אלשטיין מזעזע את צמרת דסק"ש, בזמן שהוא נדרש להזרים עשרות מיליוני שקלים לקופת אי.די.בי הריקה

בניסיון לבלום את המשבר החמור בקבוצה, שמאיים על המשך קיומה, החליט אמש דירקטוריון דסק"ש למנות את דורון כהן לתפקיד המנכ"ל, במקומו של ערן סער

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

איש העסקים אדוארדו אלשטיין החליט אתמול לבצע שינוי מיידי בצמרת קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), בניסיון לבלום את המשבר החמור בקבוצה, שמאיים על המשך קיומה. בצעד מפתיע החליט אמש דירקטוריון דסק"ש למנות את דורון כהן לתפקיד המנכ"ל, במקומו של ערן סער.

מדובר בהחלטה מפתיעה, לאור העובדה כי סער מונה רק לפני כחצי שנה לכהן בתפקידי המנכ"ל של אי.די.בי ושל דסק"ש, ונכנס באופן רשמי לתפקידו לפני כשלושה חודשים בלבד. כעת מונה כהן לתפקיד מנכ"ל דסק"ש, ואילו סער ממשיך לפי שעה להחזיק בתפקיד מנכ"ל אי.די.בי.

דסק"ש היא חברת השקעות, המחזיקה במניות שופרסל ושולטת בסלקום ובחברת הנדל"ן נכסים ובניין. החברה נסחרה הבוקר בבורסת תל אביב לפי שווי של 425 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה 50% מערכה מתחילת השנה. איגרות החוב של החברה (סדרות ו' ו-י') נסחרו לפי תשואה שנתית לפדיון של 15.5%, לאחר שמחירן ירד ביותר מ-20% מתחילת השנה.

תספורת עמוקה - כמעט ודאית

לדסק"ש חוב של 3.67 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, אבל מצבה טוב בהרבה מזה של אי.די.בי, שלה חוב אג"ח של 2.04 מיליארד שקל. אג"ח ט' הלא-מובטחת של אי.די.בי נסחרה הבוקר בתשואת "זבל" של יותר מ-140%, המשקפת הסתברות כמעט ודאית ל"תספורת" עמוקה ביותר, במסגרת הסדר חוב בלתי נמנע.

דורון כהן (59) כיהן במהלך השנים בשורת תפקידים בכירים בסקטור הציבורי, ובהם מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות בתחילת העשור הקודם. כמו כן, שימש כהן בתפקידים בכירים במגזר העסקי, ובשנים האחרונות הוביל כיו"ר את מיזם הסיבים האופטיים IBC והיה שותף להקמת קרן האשראי הצרכני קרדיטו.

בדסק"ש ציינו אמש כי הבחירה בכהן מהווה צעד משמעותי של בעל השליטה בקבוצה, אלשטיין, למינוי דמות בעלת ניסיון עשיר בפעילות עסקית ובעל ניסיון מוכח בהובלה של מהלכים מהותיים. 

אלשטיין, ש"שרף" עד כה כ-3 מיליארד שקל על אי.די.בי, מאז שרכש את השליטה בקבוצה במסגרת הסדר חוב לפני כשבע שנים, ימשיך להחזיק בתפקידי יו"ר הדירקטוריון של אי.די.בי ושל דסק"ש. בקבוצה ציינו עוד כי כחלק מהשינוי ובהתאם למצב המשק הישראלי, ימשיך אלשטיין לנהל מקרוב את פעילות הקבוצה באופן אקטיבי, וזאת לצדו של המנכ"ל החדש. 

"כהן מביא עמו עשרות שנים של ניסיון במגזר הפרטי והציבורי", ציין אלשטיין. "יכולת הניהול שהוכיח במהלך תפקידיו והניסיון שצבר, יסייעו לקבוצה לעמוד בפני האתגרים ולמנף את פעילותה העסקית בכלל החברות בקבוצה".

משבר הקורונה פגע בתוכניות

אי.די.בי היתה אמורה לפעול בשנה הקרובה לחיסול עיקר נכסיה, במטרה לפרוע חלק מהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח, אבל המשבר העולמי שנבע מהתפשטות וירוס קורונה בעולם, פגע באופן חריף בתוכניות החברה והשאיר אותה עם קופת מזומנים ריקה לחלוטין.

