תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מסחר עצמאי בבורסה – איך מתחילים?

המסחר העצמאי בשוק ההון אינו נטול סיכונים, אך מאפשר לכם לחסוך כסף על עמלות ודמי שירות, ליהנות משליטה מלאה על כספכם ולקבל החלטות השקעה 24/7 • לפני שמתחילים בפעילות, חשוב לבחון איזה מערך תמיכה תקבלו?

איך מתחילים מסחר עצמאי בבורסה / צילום: www.123rf.com
איך מתחילים מסחר עצמאי בבורסה / צילום: www.123rf.com

הכתבה מטעם בית השקעות מיטב דש

זוכרים את הימים שבהם לא דמיינו אפילו את עצמנו מוכרים או קונים מניות בלי תיווך מלא וצמוד של יועץ ההשקעות מהבנק? ובכן, הימים האלו עברו. יותר ויותר ישראלים מבינים כיום שבארץ קמו אלטרנטיבות למסחר עצמאי בבורסה.

מיטב דש, מבתי ההשקעות הגדולים, הוותיקים והמנוסים בישראל מספק, במסגרת "מיטב דש טרייד בע"מ", את התנאים התומכים והנלווים למי שמעוניין להתחיל לסחור עצמאית בבורסה. מיטב דש טרייד הינו חבר בורסה מפוקח, מה שמחזק כמובן מאוד את רשת הביטחון שלכם כסוחרים. 

המסחר העצמאי אמנם אינו נטול סיכונים, אך מאפשר לסוחר העצמאי לחסוך כסף על עמלות ודמי שירות, ליהנות משליטה מלאה על כספו ולקבל החלטות השקעה 24/7 לגבי איפה, מתי ובמה להשקיע, מה יהיה הפיזור של ניירות הערך, מתי יינתנו הוראות הקניה והמכירה ועוד.

יש סוחרים שחופש הפעולה הזה, ללא יועץ או מנהל השקעות, חשוב להם ביותר. אחרים עלולים לחוות את המסחר העצמאי כחוויה מלחיצה למדי. זה לא מתאים לכל אחד - וזה לגמרי בסדר. לפני היציאה לדרך, רצוי שתשאלו את עצמכם אם הפעילות מתאימה לכם. במידה והתשובה היא כן, להלן כמה עצות שימושיות.

1. קופצים למים? ודאו שהבריכה מלאה: בעולם הדיגיטלי של העשור השלישי במאה ה-21, קל מאוד להתחיל לסחור באופן עצמאי בבורסה. יש לכם כסף פנוי למסחר? התקבלתם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפתוח חשבון באתר מיטב דש, למשל, להפקיד סכום כסף למטרת מסחר, לקבל גישה (שם משתמש וסיסמה) למערכת המסחר ולהתחיל לסחור מהמחשב או הסמארטפון.

ועדיין, יש בעיה אחת. סוחרים עצמאים רבים מתחילים לסחור עוד שלפני שלמדו את המינימום על שוק ההון, וזה לא מומלץ. מסחר עצמאי מחייב היכרות עם שוק ההון, עם ניירות הערך שבהם החלטתם להשקיע. אם, למשל, החלטתם להשקיע רק בשלוש מניות, דעו שאתם לוקחים סיכון שכל ירידה באחת מהן תשפיע מאוד על התיק שלכם. עדיף ליצור תיק עם פיזור גדול יותר, כך שירידה בנייר ערך אחד עשויה להתאזן בעליות בניירות ערך אחרים.

כמובן, כדאי לבחור בקפידה את נקודת הכניסה שלכם לשוק ונקודות הכניסה לניירות הערך השונים שהחלטתם לרכוש. משקיעים שנכנסים לשוק שנמצא בסיומו של מהלך ארוך של עליות, רגע לפני תחילת הירידות, או משקיעים שנכנסים בתחילתו של משבר שמתארך - עלולים להפסיד לא מעט מכספם. הדברים נכונים גם ספציפית לכל נייר ערך בתיק שלכם. יידע שוק וניסיון כבר אמרנו?

במיטב דש טרייד אנחנו מזמינים אחת לרבעון כל לקוח ולקוחה חדשים למפגש הדרכה בנושא מבוא למסחר והשקעות, בו אנו מסבירים על אסטרטגיות השקעה, מסחר עצמאי ובנייה של תיק השקעות. מיטב דש טרייד גם מקיימת מפגשים תקופתיים עם הלקוחות, בהם אנחנו משתפים בניתוחים פיננסיים מקצועיים על ניירות ערך ומגמות בשוק ההון. אנחנו מאמינים שאם תבואו מוכנים לחוויה של מסחר עצמאי בבורסה, תפיקו ממנה הרבה יותר.

