דונלד טראמפ | פרשנות

טראמפ: "כשמשווים את מה שעשינו עם שאר העולם, זה פשוט לא ייאמן"

ניסיונותיו החוזרים של דונלד טראמפ לטעון למנהיגות בימי משבר מעוררים רושם מעורב: הוא הפיל את הבורסה לקרשים, הוא הרים אותה מן הקרשים; הוא תקף את הדמוקרטים, הוא הסכים עם הדמוקרטים; הוא סירב להיבדק, הוא נבדק • "נשיאותו הסתיימה"? לאו דווקא

הנשיא לוחץ מרפק עם ברוס גרינשטיין מקבוצת LHC, לאחר שהאחרון לא הושיט לו יד בחזרה אלא מרפק / צילום: Evan Vucci, Associated Press
הנשיא לוחץ מרפק עם ברוס גרינשטיין מקבוצת LHC, לאחר שהאחרון לא הושיט לו יד בחזרה אלא מרפק / צילום: Evan Vucci, Associated Press

שלושה ימים ניסה דונלד טראמפ להוכיח לאמריקאים, שידו היציבה אוחזת בהגה. הניסיון הראשון, נאום לאומה מן הדסק בלשכה הסגלגלה, ביום ד', לא עלה יפה. אמת המידה העיקרית שבה הוא משתמש בנסיבות כאלה היא תגובת הבורסה. וול סטריט הגיבה בירידה היומית התלולה ביותר זה 33 שנה.

הנשיא שלא חדל להתפאר בעצרות הבחירות שלו עד כמה גואה הבורסה תחת נשיאותו, ומעשירה לא רק טייקונים אלא גם את חשבונות הפנסיה של האמריקאים, נשך את שפתיו: ביום רביעי, 11 במארס, הגיע רשמית אל קיצו שוק שוורים בן 11 שנה, שהתחיל תחת ברק אובמה.

ביום ו' חזר טראמפ אל המיקרופונים בזוויות צילום שונות בהרבה. במקום להיכשל בלשונו מול הטלפרומפטר הוא אסף סביבו כמה מענקי השיווק והמכירות של ארה"ב, כדי להודיע על שותפות של הממשלה עם המגזר הפרטי במלחמה נגד נגיף הקורונה.

היה מעניין לעקוב אחרי המדדים, שריצדו על המרקע. מסיבת העיתונאים של הנשיא נערכה, לא במקרה, בשעה האחרונה של יום המסחר האחרון של השבוע. המדדים צנחו בדקותיה הראשונות, כאשר הנשיא קרא מן הכתב, ללא התלהבות וללא כשרון. הדאו ג'ונס ירד מסביבות אלף לסביבות 800.

או אז הנשיא התחיל להציג את המנכ"לים של רשתות השיווק הענקיות, מ־CVS עד Target (כמובן, בלי אמזון, שמנכ"לה הוא אישיות לא רצויה בתחומי הבית הלבן) וענקית התרופות Roche. בתיווכו של הנשיא הם הציגו תכניות מעשיות לפתור את הבעיה המיידית הגדולה ביותר: בדיקת Covid-19 של כמה־שיותר־אמריקאים. אגפי הממשלה הפדרלית הנפיקו ערכות־בדיקה לקויות, והתוצאה היא פיגור מסיבי בהערכת מספרם של נשאי הנגיף. המגזר הפרטי יחוש לעזרת הממשלה. ענקית המרכולים Walmart התנדבה להקצות חלק ממגרשי החניה הגדולים שלה לצורך הבדיקות.

הנשיא לוחץ את היד לנשיא ומנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון ביום שישי בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press
 הנשיא לוחץ את היד לנשיא ומנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון ביום שישי בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press

"חמש פעמים ביום"

וול סטריט הגיבה בהתלהבות. בתוך פחות משעה, הדאו המריא כמעט ב־10%, והפסדי "יום חמישי השחור" נמחקו. הנשיא לא ידע שזה קורה, ונאלץ לחכות עוד 24 שעות כדי לתבוע אשראי. במסיבת עיתונאים נוספת, בשבת בצהריים (שעון וושינגטון), הוא התפעל מהצלחתו להכניס רוח חיים בעצמות הבורסה. "אולי אני צריך לעשות את זה חמש פעמים ביום", הוא אמר.