אתמול שלח יו"ר ועדת הביקורת של אי.די.בי, גיורא ענבר, מכתב ליו"ר הדירקטוריון אלשטיין, ובו נכתב כי על פי הנתונים שנמסרו לוועדת הביקורת על ידי יועציה הפיננסים, קיים חשש ממשי כי אין בידי החברה לשרת את חובותיה במהלך העסקים הרגיל. משום כך, החליטה הוועדה להפעיל את זכותה ולדרוש מחברת דולפין של אלשטיין להקדים תשלום של 40 מיליון שקל מתוך החוב של דולפין לאי.די.בי. חוב זה נבע נבע ממכירת דסק"ש לדולפין תמורת 1.77 מיליארד שקל ב-2017, במסגרת עסקה מלאכותית שביצע אלשטיין כנגד הנפקת אג"ח, ושנעשתה כדי לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות.

הסכום שדרש ענבר, אמור לשמש לתשלום ריבית של 11 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד של אי.די.בי וכן לפירעון חוב של 18 מיליון שקל לחברה הבת אי.די.בי תיירות, ולהותיר בקופה יותר מ-10 מיליון שקל לפירעון חובות קרובים. במקביל, דרשה אי.די.בי תיירות פירעון של 3 מיליון דולר מתוך החוב כלפיה בתוך שבעה ימים..

הבנקים ביקשו ביטחונות נוספים

ערן סער, שנכנס לתפקיד מנכ"ל אי.די.בי-דסק"ש בדצמבר האחרון, כיהן קודם לכן כמנכ"ל קבוצת ההחזקות הציבורית אקויטל, הפועלת בענפי הנדל"ן (איירפורט סיטי) והאנרגיה (ישראמקו), והוביל את שינוי מבנה ההחזקות של הקבוצה באמצעות צעדי מיזוג ורכישה. באי.די.בי-דסק"ש נדרש סער להוביל מכירות מהירות של חברת התעופה והתיירות ישראייר, ושל מניות המיעוט בחברת הנדל"ן IDBG, שפועלת בלאס וגאס.

עם זאת, התפרצות משבר הקורונה השביתה כמעט כליל את פעילותה של ישראייר ועצרה את המגעים למכירתה לקרן פורטיסימו בתמורה לכ-45 מיליון דולר.

במקביל, ביקשה אי.די.בי להוביל מהלך מהיר למכירת ההחזקה (25.82%) ב-IDBG לידי השותפה נכסים ובניין. ואולם לנוכח העובדה שמדובר בעסקת בעלי עניין רגישה, התארך המשא ומתן מול הדירקטורים החיצוניים והעצמאיים של נכסים ובניין, ועדיין לא הושלם. שלוש הערכות שווי שביצעו שתי החברות, קבעו לנתח שבידי אי.די.בי שווי של כ-130 מיליון שקל. עם זאת, הדח"צים של נכסים ובניין דורשים הנחה של 15%-25% על מחיר זה, ובאי.די.בי עדיין לא אישרו את המחיר, ואף ביקשו את התייחסות מחזיקי האג"ח של החברה.

נוסף על כך, נפגעה אי.די.בי מקריסה של 64% שרשמה מניית כלל ביטוח מתחילת השנה. לאי.די.בי החזקה ישירה ב-5.76 מיליון מניות של כלל ביטוח (8.5% מהחברה), ששוויין נשחק לכ-107 מיליון שקל בלבד במפולת הנוכחית, אבל במקביל היא חשופה לעוד 7.1% ממניות כלל ביטוח בגין עסקאות החלף שביצעה בעבר מול הבנקים.

עסקאות אלה הסבו גם הן הפסדים של מאות מיליוני שקלים, לאחר שבאי.די.בי השתהו בסגירתן מתוך תקווה לעלייה עתידית במניית כלל ביטוח. בעקבות הירידות במניית כלל ביטוח, נדרשה בעלת השליטה באי.די.בי, קבוצת דולפין, להעמיד לבנקים ביטחונות של 57.4 מיליון שקל (נוסף על פיקדונות המשועבדים לטובתם), אבל גם ביטחונות אלה אינם מספיקים, לאור הימשכות הירידות.

אתמול ביקשו הבנקים ביטחונות נוספים בהיקף של 31.5 מיליון שקל. בהיעדר מקורות נוספים, פנתה אי.די.בי לבית המשפט בבקשה למתן צו אירעי, שימנע מהבנקים לפעול למכירת 4% ממניות כלל ביטוח, שלגביהן בוצעה בעבר עסקת ההחלף. הצו ניתן לבקשת החברה, ונכנס לתוקף עד להחלטה אחרת (בכפוף לתנאים שציין בית המשפט בהחלטתו).