חברת אוורדס ת'רפי הנלחמת בניוון רשתית חתמה על הסכם מסחור

המוצר של החברה מיועד להזרקה של תרופות לחלק האחורי של העין • שם החברה לא פורסם וגם לא היקף העסקה, אולם מדובר בחברה המשווקת תרופות למחלות עיניים שפוטנציאל השוק שלהן הוא מיליארדי דולרים

בזמן שהקורונה משתוללת, ממשיך הציבור לחלות גם במחלות נוספות וחברות הביומד ממשיכות לנסות לרפא אותן. חברת אברדס תרפי (Everads Therapy), שהוקמה על בסיס המצאתו של רופא העייים ד"ר יגאל רוטנשטרייך, ראש יחידת האלקטרופיזיולוגיה של העין ומנהל המעבדה לחקר הרשתית במכון גולדשלגר לחקר העין בתל השומר, חתמה על הסכם מסחור למוצר שלה להזרקה של תרופות לחלק האחורי של העין. שם החברה לא פורסם וגם לא היקף העסקה, אולם מדובר בחברה המשווקת תרופות למחלות עיניים שפוטנציאל השוק שלהן הוא מיליארדי דולרים.

אברדס תקבל מקדמה ותשלומי אבני דרך, ואם המוצר אכן ישולב עם תרופה של החברה ויגיע לשוק יחד איתה, תקבל אברדס אחוזים מהכנסות החברה מן התרופה. חברת התרופות תיקח על עצמה את עלויות פיתוח המוצר. במסגרת ההסכם, קיבלה חברת התרופות בלעדיות על מספר שימושים למזרק, ואילו אברדס ממשיכה לפתח אותו עצמאית לאינדיקציות נוספות.

יזמי החברה הם ד"ר רוטנשטרייך, ד"ר יפעת שר, ראש מעבדת המחקר לשחזור הרשתית בתל השומר, וחברת המכשור הרפואי DALI, חברה לפיתוח פתרונות להזרקת תרופות, אשר כבר הביאה בעבר מזרק לעסקה עם חברה גדולה, לשימוש יחד עם תרופה רבת מכר. חגי דרורי, היום מנהל התפעול של אברדס שהיה אז מנהל מוצר ב-DALI, מספר כי "יזמי החברה הגיעו אלינו כדי לשתף איתנו פעולה בפיתוח המזרק, ומתוך שיתוף הפעולה אני בסופו של דבר עברתי לעבוד איתם".

תרופות המוזרקות לרשתית יכולות לעזור לטפל במחלות שונות של הרשתית, ביניהם מחלות ניוון של הרשתית מסוג "יבש", "רטוב" או סוכרתי. כדי להגיע לרשתית, יש להזריק את התרופות לחלק האחורי של העין. כאשר מזריקים אותן לקדמת העין, החומר מתפזר, לא מגיע ליעדו ולפעמים יכול גם להזיק.

יו"ר אברדס, משה ויינשטיין, אומר כי "הזרקה לרשתית היא עניין מסובך. קשה להגיע למקום, עלולים לפגוע בכלי דם זעירים, הכול זעיר".

המכשיר שפיתחה אוורדס כולל רכיב חד, שאיתו חודרים לחלק הקדמי של העין, שבו פחות מסוכן להזריק, ורכיב שראה כמו חוט קהה, שכאשר ממשיכים ומחדירים אותו לחלק האחורי של העין, הוא לא חודר רקמות אלא רק מפריד ביניהן. לאחר מכן שולפים את החוט הקהה, ונותרת תעלה מאמצע העין עד החלק האחורי שלה, ודרכה ניתן להזריק את החומר. התעלה נסגרת בהדרגה על ידי הלחץ התוך עיני. כך, אפשר להפוך הזרקה אחורית מורכבת, להזרקה קדמית פחות מורכבת. החוט עצמו הוא בקוטר של פחות ממילימטר.

ויינשטיין מציין כי המתחרה העיקרית של החברה היא Clearside BIO, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 76 מיליון דולר. לחברה הסכם עם בוש הלת'קר, אחת החברות המובילות בתחום רפואת העיניים. אולם הטכנולוגיה שלה מעט שונה.

אברדס נוסדה ב-2017 בחממת רד ביומד, לאחר שקיבלה רישיון מחברת המסחור של בית החולים שיבא. עד היום גייסה החברה מיליון דולר.