תקדים: בנק ישראל החל לספק מט"ח לבנקים בהלוואות קצרות

העלייה החדה בשערי המטבעות הזרים היא תופעה זמנית שנוצרה כתוצאה ממחסור חריף במט"ח במערכת הפיננסית בישראל ובנק ישראל מתערב

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

באופן חסר תקדים החל היום בנק ישראל לספק מט"ח לבנקים בהלוואת קצרות טווח לשבוע, מהלך שיסייע לבלום את העלייה החדה בשערי המטבעות הזרים. בהודעה שפרסם הבנק המרכזי נאמר כי "לאור התנודתיות המוגברת בשווקים הפיננסיים בעולם והלחצים לנזילות דולרית במספר רב של משקים בנק ישראל קשר עסקות החלף (SWAP) דולר/שקל עם פירעון לשבוע מול בנקים מקומיים".

העלייה החדה בשערי המטבעות הזרים היא תופעה זמנית שנוצרה כתוצאה ממחסור חריף במט"ח במערכת הפיננסית בישראל. המחסור הוא תוצאה של ביקושים גדולים למט"ח של הגופים המוסדיים שמחויבים לרכוש דולרים בהיקפים גדולים מאד בגלל הנפילות החדות בשווקים.

אחת הסיבות לכך היא דרישות להגדלת בטחונות (margin calls) להשקעות בנגזרים בחו"ל מצד כותבי אופציות על רקע העלייה ברמת הסיכון בשווקים. בנוסף, מדובר באפקט של צמצום הגנות המט"ח, שנועדו להגן על השקעות החוסכים הישראלים בנכסים בחו"ל מפני התחזקות בשער השקל. בגלל הנפילות החדות בבורסות העולם צנח המשקל היחסי של ההשקעות בחו"ל בתיקי החיסכון והמוסדיים מחוייבים לצמצם באופן יחסי גם את ההגנות המט"חיות - מהלך שמשמעותו המעשית זהה לרכישת דולרים. הבעיה הוחרפה בשל העובדה שפקדונות מט"ח גדולים שהוחזקו במערכת הבנקאית בישראל הועברו לחו"ל בין היתר בשל לחץ של גופים פיננסיים שממשים נכסים נזילים תחת לחץ פדיונות.