אדלשטיין מתנגד להצבעה על יו"ר כנסת חדש: "לא אתן יד למחטף"

רוב של 61 ח"כים, כולל סיעת ישראל ביתנו וסיעת המשותפת, מעוניינים בבחירת המועמד של כחול לבן לתפקיד יו"ר הכנסת, ח"כ מאיר כהן • יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "מהלכים שמטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה" • יאיר לפיד: "ניצול מחפיר של מעמדו"

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: יונתן זינדל
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: יונתן זינדל

יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין פרסם היום (א') הודעה חריגה, הסותרת את החוקים והכללים של הגוף בראשו הוא עומד מאז 2013. אדלשטיין מסר כי בשל צו השעה של ממשלת אחדות רחבה אין להסכים ל"מהלכים פוליטים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מהלכים שמטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה".

יצוין שחוק יסוד הכנסת מאפשר לרוב הכנסת לבחור יו"ר כנסת בישיבת פתיחת הכנסת, אך אין חובה לעשות זאת באותה העת וניתן להמתין עם ההצבעה עד להרכבת קואליציה. אדלשטיין לא נבחר כיו"ר הכנסת בכנסת ה-22, והמשיך לכהן מכוח היותו יו"ר הכנסת היוצאת. הוא זכה לביקורת נרחבת על האופן שבו אפשר למפלגתו, הליכוד, לקדם את חוק המצלמות בניגוד להסכמות במהלך השבוע אשר לפני הבחירות לכנסת ה-22, בספטמבר 2019. בהמשך התנגד לדרישת רוב בכנסת להקמת ועדת הכנסת ולדיונים בנושא חסינות ראש הממשלה, זאת על אף שכיו"ר כנסת הוא אמור היה להיות ממלכתי ומייצגם של 120 ח"כים ולא של מפלגתו.

עוד אמר אדלשטיין היום כי "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים". אך דבריו נתקלים בקושי, שכן רוב של 61 ח"כים, כולל סיעת ישראל ביתנו וסיעת המשותפת, מעוניינים בבחירת ח"כ מאיר כהן מכחול לבן כיו"ר הכנסת.

לפיד בתגובה להודעת יו"ר הכנסת אדלשטיין: "אם אחרי שבאישון לילה אוחנה ביטל את המשפט של ביבי היה צריך עוד הוכחה שהליכוד השתגע, הגיעה הודעתו של יולי אדלשטיין שמונע באמצעים לא חוקיים את החלפתו. הודעתו המבישה של אדלשטיין לא תעמוד במבחן משפטי, לא במבחן הציבור וגם לא במבחן ההגינות. זהו ניצול מחפיר של מעמדו. יולי לא יוכל יותר לעולם לטעון שהוא 'ממלכתי'. היום הוא גמר להיות כזה. כל דקה שהכנסת לא מפקחת על הממשלה מהווה מחדל עצום לטיפול במשבר הקורונה ופגיעה אנושה בדמוקרטיה".

סיעת כחול לבן פנתה בבקשה דחופה ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שיורה ליו"ר הכנסת להיענות לדרישת 61 ח"כים ויאפשר את ההצבעה על זהות יו"ר הכנסת, בדיוק כפי שהדבר נעשה בכנסת ה-21, ביום ההשבעה וזאת על אף שגם אז טרם הורכבה קואליציה.