הקורונה משביתה את מערכת החינוך: מיליוני ילדים יישארו בבית, הגנים והמעונות ימשיכו לפעול

כשני מיליון וחצי תלמידים וסטודנטים יישארו בבית • רה"מ נתניהו: "זה הזמן לשים בצד את הפוליטיקה, אני קורא להקמת ממשלת חירום לאומית לתקופה הזו"

כיתה מושבתת / צילום: איל יצהר
כיתה מושבתת / צילום: איל יצהר

20:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע עתה כי בשל מגפת הקורונה, יושבתו הלימודים במסגרות החינוך ובאוניברסיטאות עד לאחר חופשת הפסח, לא כולל גני הילדים והמעונות שימשיכו לפעול. זאת, לאחר מספר התייעצויות שהתקיימו היום בנושא.

המהלך ישפיע על כלל מסגרות החינוך, בתי הספר ומערכת ההשכלה הגבוהה, וישאיר בבתים כשני מיליון וחצי תלמידים וסטודנטים. השאיפה של משרד החינוך היא להעביר את הלימודים בצורה מקוונת בתקופה זו.

נתניהו פתח את דבריו בבקשה מהנוכחים להתפזר ולא לשבת צפוף. "אנחנו בעיצומו של אירוע שלא היה כדוגמתו בשנות קיומה של המדינה. אין חיסון, ומציאת חיסון תיקח זמן רב.

"הנגיף מתפשט במהירות עצומה, בטור גיאומטרי", אמר נתניהו. "אדם אחד מדביק שניים, השניים מדביקים ארבעה, וכן הלאה. קצב ההדבקה אינו אחיד אבל הוא עולה במהירות לגבהים עצומים.

"באיטליה הנגיף התפשט במהירות מסחררת שאיבדו עליה שליטה. מנו שם כבר מעל אלף מתים. צפי התמותה הוא בין 2% ל-4% מכלל הנדבקים. זה שיעור גבוה מאוד. מדובר במגפה אמיתית.

"מספר המתים עלול להגיע למספרים גדולים מאוד, ולכן עלינו לעשות הכל כדי שזה לא יקרה", המשיך ראש הממשלה. "היעד שלנו הוא להאט את קצב ההדבקה. עלינו לשמור על מערכת הבריאות שלא תקרוס, ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא תרופה לנגיף.

"אנחנו בעיצומו של אירוע מתגלגל שאנחנו לא יודעים איך הוא ייגמר. כולם מסתדרים תוך כדי תנועה, גם אנחנו. הטלנו חובת בידוד, מנענו התקהלויות, הקצבנו עשרה מיליון שקל לחיזוק מערכת הבריאות שלנו. אנחנו משקיעים משאבים עצומים כדי להגדיל את קצב הבדיקות שלנו.

"המפתח למניעת ההדבקה הוא ראשית כל שמירה על היגיינה אישית, והדבר השני הוא שמירת מרחק. ודבר חיוני נוסף - אנחנו סוגרים את בתי הספר. החלטה זו אינה כוללת את החינוך המיוחד, פנימיות, נוער בסיכון ולא גני ילדים ופעוטונים. ניתן על כך פתרונות בהמשך.

"אנחנו יודעים שנצטרך לטפל בתחבורה הציבורית, בבתי הסוהר. תימנעו פשוט מהתקהלות. לגבי כיתות א-ג שאנחנו מבינים את הצורך - ניתן לזה פתרונות מיוחדים לאותם צוותים, כמו קייטנות או מחנות קיץ. תמיד ידענו להתלכד בשעת חירום. הנגיף לא מבחין בין ארצות דתות ולאומים כל האנושות בסירה אחת.

"זה הזמן לשים בצד את הפוליטיקה, אני קורא להקמת ממשלת חירום לאומית לתקופה הזו".

התרחישים של משרד הבריאות לתקופת המאבק במגפה

לאחר שאמש הוחמרו צעדי הממשלה לטיפול במשבר והציבור נדרש לא לשהות בקבוצות גדולות, הורים רבים חששו לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך, כאשר היום נעדרו כ-15% מהתלמידים ברחבי הארץ מבתי הספר. 

בתקופה האחרונה, נערך משרד הבריאות הישראלי למספר תרחישים ובהם גם האופציה של השבתת מערכת החינוך לתקופת המאבק במגפה, וזאת במטרה לשלוט ככל הניתן בתפוצת המחלה ולהצליח לנהל את העומס האפשרי על בתי החולים.

ההחלטה האפשרית הישראלית "מיישרת קו" עם רבות ממדינות אירופה. היום הודיעו נורבגיה ואירלנד כי יצטרפו לדנמרק, יוון, מלטה, פולין וצ'כיה (כמו גם לאיטליה קודם לכן), ויסגרו זמנית את בתי הספר והאוניברסיטאות במדינה לשבועיים הקרובים. בחלק מהמדינות כמו אירלנד ופולין, נרשם מספר נדבקים נמוך מזה בארץ.