בינתיים באירופה: יוון וצ'כיה נכנסות לסגר, כל חנויות זארה בספרד נסגרות

הכרזות אתמול על סגירת בתי ספר ברבות ממדינות אירופה לשבועיים לפחות, הצטרפו ביממה האחרונה איסורים גורפים על כניסת זרים, סגירה טוטאלית של מסעדות ובארים ואיסור פתיחת חנויות לא-הכרחיות בשבועות הקרובים

הרשויות באיטליה אוכפות את העוצר / צילום: Claudio Furlan, Associated Press
הרשויות באיטליה אוכפות את העוצר / צילום: Claudio Furlan, Associated Press

מדינות אירופה מחריפות את המאבק נגד נגיף הקורונה, בעוד באיטליה גובה המחלה מאות קורבנות מדי יום. להכרזות אתמול על סגירת בתי ספר ברבות ממדינות אירופה לשבועיים לפחות, הצטרפו ביממה האחרונה איסורים גורפים על כניסת זרים, סגירה טוטאלית של מסעדות ובארים ואיסור פתיחת חנויות לא-הכרחיות בשבועות הקרובים. ממשלות רבות המליצו לעובדים במדינה לעבוד מהבית במדת הצורך ולהישאר בבית כדרך לצמצם את התפשטות הנגיף.

נכון להיום, להכרזה הדנית על סגירת הגבולות לזרים באופן גורף אתמול הצטרפו בינתיים נורבגיה, צ'כיה וסלובקיה, בעוד אוסטריה שוקלת לנקוט צעד זה בהקדם. כל מי שיגיע לנמלי התעופה של קופנהגן או אוסלו עם דרכון זר "וללא סיבה חיונית לביקור במדינה" - יישלח חזרה לארצו.

יוון הודיעה אתמול על סגירה מוחלטת של כל המסעדות, הבארים ובתי הקפה בשטחה לתקופה של שבועיים. היא גם סגרה לציבור את כל המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגים, והורתה לכל העסקים הבלתי-חיוניים לסגור את שעריהם לשבועיים הקרובים - כולל מספרות ומרכזי קניות. רק בתי מרקחת, סופרמרקטים ומלונות הורשו להישאר פתוחים, כמו גם מסעדות טייק-אוויי. מספר המקרים במדינה עומד על 190 ושלושה בני אדם מתו עד כה מהמחלה.

גם בצ'כיה כל המסעדות יהיו סגורות החל מהיום, וגם כל החנויות הלא-הכרחיות במרחב הציבורי. בתי מרקחת, סופרמרקטים ומכולות יישארו פתוחים. אוסטריה נקטה גם היא צעדים חריפים, ביניהם השעיית הרכבות מאיטליה דרך מעבר ברנר וסגירת כל אתרי הסקי ברחבי המדינה, מה ששולח בהדרגה עשרות אלפי תיירים חזרה לארצותיהם. סגר הוטל על שתי עיירות שבהן מספר המקרים גבוה במיוחד. רוב החנויות במדינה יהיו סגורות החל משני הקרוב, מסעדות יהיו פתוחות בה רק עד שלוש בצהריים, בית חולים חירום מוקם בבירה וינה וכל המיסות בכנסיות יבוטלו.

גם גרמניה, לאחר שבועות של אדישות, החלה לנקוט צעדים חריפים נגד ההתפרצות. כל מדינות המחוז ברפובליקה הפדרלית הגרמנית הכריזו על הפסקת הלימודים באופן זמני בבתי הספר ובגנים מתישהו בשבוע הקרוב למשך השבועיים הקרובים. רק אתמול פירסם שר הבריאות הגרמני המלצה למי ששבים מאיטליה, ספרד או אוסטריה להיכנס לבידוד עצמי של שבועיים. המועדונים והבארים בברלין יהיו סגורים לציבור, ואל המבורג החלו לשוב ספינות שיט שיצאו ממנה בשבוע האחרון, לאחר שאחת החברות המתפעלות אותן הודיעה על עצירה ההפלגות לשישה שבועות, בדומה להכרזה של חברות אמריקאיות בתחום.

בנוסף, עוד ועוד חנויות הודיעו כי ייסגרו באופן עצמאי, ביניהן כל החנויות של חברת "אפל" ביבשת, וכל החנויות של חברת האופנה הספרדית "זארה" בספרד ייסגרו. בריטניה מסתמנת כרגע כאחת המדינות היחידות בהן בתי הספר לא ייסגרו בשבוע הבא. עם זאת, הממשלה מתכננת לאסור את ההתקהלות מעל 500 בני אדם בשבוע הבא, בעזרת חוק מיוחד.

בספרד נמשכת מגמת התפשטות המחלה, ו-791 בני אדם אובחנו ביממה האחרונה כחולים בקורונה, בנוסף ל-58 בני אדם שמתו מהמחלה. מספר הנדבקים הכולל עומד על 6,023, ומספר הקורבנות על 191. גם ספרד מתכוונת, לפי כל ההערכות, להורות על סגירת החנויות הלא-חיוניות ולהטיל החל ממחר מעין "סגר" על המרחב הציבורי הכולל איסורי תנועה במדינה וקריאה לתושבים להישאר בבתיהם. 60 אלף בני אדם נמצאים כרגע בבידוד במדינה בשני מוקדי התפרצות.

אורבן נגד ישראל: מונע כניסה להונגריה מישראלים

גם הונגריה הצטרפה לצעדים המחמירים באירופה, והרשויות במדינה הוסיפו את ישראל לרשימת המדינות שיש על תושביהן איסור כניסה למדינה. בכך, מתווספים אזרחי ישראל לתושבי איטליה, סין , איראן ודרום-קוריאה שגם מהם נמנעת הכניסה להונגריה. לפי הדיווחים, הדבר נעשה לאחר ששלושה תיירים מהונגריה חזרו לארצם כשהם חולים בקורונה, למרות שלא ברור איפה נדבקו. ראש הממשלה ויקטור אורבן, שהודיע בווידיאו על הצעדים החדשים, כולל נגד כניסת ישראלים, הודיע גם על סגירת בתי הספר החל מיום שני הקרוב, ומעבר ללימודים מרחוק באוניברסיטאות.