שר הביטחון נפתלי בנט: "נקים מלוניות הבראה קהילתיות"

בנט פרסם פוסט מפורט בפייסבוק תחת הכותרת "תמונת מצב מגפת הקורונה בישראל – עדכון בגובה העיניים", שבו הוא נותן תמונת מצב מפורטת, מודה כי הרשויות לא יודעות את כמות הנדבקים המדויקת, מציין כי בקרוב יודיעו על חבילת סיוע, ומודיע על כוונה להקים מלוניות בידוד

שר הביטחון נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
שר הביטחון נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

שר הביטחון נפתלי בנט פרסם אמש (מוצ"ש) פוסט מפורט בפייסבוק תחת הכותרת "תמונת מצב מגפת הקורונה בישראל - עדכון בגובה העיניים", שבו הוא נותן תמונת מצב מפורטת, מודה כי הרשויות לא יודעות את כמות הנדבקים המדויקת, מציין כי בקרוב יודיעו על חבילת סיוע, ומודיע על כוונה להקים מלוניות בידוד. 

וכך כתב בנט בפוסט: 

"מה אנחנו יודעים לגבי המצב בישראל?
א. הקצב היומי של הנדבקים בעלייה (לא טוב)
ב. ישנה אי-ודאות לגבי היקף ההידבקויות בכלל (לא טוב)
ג. מעט מאד מקרים 'לא מוסברים' (טוב)

נכון לאתמול בלילה בחצות היו בישראל 193 נשאים ידועים של נגיף הקורונה. הנתון היותר משמעותי הוא שרק אתמול (בשבת) התגלו 50 נשאים חדשים.  זאת, לעומת קצב יום של 4-10 נשאים חדשים ביום, לפני שבוע. המשמעות היא שהקצב עולה. אלה אינם חדשות טובות.

"יש משהו נוסף שמטריד כמעט את כל מדינות העולם - איננו יודעים באמת כמה נשאים קורונה יש כרגע בישראל. אנחנו יודעים על 193 נשאים, אולם ייתכן שיש 250, 700 או 2,000 שאיננו מודעים להם. ישנה נקודת אור משמעותית: נכון להיום כמעט כל 193 הנשאים הידועים לנו - אנו גם יודעים כיצד נדבקו. זה סימן מעודד.

"בשורה התחתונה: פשוט איננו יודעים את מספר הנשאים בישראל. זו בעיה, וזה המצב.

"איך ממגרים את המגיפה?
א. התנהגות הציבור (ריחוק זה מזה, היגיינה)
ב. זיהוי נשאים ובידודם.
ג. צמצום ודילול כלל הפעילות בישראל

"א. התנהגות הציבור
בראש ובראשונה, ישנה אחריות אדירה של הציבור עצמו. אני חייב לומר שהציבור הישראלי מתנהג בצורה אחראית וטובה. יש לנו עם נפלא.

"אתם כבר מכירים את הכללים: רחיצת ידיים מרובה (6-10 פעמים ביום. 20 שניות בכל פעם), לא לוחצים ידיים, נזהרים במגע עם משטחים מרובי חיידקים (ידיות, מקלדות וכד), ריחוק שני מטר זה מזה.

"ב. זיהוי נשאים ובידודם - זיהוי מהיר של חולי קורונה באמצעות בדיקות והעברתם לבידוד במלוניות.

"נכון לעכשיו אנו בודקים כ600-700 אזרחים ביום. זה איננו מספיק. עלינו, לדעתי, להגיע לכ-10,000 ביום כדי באמת לאתר את מרב נשאי הנגיף. הממשלה, על כל זרועותיה, פועלת בשעות אלה להגדלת היקף הבדיקות. זה מאד מורכב, כי יש ביקוש עצום בעולם לערכות בדיקה, ואין מספיק. אך יש לנו כיוונים יצירתיים בעניין.

"מה עושים עם אדם שנמצא שנושא את הנגיף: עד כה רובם אושפזו בבתי חולים בבידוד, בחדרים מיוחדים מבודדים, עם מצלמות ומעקב צמוד. אך לא נוכל להמשיך בכך. עם התגברות מספר החולים היומי, גם אין בכך היגיון. כ-80% מנשאי הנגיף מוגדרים כ'חולים קל' (Mild). רובם ממש מרגישים בסדר ויעברו את התקופה ללא שום בעיה.