אולי. אבל עצם החיווי הזה העניק תוקף לתלונתה של ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים והדמוקרטית רבת ההשפעה ביותר בוושינגטון (כהונת היו"ר באמריקה חזקה לאין שיעור מזו של יו"ר הכנסת. ליו"ר האמריקאי יש שליטה מלאה ובלבדית על סדר יומו של בית הנבחרים).

פלוסי, שריב אישי קשה לה עם הנשיא, הכריזה יומיים קודם, כי טראמפ "מתעניין בדאו ג'ונס יותר ממה שהוא מתעניין במשפחת ג'ונס". היא לא התכוונה לג'ונס מסוים, אלא למשפחה אמריקאית ממוצעת.

הנשיא הגיב בחריקת שיניים אופיינית. כאשר נשאל במסיבת העיתונאים שלו ביום ו' אחה"צ על הסיכוי שהבית הלבן והדמוקרטים יסכימו על חבילת סיוע לנפגעי משבר הקורונה, הוא השיב: "הם לא נותנים מספיק... הם לא עושים את מה שנחוץ לטובת ארצנו". שעתיים אחר כך התברר שלא ממנו ולא מקצתו: בית הנבחרים דווקא אימץ את התכנית המוסכמת, ברוב עצום. הסנאט, בשליטת הרפובליקאים, יצביע על החוק במהלך השבוע הזה, והנשיא יוכל לחתום עליו.

"הסבירות נמוכה"

שתי מסיבות העיתונאים חזרו והמחישו את המידה שבה הנשיא מתקשה לייצב את האחיזה על ההגה. ביום ד' הוא הודיע כי יאסור כניסת נוסעים לא־אמריקאים מאירופה, אבל פטר את אזרחי בריטניה ואירלנד מן האיסור.

ביום ו', דווקא עיתונאית בריטית הזכיר לו, כי האשראי שהוא נתן לבריטניה על טיפולה בקורונה לא היה מוצדק, ומספר החולים בה הוכפל ב־24 השעות שלאחר הענקת הפטור. הנשיא נטה להסכים איתה, וביום שבת הוא אישר שהפטור יבוטל ביום ב'. אילו הבית הלבן הה טורח לקרוא את עיתוני לונדון, אולי היה נמנע מלהעניק את הפטור מלכתחילה.

ביום ו' טראמפ הגיב בביטול על השאלה מדוע הוא עצמו אינו נבדק, או נכנס להסגר. בתחילת השבוע שעבר הוא בילה במחיצתו של נשא הנגיף, אחד מיועציו של נשיא ברזיל, שטראמפ אירח במועדון הגולף הפרטי שלו בפלורידה. סירובו להיבדק, מפני ש"הסבירות נמוכה", סתר על פניה את עצתם של מדעני הממשלה ליחידים לבודד את עצמם וולונטרית אם הם יודעים על מגע אפשרי כלשהו עם נשא.

למרבה העניין, טראמפ התרכך לקראת סוף מסיבת העיתונאים, ודיבר בחיוב על האפשרות של בדיקה. למחרת, שבת, התברר שהוא אמנם נבדק; ובמוצאי שבת נודע רשמית, שהוא חף בהחלט מן הווירוס. אבל הוא עצמו אישר, שהעמיד את עצמו לבדיקה רק תחת לחץ העיתונות.

"פשוט לא ייאמן"

כאשר דיבר על הרחבה דרמטית של מעגל הנבדקים, ביום ו', הוא עשה כן מטקסט מוכן. פעם אחר פעם הוא סטה מן הטקסט, כדי להגניב את ספקותיו הקודמים על חומרת המשבר ועל מספר נפגעיו. "זה יעבור", הוא אמר. "השגנו התקדמות עצומה. כשאתם משווים את מה שעשינו עם שאר העולם, זה פשוט לא־ייאמן". כל הסימנים הם שארה"ב דווקא השיגה פחות מרוב "שאר העולם".

