פיחות חד בשקל בצל הנפילות בשווקים: "המוסדיים נדרשים לחזק ביטחונות"

המהלך הדרמטי של הבנק המרכזי האמריקאי שהוריד אמש את הריבית ל-0 במטרה להעניק נזילות לשווקים, מטלטל גם את שוק המט"ח

דולר-שקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
דולר-שקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השקל רשם היום פיחות חד מול סל המטבעות ברקע לירידות החדות בשווקים הפיננסיים, וזאת בהמשך למהלך הדרמטי של הבנק המרכזי האמריקאי שהוריד אמש את הריבית ל-0 במטרה להעניק נזילות לשווקים ולשדר כי הוא לוקח חלק במאמץ לצמצם את ההשפעה של נגיף הקורונה על הכלכלה.

לרוע המזל, המהלך של הפד שידר פאניקה והירידות בשווקים בעולם מחריפות בשעה זו כאשר הטלטלה מורגשת היטב בשוק המט"ח. הדולר  זינק ב-2% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.728 שקלים, האירו  ניתר ב-2.1% ושערו היציג נקבע ברמה של 4.163 שקלים.

נראה כי פיחות השקל מול הדולר והאירו אינו נובע מהרעה במגמות של המשק ביחס לחו"ל אלא בעיקר מסיבות "טכניות" של הטווח הקצר שיצרו עודף ביקוש למט"ח בעיקר ע"י המשקיעים המוסדיים. לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, "הטללה בשווקים פסחה בתחילתה על השקל בין היתר בגלל צירוף מדדי האג"ח של ישראל למדדים הבינ"ל השנה, אבל כעת בגלל הירידות בחו"ל נאלצים גופים מוסדיים שחשופים להשקעות בבורסות בחו"ל לחזק ביטחונות ולכן הביקוש שלהם לדולרים גדל משמעותית.

"מעבר לכך", אמר מנחם, "יש לזכור כי זמן רב השקל הוגדר המטבע החזק ביותר בעולם למרות הסיכונים המדיניים והפוליטיים של מדינת ישראל והערכה הישראלית. יכול להיות שהימים הראשונים של הפיחות היוו את הטריגר להתעצמותו וכרגע עקב שנאת הסיכון הגוברת הוא מואץ". צריך לציין כי לבנק ישראל כמות עצומה של דולרים. לדברי מנחם, "אם בנק ישראל יחשוב כי פיחות מהיר יצית לחצי אינפלציה ויקשה על הורדת ריבית או הזרמת נזילות, הוא יוכל למכור מיתרותיו".