2. להתחיל בקטן: אם אין לכם ניסיון ו/או יידע במסחר עצמאי בשוק ההון, עדיף שתתחילו לסחור בסכומי כסף קטנים יחסית. אמנם, גם התשואה המקסימלית תהיה במקרה כזה בהתאם, אבל לפחות תימנעו מהפסדים גדולים שנובעים מחוסר יידע ו/או חוסר ניסיון. עם חלוף הזמן ולאחר שתרשמו הצלחות ראשונות, תוכלו להגדיל את הסכומים בהדרגה, כשתרגישו מעט יותר בטוחים.

3. בחרו את המסלול המתאים לכם: אולי דמיינתם שכל הסוחרים העצמאיים בבורסה סוחרים באותם תנאים, אבל זה ממש לא כך. סוחרים עצמאיים פועלים במסלולים שונים, המתאימים להעדפותיהם וליכולותיהם כמשקיעים.

מיטב דש טרייד, לשם המחשה, מציעה לסוחרים העצמאיים, ארבעה מסלולים עיקריים:

מסלול כללי: רף הכניסה עומד על 20 אלף שקל, ניתן להשקיע בו בניירות ערך בארץ ובחו"ל. החלטתם להצטרף? תקבלו גישה לחדר מסחר מקצועי שיעמוד לרשותכם בכל שעות המסחר בישראל ובארה"ב. שם תוכלו להיעזר במערכות מידע ומסחר המספקות נתונים בזמן אמת, כמו גם מידע תומך החלטות כגון גרפים, חדשות שוק, ניתוחים כלכליים ופיננסיים, סקירות מסחר, מפגשים מקצועיים ועוד.

מסלול ליווי פיננסי: מסלול ברף כניסה של 200 אלף שקל ומעלה, המיועד למשקיעים המעוניינים לקבל עזרה בבניית תיק ניירות הערך שלהם, ולהמשיך ולקבל רעיונות השקעה וסיעור מוחות במהלך המסחר השוטף. השירות ניתן על ידי סוחרים מיומנים ובעלי רישיון לשיווק השקעות מטעם מיטב דש, תוך קבלת תמיכה ממחלקות המחקר של בית ההשקעות. הוא מיועד למשקיעים שמעוניינים גם לסחור לבד וגם לקבל סיוע ממומחי השקעות מקצועיים.

מסלול עצמאי להשקעה בקרנות נאמנות: החלטתם לנהל תיק ניירות ערך שיש בו רק קרנות נאמנות? חסכתם לעצמכם את עמלות הקנייה-מכירה בחשבון, כמו גם את דמי הטיפול החודשיים (כמובן שנגבים דמי ניהול ע"י הגוף המנהל את קרן הנאמנות עצמה). רמת הסיכון בתיק כזה נחשבת נמוכה יחסית, בזכות הפיזור הרב שמציעות קרנות הנאמנות, שבכל אחת מהן נסחרים עשרות עד מאות ניירות ערך. רף הכניסה במיטב דש טרייד למסלול ההשקעה בקרנות עומד על שווי תיק מינימלי של 100 אלף שקל.

מסלול עצמאי לסוחרי יום: מאפשר מינופים ושורטים בבורסת ת"א ובוול סטריט. בבורסת ת"א ניתן לקבל מינוף למסחר במניות, אג"ח ממשלתי וקונצרני, לפי כללי הבורסה. כמו כן, ניתן לבצע שורט תוך יומי במניות ת"א 100 ובמדדי התל בונד, בכפוף להעמדת ביטחונות בחשבון. ניתן גם לבצע שורט מתמשך על ידי השאלות ניירות ערך. שני דברים שחשוב לזכור: 1. המסלול הזה מתאים בעיקר לסוחרים מנוסים. 2. המסחר באופציות מסוכן ולא מתאים לכל אחד.

4. הצטיידו בסבלנות: סוחרים עצמאיים נדרשים לגלות קור רוח. אתם הקפטנים של הספינה, אתם מנווטים - ויש לכך משמעות ברורה. אם תבצעו שינויים תכופים מדי בתיק בהתאם לכל שינוי קצר מועד בשוק, אתם עלולים לפגוע בתשואה שלו. לפעמים חייבים לדעת "לשבת על מניות", גם אם הן בירידה כרגע - חושבים שהן שוות השקעה? אל תברחו למראה מסך הירידות האדום הראשון שלכם. זכרו: לפעמים אין ברירה אלא למכור בהפסד, אבל תמיד כדאי לעשות את זה מתוך החלטה מושכלת ולא מתוך איבוד עשתונות.

מעוניינים להתחיל לסחור עצמאית בבורסות דרך מיטב דש טרייד? לחצו כאן והתחילו בתהליך!

*הכתבה הינה מטעם בית ההשקעות מיטב דש

**מיטב דש טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, למידע אודות היות מיטב דש טרייד בעלת רישיון שיווק השקעות ולא ייעוץ השקעות ולגילוי נאות ראה לשונית גילוי נאות באתר מיטב דש טרייד בכתובת www.meitavtrade.co.il