ההתערבות של בנק ישראל עדיין לא משנה את שוק המט"ח: גם היום הריביות בשוק גבוהות במיוחד

פעילים בשוק מדברים על ריביות חריגות של 30%-15% גם היום, כשלטענתם צעדי הבנק המרכזי לא עובדים • גורמים אחרים מציינים כי מטרת הבנק המרכזי בישראל לסייע לנזילות מושגת - משום שהבנקים לא שומרים דולרים אצלם ומוכרים הכול בשוק, גם אם בריביות מאוד גבוהות

 בניין בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב
בניין בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב

נמשכת הביקורת על בנק ישראל: שוק המט"ח ממשיך להיסחר גם היום תחת ריביות גבוהות מאוד, למרות ההתערבות שבנק ישראל הודיע עליה בשוק המט"ח במטרה לספק נזילות. לאחר שאתמול התקבלו ציטוטים ששיקפו ריבית שנתית של 10% ועד 30% בפורוורד לספוטים על הדולר ליום (ברמה החודשית הריביות נמוכות במקצת מ-10% אך עדיין גבוהות), היום, כפי שמספר גורם בכיר הפועל בשוק זה, "הבלגן ממשיך בשוק המט"ח, כאשר מי שנהנה מהתוכנית של הבנק המרכזי הם למעשה הבנקים שמספקים את הציטוטים וזה לא מחלחל לרוכשי הדולרים".

לדברי אותו גורם, "יש בנקים שלא מצטטים בכלל. יש גם בנקים שלא מוכנים לפתוח פוזיציות חדשות. יש כרגע ציטוטים של 15% עד 30%. התוכנית של בנק ישראל לא עובדת וצריך לעשות משהו". עוד אומר אותו גורם כי הזרים, שלא נזקקים לנזילות שסיפק בנק ישראל מיישרים קו עם הציטוטים הגבוהים. "אתמול היו גופים שלא קיבלו ציטוטים אצל בנקים ישראליים, ולכן הם הלכו לזרים, שיש להם די והותר דולרים, אך הם בכל זאת 'נתנו להם במחירי שוק' של 10% ליום", אמר.

כל זאת בצל ביקושים לדולרים בכל העולם, וחוסר בשווקים בינלאומיים נוספים. כמו כן, גורמים אחרים בשוק מציינים כי מטרת הבנק המרכזי בישראל לסייע לנזילות מתמלאת משום שהבנקים לא שומרים דולרים אצלם, ומוכרים הכול בשוק, גם אם בריביות מאוד גבוהות.

אתמול בנק ישראל החל, באופן חריג מאוד, לספק מט"ח לשוק, על מנת לסייע לגופים מוסדיים בהלוואת קצרות-טווח לשבוע. הגל הנוכחי במסחר בשקל-דולר החל ב-4 במרץ - אז הדולר היה 3.45 שקלים. מאז נרשמה עלייה של 7.8%, שזה כמעט כמו כל ההתחזקות של השקל מול הדולר ב-2019.

כפי שפרסמנו מוקדם יותר היום, פעיל בשוק ההון הגדיר את המסחר בשוק המט"ח אתמול כ"יום לא טוב עבור בנק ישראל", ש"הזרים לשוק סכומי עתק בשביל נזילות אבל התוכנית שלו לא עבדה ולא חילחלה לציטוטים בפועל בשוק".

מנגד, בבנק המרכזי לא הסכימו עם הביקורת כלפיהם, והחזירו אש: "האשמה היא של המוסדיים, שהכניסו את עצמם לבעיה והתמנפו מדי בחוזים, ואילו בנק ישראל מספק עבורם נזילות לשוק המט"ח. למעשה, אותם גורמים שהאשימו אותנו שאנו רוכשים יותר מדי דולרים ומחזיקים ביתרות גבוהות מדי, הם אלה שרוצים שנשתמש ביתרות הללו עכשיו", אמר גורם בסביבת הבנק.

עוד אמר אותו גורם מסביבת הבנק המרכזי, כי "הבנק ימשיך לעקוב אחר שוק המט"ח, ואם יראה צורך בשימוש בכלים נוספים הוא יעשה כן".

עוד הוא ציין, כי בכל העולם יש מחסור בדולרים, וכעת הבנק המרכזי נותן לבנקים שכנראה די מלאים עם מימון למוסדיים ולמוסדיים עצמם להתארגן ולהצטייד - ולרכוש מספיק דולרים.

בימים חריגים אלה ממש בנק ישראל מתערב באופן חריג לא רק בשוק המט"ח, עם הזרמה של דולרים, אלא גם בשוק המשני של האג"ח הממשלתיות. בשנים האחרונות בנק ישראל פעל לא אחת על מנת לשמור על שער הדולר.