החברות המדווחות בבורסה בתל אביב קיבלו מרשות ני"ע ארכה של חודש לפרסום הדוחות ל-2019

הרשות הודיעה גם על מתן ארכה למנהלי תיקים ויועצי השקעות במועד פרסום הדוח השנתי בנוגע להון עצמי וביטוח לשנת 2019, לתקופה של 60 יום, לצד "מתן הקלות בדיווח למנהלי קרנות נאמנות"

 ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

החברות המדווחות בבורסה בתל אביב יורשו לפרסם את הדוחות הכספיים לשנת 2019 גם אחרי סוף הרבעון הראשון, המועד האחרון בימי שגרה לפרסומים אלה. היום הודיעה רשות ניירות ערך, שבראשות היו"רית ענת גואטה, על מתן ארכה של 30 יום לתאגידים מדווחים לפרסום הדוח התקופתי לשנת 2019, עד ליום 30 באפריל 2020. דברים אלה, ואחרים, נכללים בשורת הקלות שפרסמה היום רשות ניירות ערך, בצל המשבר שנגרם מהתפרצות וירוס הקורונה.

בנוסף, הרשות הודיעה על מתן ארכה למנהלי תיקים ויועצי השקעות במועד פרסום הדוח השנתי בנוגע להון עצמי וביטוח לשנת 2019, לתקופה של 60 יום, וזאת לצד "מתן הקלות בדיווח למנהלי קרנות נאמנות", כדברי רשות ניירות ערך. לצד זאת הרשות רוצה כי החברות יפרסמו הבהרות בין היתר בדבר "אפשרות לקיים אסיפות כלליות וישיבות דירקטוריון באמצעים טכנולוגיים לפגישות מרחוק", כדי לדאוג להמשכיות החברות הציבוריות והמדווחות.

גואטה והרשות הדגישו היום כי קיימו מפגשים רבים עם כל הגופים המפוקחים, כשהרשות גם עומדת בקשר עם רגולטורים אחרים, מהארץ ומהעולם. היא אמרה היום, כי "אנו נמצאים בתקופה מאתגרת", כשהוסיפה אמירה חריגה שממנה משתמע כי מופעלים לחצים חריגים ולא ראויים על יועצי השקעות בבנקים, באופן שמטה את האובייקטיביות שלהם: "אני מודעת ללחצים הכבדים המופעלים על יועצי ההשקעות ומנהלי התיקים הניצבים בחזית למול הציבור, אשר נוכח האירועים החריגים לעיתים עלול להתנהל באופן נמהר". על רקע לחצים אלה היא יצאה במסר ליועצי ההשקעות שלפיו הרשות "סמוכה ובטוחה שאתם רותמים את מלוא כישוריכם להכוונה שקולה ואחראית של ציבור המשקיעים, איש איש, על פי צרכיו האישיים".

עוד נמסר מהרשות, כי יקלו על היועצים בין היתר באמצעות גמישות בנושא תיעוד שיחות ייעוץ השקעות. נציין כי ליועצים תפקיד חשוב מאוד כיום, כגורם המקצועי העיקרי שמתווך את מה שקורה בשוקי ההון לציבור הרחב, בין אם דרך החזקות ישירות במניות או (בעיקר) דרך קרנות נאמנות.

הרגולטורית שאחראית על הבורסה מסרה בנוסף כי "משקיעים צריכים לשים לנגד עיניהם את הצרכים האישיים שלהם בהסתכלות ארוכת טווח. אנו ממליצים לציבור המשקיעים, גם בעת מאתגרת זו, לכלכל את צעדיהם בקור רוח, תוך הסתייעות בגורמי מקצוע מורשים: מנהלי תיקים ויועצי השקעות, אשר מחויבים בחובות אמון כלפיכם". כלומר, גואטה הצטרפה להמלצות אחרות שנשמעו בימים האחרונים ולפיהם כדאי לפעול בשיקול דעת ולא להיחפז להחלטות השקעה גם בימים אלה. 

מאיגוד החברות הציבוריות נמסר כי "אנו מברכים את הרשות על פעילותה המהירה וההחלטות להקלות רגולטוריות בזמן שהחברות הציבוריות מתמודדות עם אחד המשברים החריפים אי פעם בשוקי ההון. אנו תקווה שההצעה שלנו לאפשר רכישות של חברות ובעלי שליטה גם בתקופת ההחשכה, תסייע למיתון הירידות החדות בשוק הישראלי ומודים לרשות על הפשרות לדחיית התקופות השנתיים בחודש נוסף. לצד פעילות הרשות, אנו קוראים להקמת צוות כלכלי ממשלתי לטיפול במשבר החמור בשוק ההון".