דוח חדש: הקורונה התגלתה בסין כבר בנובמבר אך הוסתרה וטויחה על ידי הממשלה

דוח חדש מצביע על כך שייתכן כי המקרה הראשון של הקורונה אותר כבר ב-17 בנובמבר, אך השלטונות הסיניים בלמו את הרופאים שהתריעו על סכנה אפשרית והאשימו אותם בהורדת המורל • כשפעלו, כבר היה מאוחר מדי ותפוצת המגפה החלה לחצות מדינות ויבשות

נשיא סין שי מקבל תדרוך על בית החולים Huoshenshan שבמחוז חוביי, מוקד התפרצות הקורונה / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press
נשיא סין שי מקבל תדרוך על בית החולים Huoshenshan שבמחוז חוביי, מוקד התפרצות הקורונה / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press

מספר החולים במגפת הקורונה הולך ומטפס ברחבי העולם ומחייב את השלטונות לצעדי מנע אגרסיביים; באיטליה חלו במגפה כבר יותר מ-15 אלף בני אדם, ומערכת הבריאות שלא עומדת בעומס נמצאת בקריסה. בשל השיתוק של בתי החולים, גם חולים אחרים משלמים את המחיר - בין אם מדובר בחולי לב או אחרים שמצבם דורש טיפול, ולא יכולים לקבל כעת מענה. בסין ובקוריאה, אשר גם היא סבלה מהתפרצות של המחלה, הושגה שליטה על ההתפרצות, אך במדינות רבות מאותרים יותר מקרים יום אחר יום, וייתכן כי נקודת השיא עדיין באופק.

האם ניתן היה לבלום את ההתפשטות הרחבה, אילו היו השלטונות הסיניים מבודדים את מוקדי ההתפרצות מוקדם יותר? דוח חדש המפורסם היום, מצביע על כך שייתכן כי הנשא הראשון, אדם בן 55 ממחוז חובאי, אותר ותועד בסין כבר ב-17 בנובמבר, כאשר מאז מקרים דומים החלו להצטבר. בדוח, שפורסם ב- South China Morning Post , במשך כחודש לאחר אותו מועד דווח על מקרה אחד עד חמישה מקרים חדשים בכל יום, כך דווח בדוח, ועד 20 בדצמבר היו 60 מקרים מאושרים. עד סוף דצמבר, מספר המקרים המאומתים זינק ל-260 בני אדם. השלטונות הסינים לא מאשרים את הפרסום, וטוענים כי הוא שגוי.

בהצהרות הרשמיות של ממשלת סין לארגון הבריאות העולמי נמסר כי המקרה המאושר הראשון אובחן ב-8 בדצמבר. רופאים שניסו להרים קול זעקה ולהזהיר את העמיתים שלהם לגבי מחלה חדשה בסוף דצמבר, ננזפו, והרשויות לא הודו בפומבית שיישנה הדבקה נרחבת מאדם לאדם עד ה-21 בינואר. ג'ונתן מאייר, פרופסור אמריטוס במחלקה לאפידמיולוגיה של אוניברסיטת וושינגטון, אמר לגרדיאן כי "ניתן להעלות על הדעת לחלוטין" כי היו מקרים בשטח כבר באמצע נובמבר . לדבריו, ישנן שלוש אפשרויות: המקרים לא אותרו באותה עת, התגלו אך לא הוכרו כמחלה חדשה, או שהם אותרו וזוהו אך הדיווחים דוכאו.

ההנחה המקובלת בנוגע לווירוס הקורונה היא שמקורו הוא במחוז חובאי בסין, כך גם לפי ראש המרכז לבקרת מחלות מדבקות בסין עצמה. עם זאת, בשבועות האחרונים החלו גורמים סיניים להציע או לטעון כי מקור הנגיף אינו בסין, אלא אולי דווקא בארצות הברית. זוהי תיאוריית קונספירציה שהולכת וצוברת תאוצה, כאשר ביום חמישי הציע דובר משרד החוץ הסיני וסגן מנהל מחלקת המידע ג'או ליג'יאן, ללא ראיות תומכות, כי ייתכן שצבא ארה"ב הכניס את הנגיף לסין. ביום שישי, על רקע הדברים הללו, זימנה מחלקת המדינה האמריקאית את השגריר הסיני לבירור.

הרופאים שנאבקו על החיים והושתקו

הנגיף, שהוכרז השבוע כמגפה עולמית, הדביק לפחות 144,026 אנשים ברחבי העולם והרג 5,397. מבין אלה שנדבקו בנגיף מאז שהחל להתפשט, 70,920אנשים התאוששו . כמעט 81,000 מהמקרים התרחשו בסין, בעיקר במחוז חוביי. על הממשלה הסינית נמתחה ביקורת רבה בגין ניסיונות טיוח של ההתפרצות בשבועות הראשונים, לרבות פגיעה ברופאים שניסו להזהיר קולגות על 'נגיף חדש דמוי סרס' שהופיע בעיר ווהאן שבמחוז חוביי. הרופא הראשון שנודע על כך שדיווח לשלטונות, ד"ר וונליאנג, הואשם בניסיון להוריד את המורל.

