עקב משבר הקורונה: רשות המסים דחתה את מועד הדיווח והתשלום למע"מ ל-26 במרץ

עם זאת, לא נדחו מועדי הדיווח ותשלום המקדמות וניכויים למס הכנסה • מנהל רשות המסים הנחה את מנהלי המשרדים בכל מערכי המס לפעול בהתחשבות מרבית ולתת מענה פרטני לעסקים שנקלעו לקשיים בשל המצב

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בעקבות משבר הקורונה, שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המסים ערן יעקב סיכמו הבוקר (א') על דחייה של עשרה ימים של המועד בו העסקים במשק מחויבים לדווח ותשלום למע"מ, ממחר, 16 במרץ, עד ל-26 במרץ.

ההחלטה על הדחייה התקבלה במטרה להקל על המגזר העסקי המתמודד עם ההשלכות הכלכליות של התפשטות וירוס הקורונה בארץ ובעולם ושל הצעדים שננקטים במטרה לצמצם את פגיעתו באוכלוסייה.

במקביל הנחה יעקב את מנהלי המשרדים בכל מערכי המס לפעול בהתחשבות מרבית ולתת מענה פרטני לעסקים שנקלעו לקשיים בשל המצב.

עם זאת, ברשות המסים הבהירו כי לא חל שינוי במועדים לדווח ותשלום מקדמות וניכויים למס הכנסה.

הגם שהדחייה כרגע היא לעשרה ימים בלבד, בשיחות שנערכו בנוגע לדחייה הוסכם עוד כי במקרה שהמשבר יחריף, תינתן דחייה נוספת עד חודש אפריל. בנוסף, במקרה שעסקים מסוימים יפנו באופן אישי בבקשה לאורכה נוספת בשל המצב, תישקל אורכה פרטנית.

כך, בהודעה ששיגר הבוקר (א') נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, לחברי הלשכה, ציין גינדי כי "ככל שעסק אינו נמנה עם העסקים הזכאים לדחייה ועדיין נפגע ממשבר הקורונה, ניתן לבקש באמצעות המייצג בקשה לדחייה, והרשות תענה על כך בהתחשבות מרבית".  

"מצבי קיצון מחייבים פעולות קיצון" 

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, התייחסה למתן האורכה של רשות המסים וציינה כי "אורכה של עשרה ימים ממחר ל-26 במרץ בתשלום מע"מ הוא בהחלט צעד חיובי. יחד עם זאת, יש להאריך גם את מועדי הדיווח והתשלום של מע"מ באמצעות האתר של ה-19 במרץ ואת הדיווח והתשלום באמצעות הדוחות המקוונים של ה-23 במרץ, גם בעשרה ימים נוספים ממועד הדיווח המקורי.

"כמו כן, העובדה שאין שינוי במקדמות וניכויים היא חמורה, ויש לתת מענה גם במתן אורכות מיידות בנושאים אלה. ביטוח לאומי אמור לפעול בהתאם להחלטות מס הכנסה, כך שהחלטות אלו משפיעות גם על מדיניות הביטוח הלאומי. לסיכום, זהו צעד חיובי אך ראשון וחלקי, יש לתת מענה כולל ואורכות מיידיות למכלול הנושאים שכעת נותרו ללא מענה". 

לדברי ד"ר עו"ד שלמה נס, מי שמכונה "המשקם הלאומי" ואחראי על חילוץ חברות משמעותיות במשק מקריסות, "מצבי קיצון מחייבים פעולות קיצון. המדינה חייבת לדחות תשלומי מס ברבעון, משכנתאות ולהזרים כספים גדולים למשק ולא כהלוואות בלבד. ישראל חייבת לאמץ כלים להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של המשבר, וזאת על-מנת למנוע קריסה מוחלטת של הכלכלה בעקבותיו. אין די בדמי אבטלה והעמדת הלוואות לעסקים".