גני הילדים, הקניונים, חדרי הכושר ייסגרו. הגבלות על תחבורה ציבורית

לאחר דיונים רצופים לאורך כל השבת הודיע ראש הממשלה על שורה נוספת של הגבלות בניסיון לבלום את התפשטות הקורונה והכריז: "נשתמש באמצעים טכנולוגיים כדי לאתר נדבקים" • אלו ההנחיות החדשות לציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים / צילום: Oded Balilty, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הפסקת פעילותם של כל בתי העסק הקשורים לתרבות הפנאי, בניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. 

בנוסף, ייסגרו גם גני הילדים והפעוטונים ממחר וישנו איסור להתקהלות של מעל 10 אנשים.

אלה הן ההנחיות המלאות:

  • כל מקומות הבילוי ייסגרו, כולל קניונים, בתי קולנוע ומסעדות
  • בתי הספר, הגנים והפעוטונים ייסגרו החל ממחר בבוקר
  • לא יותר מ-10 אנשים במרחב
  • מקומות עבודה - יוכלו להמשיך כרגיל בשיקול דעת המנכ"ל, אך מומלץ לצמצם ככל הניתן ולהעביר כמה שיותר עובדים לעבוד מהבית ולדלל התכנסויות
  • יופעלו אמצעים טכנולוגיים ומעקב לאיתור חולים
  • התחבורה הציבורית תוגבל
  • "תרבות הפנאי תופסק החל ממחר בבוקר. זה קשה ואני מבין לליבם של מסעדנים, תיאטרות ובתי קפה", אמר הערב נתניהו, "בנושא התחב"צ, דנים בכך עכשיו. אבל מי שלא חייב לצאת לעבודה, נא לדלל את זה".

בנוגע לחקירות האפידימיולוגיות של משרד הבריאות, סיפר נתניהו כי "חשוב קודם כל לאתר את החולים. אנחנו מפעילים את כל הצעדים שבידינו, לרבות אמצעים טכנולוגיים. קיבלתי ממשרד הבריאות בקשה לשימוש באמצעים דיגיטליים אשר שימשו בעבר למאבק בטרור. לצורך כך יש צורך של הסכמה של משרד המשפטים".

עוד ציין ראש הממשלה כי מדפי החנויות ישארו מלאים: "בנוגע למזון, היתה הסתערות על הסופרמרקטים. אין לכך שום סיבה. לא יהיה מחסור, למעט אולי מדפים רגעיים. אבל הסופרמרקטים ימשיכו לתפקד".

נתניהו קרא שוב לממשלת חירום לאומית: "זה לא שאלה של ספינים וגחמות פוליטיות. אתם רואים מה קורה בעולם.

את נאומו פתח רה"מ בשבחים לטיפול הישראלי בהתפרצות: "אנחנו מקדימים את כל מדינות העולם אבל חשוב להדגיש שהמדיניוות שלנו היא דינאמית. אנחנו ללא תמותה בינתיים וממוקמים טוב יחסית לעולם. המשמעת של האזרחים הישראלים מיקמה אותנו במצב טוב יחסית לעולם".

בהמשך התייחס נתניהו לדינמיות הטיפול במצב הקשה, "בישראל אנחנו מתייחסים לכך כאירוע מתגלגל, המחלה משתנה. ואנחנו לומדים עליה כל הזמן. ישראל בקשר עם המקבילים שלנו בעולם ואנחנו מנסים להקדים את מחלה ולהקדים את העולם. ואנחנו חייבים להתקדם עם התפתחות עם האירוע, להיערך תוך כדי תנועה. ועל כן- כל יום או יומיים אנחנו מביאים את ההחלטות החדשות. המצב אינו סטטי ולכן צריך לעדכן".

נתניהו התייחס להיגיינה האישית של האזרחים וחשיבותה: "לא ללחוץ ידיים ולשטוף אותם היטב. לא רק בגלל לחיצות יד אלא בשל משטחים נגועים. ולכן חומר מחטא בתדירות גבוהה. אני רואה בתדהמה אנשים שעדיין מתחבקים ומתנשקים. הנגיף לא מבחין בין שמחים לעצובים, ולא בין יהודים ללא יהודים. חייבים לשנות את השגרה. לשמור על מרחק. תרסיס הרוק שהנגיף מתפשט. ולכן יש לשמור 2 מטר משיעול, עיטוש, חיבוק".

ראש הממשלה היה אופטימי בדבריו וציין כי "אני מעריך שיש לנו אפשרות לא רק להתגבר על המשבר הזה, אלא אף לנצח את הנגיף. זה מחייב מכולנו לעבור לשגרת חיים חדשה. נצטרך לאמץ שגרה חדשה לזמן דרוש ולהיערך לצעדים שיגבילו את קצב ההתפשטות של המחלה."