במהלך השבוע פורסם כי רופאה נוספת שהייתה מראשוני הנחשפים לווירוס, ביקרה את הרשויות הסיניות על דיכוי אזהרות מוקדמות בראיון לתקשורת, אך זמן קצר לאחר פרסום הרעיון עמה - הוא צונזר ונעלם מרשת האינטרנט הסינית. בראיון למגזין הסיני Renwu , אמרה ד"ר איי פן מנהלת מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים במרכז ווהאן, כי ננזפה לאחר שהזהירה את הממונים עליה ואת עמיתיה מפני נגיף דמוי סרס שנראה בקרב חולים בחודש דצמבר. עכשיו, לאחר שהנגיף גבה את חייהם של אלפים - לרבות קולגות שלה ובהם חושף השחיתויות ד"ר לי וונליאנג, היא החליטה שאיננה יכולה לשתוק, כשהיא מוכנה להסתכן לא רק באובדן עבודתה, אלא גם במעצר.

הריאיון שלה נמחק במהרה מכל פלטפורמה שבה הופיע, אך כמה צילומי מסך שלו הצליחו לשרוד ולזכות לתפוצה רחבה. בניסיון לחמוק מצנזורה, המאמר פורסם בפלטפורמות מסוימות כאשר חלק מהמילים בו מוחלפות באימוג'ים. בראיון, מספרת ד"ר איי פן כי ב-30 בדצמבר, לאחר שראתה כמה חולים עם תסמינים דמויי שפעת העמידים בפני שיטות טיפול רגילות, היא קיבלה תוצאות מעבדה של מקרה אחד שהכיל את המילה: " Sars coronavirus ". איי, שקראה את הדוח מספר פעמים, אומרת שפרצה אצלה מיד זיעה קרה.

היא הקיפה את המילה 'סארס', צילמה תמונה ושלחה אותה לחבר לשעבר בכיתה בבית הספר לרפואה, כיום רופא בבית חולים אחר בווהאן. באותו ערב התצלום התפשט ברחבי חוגים רפואיים במחוז, בהם שותף גם לי וונליאנג, והפך להיות פיסת הראיות הראשונה להתפרצות. באותו לילה אמרה איי כי קיבלה הודעה מבית החולים שלה לפיה אין לשחרר באופן שרירותי מידע על מחלה מסתורית זו על מנת למנוע גרימת פאניקה. יומיים לאחר מכן, היא מספרת שזומנה על ידי ראש ועדת המשמעת של בית החולים וננזפה בגין "הפצת שמועות" ו"פגיעה ביציבות".

לדבריה, באותו הרגע נאסר על הצוות הרפואי להעביר הודעות או תמונות הקשורות לנגיף. כל שיכלה לעשות זה לבקש מהצוות שלה ללבוד בגדי מגן ומסיכות - למרות שהרשויות ובתי החולים הפצירו בהם לא לעשות זאת. בכדי לגונן עליהם, היא אמרה להם ללבוש מתחת למעילי הרופא שלהם חליפות מגן כשכבה נוספת. "ראינו איך מספר החולים הנכנסים לבית החולים גדל מרגע לרגע", היא אומרת, כאשר החלו להופיע גם חולים שלא קשורים לשוק הרטוב בו שוחטים במקום את בעלי החיים השונים - שם מאמנים בסין שהחלה ההתפרצות, כתוצאה משחיטת ואכילת חיות בר.

בינתיים, גורמים רשמיים בסין התעקשו כי אין סיבה להאמין שהנגיף מועבר בציבור. "ידעתי שחייבת להיות העברה בין בני אדם", אומרת איי. ב-21 בינואר, יום לאחר שאישרו סוף סוף גורמים רשמיים בשלטון הסיני כי קיים נגיף המתפשט בציבור, מספר התושבים החולים שהגיעו לחדר המיון כבר נסק ל-1,523 בני אדם ביום - פי שלושה מנפח הפעילות הממוצע של בית החולים.

בראיון, ד"ר איי תיארה רגעים שלעולם לא תשכח: קשיש בוהה במבט רייק ברופא שנותן לו את תעודת המוות של בנו בן ה-32, או אב שהיה חולה מכדי לצאת מרכבו מחוץ לבית החולים, ועד שהגיעה אליו בעצמה, הוא נפטר. במהלך החודשיים האחרונים, מספרת איי כי ראתה גם רבים מעמיתיה נעשים חולים, כאשר ארבעה מתוכם נפטרו כתוצאה מהנגיף. אחד מהם היה לי וונליאנג, שמותו הוביל גל חסר תקדים של כעס ואבל לאומיים. כעת, איי אומרת שהיא "ממש מתחרטת" על כך שלא סיפרה לאנשים רבים יותר על מה שראתה בזמן אמת, מכיוון שכך אולי חבריה הרופאים לא היו מתים, אילו "אפשר היה להזהיר אותם מוקדם יותר. אם הציבור היה ערני מאז ה-1 בינואר, אולי לא היו כל כך הרבה טרגדיות".