הקורונה כבר מכה בעוצמה בעובדי שכר המינימום בניו יורק

נגיף הקורונה מרחיק את האנשים מרחובות העיר ניו יורק • מיעוט לקוחות מביא לסגירת עסקים קטנים ברחבי העיר, והעובדים נשארים ללא פרנסה

נוסעים באוטובוס בניו יורק / צילום: Mary Altaffer, AP
נוסעים באוטובוס בניו יורק / צילום: Mary Altaffer, AP

עובדי שכר המינימום בניו יורק סיטי כבר חשים את הלחץ של נגיף הקורונה, כשהלקוחות מתרחקים מהמסעדות, מהמוניות ומעסקים נוספים.

ארסלי טורס, מניקוריסטית שמרוויחה 12 דולר בשעה במכון ציפורניים בברונקס, מספרת שהעסק שלה כה שומם שהבעלים סוגרת אותו כמה שעות מוקדם יותר בכל יום, מה שמביא להפחתת שעות העבודה. כעת היא מקבלת 10-15 דולר בטיפים ביום, לעומת 40 דולר לפני המגפה.

טורס, בת 33 ואם יחידנית, אומרת שתהיה לה בעיה לשלם את שכירות המגורים שלה והוצאות נוספות. היא גם חוששת מהידבקות באוטובוס הציבורי שלה. "הילדים שלי תלויים רק בי. אם אני אחלה, אני לא יודעת מה אעשה".

הרשויות בניו יורק קוראות לתושבים להימנע ממקומות צפופים ולעבוד מהבית במידת האפשר, אך לעובדים בשכר נמוך בתעשיות השירותים אין בדרך כלל את האופציה הזו.

רוב העובדים לפי שעה והפרילנסרים אינם מקבלים תשלום כשהם אינם עובדים, והעסקים כבר מפתיחים שעות עבודה או נסגרים זמנית כי הלקוחות אינם מגיעים. עיריית ניו יורק מציעה הלוואות בל ריבית ומענקים לעסקים קטנים בניסיון לגרום להם להישאר פתוחים.

ביום שישי אמר ראש העיר ביל דה בלאזיו שהעיר יכולה לעיתים לספק עזרה כספית לתושבים מיעוטי-הכנסה שמתקשים לשלם שכר דירה. הוא המליץ למי שמאוים בפינוי מדירתו להתקשר לקו החם 311.

"אני חושב שאחד הדברים הגדולים שמדאיגים במשבר הזה והאיזון שאנחנו חייבים לשמור הוא להחזיק עסקים קטנים בחיים, כדי שלא לאבד אותם", הוא אמר בראיון רדיו. "צריך לשמור על תעסוקה של אנשים כדי שתהיה להם יכולת לשלם שכר דירה, על מזון ותרופות, וכל מה שהם צריכים".

נהג המונית אוגוסטין טנג סיפר שהוא נהג ברחובות העיר שמונה שעות ביום חמישי, והביא הביתה 120 דולר לעומת 200-250 דולר ביום רגיל. "אני לא רואה הרבה אנשים שמנופפים למונית. זה קשה כשיש כה הרבה תחרות. אנחנו ממש נלחמים על כל לקוח", הוא אמר.

בייראבי דסאי, מנהלת איגוד עובדי המוניות בניו יורק, אמרה שהיא חוששת פעמיים - כי נהגים רבים של מוניות צהובות הם בני 60 ויותר. "הם בחזית הקריסה הכלכלית, וגם נמצאים בסיכון מהנגיף. הם ממש חוששים מכך שלא תהיה להם יכולת לממן מצרכי מזון, וזו לא הגזמה", היא סיפרה.

סג'ולי גריסון, מנהלת חברת קבלנות, מספרת שמשרות בתחומי המלצרות, הברמנים, הטבחים ואפילו שירותי הלקוחות, שהחברה שלה מספקת ללקוחותיה, הפכו לנדירות. מאות אירועים בוטלו, כולל ירידים מסחריים, קונצרטים, אירועים של חברות, בר מצוות וארוחות קייטרינג. איש אינו יודע בוודאות מתי הם יתקיימו. "זו עצירה כללית בשלב זה", היא אמרה.

העובדה היחידה שעדיין יש לה ביקוש היא הענקת שירותי בישול ושירות בבתיהם של לקוחות אמידים. "זה כנראה מפני שהלקוחות הללו לא רוצים לצאת מהבתים שלהם", אמרה גריסון.

רדקה הורסקובה, ברמנית תושבת קווינס, מספרת שאירוע שהיא הייתה אמורה לעבוד בו בסוף השבוע בוטל. נכון ליום שישי היא הייתה עדיין אמורה לעבוד בשני מקומות נוספים בשבת וראשון, אחד בחברת קייטרינג בברוקלין והשני כסו-שף במסעדת סור לה טאבל, שבה היא הבחינה בנוכחות נמוכה בחוגי בישול. משמרת יום שני שלה במסעדה הזו בוטלה, עם הפסד של כ-100 דולר מבחינתה.

היא בת 36, וחוששת מהידבקות בנגיף, אבל היא חייבת לעבוד כדי לשלם חשבון על הטיפול הרפואי, וגם את שכר הלימוד הבא במכללת ברוך, שבה היא לומדת עיתונאות.