"אסור לבזבז את את חדרי הבידוד בבתי החולים על נשאים קלים שמרגישים מצוין. צריך לשמור את בתי החולים, לאותם נשאי קורונה אשר חולים ממש בדלקת ריאות ובקשיי נשימה וגם לחולים אחרים במחלות רגילות. אך גם הנשאים 'הקלים' חייבים להיות מבודדים, על-מנת שלא להדביק אחרים.

"תקופת האשפוז-בידוד היא בין 4-6 שבועות. רק לאחר שהם נבדקים ונמצאים 'נקיים' מהווירוס - פעמיים בהפרש של 48 שעות-פלוס עוד כמה בדיקות, הם יכולים לצאת הביתה.

"אז מה עושים עם הנשאים 'הקלים'? שתי אפשרויות: אשפוז ביתי או 'מלוניות הבראה קהילתיות'. אשפוז ביתי - משמע להיות בחדר מבודד בבית, בלי להתקרב לבני המשפחה, כך משך 4-6 שבועות. להערכתי, ועל סמך השוואה למקומות אחרים בעולם - זה כמעט בלתי אפשרי. בסבירות גבוהה החולה ידביק את שאר בני ביתו. כך היה בדרום קוריאה ובסין. גם מאוד קשה להעניק לאנשים אלו בקרה רפואית, ומעקב. וממש קשה לבן אדם להיות 'תקוע' לבד בחדרו משך 5 שבועות (תשאלו את האנשים אשר שהו שבועיים בבידוד מונע, לאחר שחזרו מחול).

"לכן, העדיפות והדרך שאני מוביל היא 'מלוניות הבראה קהילתיות'. נתתי הוראה למערכת הביטחון להקים עוד השבוע 3 מלוניות כאלה: בצפון, במרכז ובדרום. מלונית כזו יכול לארח כ500-1000 נשאי קורונה במצב טוב. היא נועדה ל80% מהנשאים שלמעשה אינם סובלים, ורק מוכרחים להיות בבידוד משך כ-5 שבועות.
להעביר את הזמן. נשא קורונה אינו יכול שוב להדביק נשא קורונה, אז אותם מאות נשאים יכולים להיות יחד.

"מהי מלונית הבראה קהילתית? זהו בית מלון קיים (ובטח ריק) שאנחנו, מערכת הביטחון, 'משתלטים' עליו ולמעשה מארחים בה את נשאי הקורונה. משך 5 שבועות לכל אחד יהיה חדר משלו במלונית, יוכל לראות טלוויזיה, לקרוא, לעשות מה שהוא רוצה בתוך המלונית. בית מלון. לא רע. במלונית יהיה צוות רפואי שיפקח ויבדוק את הנשאים לוודא שמצבם טוב, ויידע לשחרר אותם בתום התקופה, לאחר בדיקות שמוודאות שהאורח כבר נקי מהנגיף. נצטרך לוודא שהצוות הרפואי והצוות הלוגיסטי של המלון לא יידבקו.

"אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ, כשהמטרה שלנו לפתוח את המלונית הראשונה כבר במהלך השבוע הקרוב.
המלוניות הם פרויקט אותו אני מוביל באופן אישי כדי לוודא שיקרה מהר וטוב.

"ג. צמצום ודילול כלל הפעילות בישראל: מכיון שלצערנו איננו יודעים כמה נשאים יש כרגע בישראל, עלינו לנקוט גם צעדים זהירות כלליים בישראל. לכן סגרנו בתי ספר וגנים, אוניברסיטאות וישיבות. לכן אנו אוסרים אתרי בילוי ומסעדות, בתי קולנוע, חתונות ובר מצוות. כי אנחנו פשוט רוצים לצמצם ככל האפשר את התפשטות המחלה. לעומת זאת, אפשרנו המשך פעילות של הכלכלה: מפעלי ייצור, הייטק, מסחר, שירותים. אנו מבקשים ממנהלי החברות להפעיל את השכל הישר ולדלל בהגעת עובדים לפי שיקול-דעתכם. סביר גם שיהיה מאד קשה לאבות ואמהות של ילדים קטנים להגיע. אנו מצפים שמנהלים יתחשבו בזה".  

בהמשך הפוסט פרסם בנט חלק של שאלות ותשובות, ובסיומו כתב: "בשורה התחתונה, יהיה בסדר? זה תלוי בנו.
בכם. בערבות ההדדית. בערנות לחלשים ולזקנים. עם ישראל הוא עם מופלא. הממשלה כולה, וראש הממשלה, נותנים עבודה סביב השעון על-מנת שנצלח את זה בשלום".