הנשיא נמנע בהחלט מדיבורים צ'רצ'יליאניים על "דם, יזע ודמעות". הוא העדיף להשאיר אותם לדוברים אחרים - והוסיף להחמיץ את ההזדמנות לטעון למנהיגות בשעת משבר. כתב עת רעיוני בולט של הימין האמריקאי, National Review, כתב במאמר מערכת בסוף השבוע שעבר, כי הנשיא נכשל במבחן המנהיגות.

נאומו מן הכתב ביום ו' כלל את ההודעה המרשימה כשלעצמה ש־1700 מהנדסים של גוגל ("אני רוצה להודות לגוגל") עוזרים לפתח אתר רשת, שיעזור לגולשיו להחליט אם תסמיניהם מצדיקים בדיקת דם. טראמפ התקשה להימנע מהערה, שהתפרשה כעקיצת קודמו, ברק אובמה. "זה ייעשה במהירות, אמר הנשיא, "בניגוד לאתרים מן העבר".

לא עברה אלא שעה קלה והתברר שגוגל דווקא אינה יוצרת את האתר, אלא חברה קטנה המשתפת איתה פעולה; האתר אינו מוכן; וגם כאשר יהיה מוכן, הוא יכסה רק את איזור מפרץ סן פרנסיסקו. זו הייתה הפעם השנייה בתוך יומיים שנאום כתוב של הנשיא כלל שגיאות עובדתיות.

לקראת סוף מסיבת העיתונאים שלו, כתבת של רשת הטלוויזיה הציבורית שאלה אותו על החלטתו לפני שנתיים לפרק את המשרד המיוחד בבית הלבן לענייני מגיפות גלובליות. היא ציטטה עובדים לשעבר של המשרד ההוא, שפירוקו האט את תגובת הבית הלבן על המשבר.

הנשיא השיב לה, כפי שהשיב על שאלות ביקורתיות בעבר, "זו שאלה מגעילה... אני לא יודע שום דבר על זה. את אומרת שעשינו את זה. אני לא יודע שום דבר על זה".

איש זולתה לא העז לשאול עוד "שאלות מגעילות".

"הנוכל שמאחורי המסך"

כמובן, הימים האלה הם ימי בחירות, וכל מלה הנאמרת במעמדים האלה בהכרח נשקלת בסלע. הטוענים הדמוקרטיים לנשיאות, ג'ו ביידן וברני סנדרס, תקפו את הנשיא בחריפות רבה על טיפולו בקורונה, והוא רואה את עצמו נאלץ להגן על הרקורד שלו.

קשה להעריך את שיעור הצלחתו. בשישה סקרים, בשמונת הימים הראשונים של החודש, בין 37% ל־47% סמכו את ידיהם על התנהלות הנשיא במשבר. 47% קרובים לתקרת הפופולריות של נשיאותו ו־37% קרובים אל רצפתה. בדיקה של אתר הרשת fivethirtyeight.com מראה, כי רמת התמיכה הכללית בנשיא לא השתנתה בחודש האחרון, לטובה או לרעה.

כתב העת אטלנטיק, העוין את טראמפ, פירסם ביום ו' מאמר תחת הכותרת "נשיאות טראמפ הסתיימה: לקח הרבה יותר זמן ממה שהיה ראוי, אבל הנוכל (con man) שמאחורי המסך נגלה סוף סוף לעיני האמריקאים".

קצת פחות נמלץ ונרגש הוא הציטוט (ב"ניו יורק טיימס") מהיו"ר לשעבר של המפלגה הרפובליקאית במדינת אוהיו, החיונית לחלוטין לסיכויי הבחירה של טראמפ.

האיש, קווין דיוואיין, אומר: "אילו המועמד הדמוקרטי לנשיאות היה סנדרס או הייתה וורן, אני חושב שטראמפ היה מצליח להשתחל. אבל אם זה ביידן, ואם 'חשבון החיסכון לפנסיה שלי קרס', ואם תהיה פגיעה כללית בשגרת החיים בגלל קורונה, אני חושב שזה סיפור שונה לחלוטין".

הסיפור יסופר עוד חודשים רבים, ואיש אינו צריך למהר ולהמר על התוצאות. אף על פי כן, אם אתם תומכי טראמפ (כמו הרוב הגדול של הישראלים), מוענק לכם בזה היתר לכוסס את ציפורניכם.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny