

מדינות אחרות הודיעו כי יכוננו מחדש בדיקות בגבול, והן שוקלות אף לסגור אותו באזורים מסוימים. צ'כיה הודיעה שתבצע מחדש בדיקות בגבול עם גרמניה, סלובניה סגרה את הגבול שלה עם איטליה ואוסטריה השעתה את תנועת הרכבות מאיטליה (בציר החשוב מוונציה למינכן) והודיעה כי תבצע בדיקות גבול למי שנכנס מהמדינה. צעדים חריפים אלה מצטרפים לאיסור התקהלויות של יותר מ-1,000 בני אדם עליו הודיעו רוב מדינות אירופה בימים האחרונים, בעוד חלקן אף הגבילו זאת ל-100 בני אדם ומעלה.

"אני יודע שזה יהיה הלם לרבים מכם, אבל אנחנו עושים זאת כדי לדאוג אחד לשני", אמר ראש ממשלת אירלנד, לאו ורדאקר, בהכרזה על סגירת בתי הספר במדינה לשבועיים. בסקנדינביה התחלפה השאננות של החודשים האחרונים באווירת בהלה. ראש ממשלת דנמרק אף הודיעה כי בכוונת ממשלתה לחוקק חוק שיאפשר כניסה בכוח לבתיהם של מי שחשודים כחולי קורונה, כדי לקחת אותם לטיפול ולמנוע הפצה בקהילה. "אנחנו נמצאים בשטח לא-ידוע", אמרה ראשת ממשלת דנמרק כשהכריזה על הצעדים החדשים.

ספרד מסתמנת כחזית מדאיגה במלחמה בקורונה, לאחר שמספר המתים בה זינק היום מ-47 ל-84. כל חברי הפרלמנט יעברו בדיקות לנגיף, לאחר שכמה חברי פרלמנט אובחנו כחולים במחלה. מספר הנדבקים במחלה עומד על יותר מ-3,000, וביממה הקודמת נוספו לו 500 בני אדם.

באיטליה מנסים התושבים להסתגל לאופי החיים החדש - כשרוב החנויות במרחב הציבורי סגורות - בעוד במחוז לומברדיה ממשיכים רופאים להיאבק על חייהם של מאות בני אדם, בעיקר מבוגרים, שחלו בקורונה ומצבם הולך ומידרדר. בתי מרקחת, סופרמרקטים, חנויות טבק וקיוסקים נשארו פתוחים היום, בעוד כל השאר - כולל מסעדות ובארים - נסגרו עד ה-25 במארס. הצעד תקף לכל איטליה, אך המצב חמור במיוחד במחוז לומברדיה, שבו נרשמו 7,300 מ-12,000 המקרים במדינה. לפי הדיווחים באיטליה, איגוד המרדימים פירסם הנחיות חירום לרופאים לפיהן הם רשאים להעדיף טיפול בחולים צעירים יותר, וללא מחלות רקע, על פני טיפול במבוגרים חולים, ונימק זאת במצב החירום השורר באזור.

בהשוואה לצעדים אלה, גרמניה ממשיכה להוביל מדיניות רגועה יחסית בנוגע להתפרצות הקורונה. למרות שבמדינה אותרו עד כה קרוב ל-2,000 חולי קורונה (ונרשמו ארבעה מקרי מוות), המדינה אינה מונעת מאף אחד להיכנס לשטחה. מי שחזר מצפון-איטליה מתבקש להיות בבידוד ביתי בלבד. מדינות מחוז רבות הודיעו על איסור התקהלויות של יותר מ-1,000 בני אדם.