הסייבר לא חסין: מניית פאלו אלטו צנחה אתמול ב-9.5% בשעה שצ'ק פוינט ירדה 2.9%, ושתי היריבות נסחרות כעת בשווי דומה

הירידות החדות יותר בפאלו אלטו בחודש האחרון הובילו לכך ששתי החברות נסחרות היום בשווי של קרוב ל-13.5 מיליארד דולר • רק לפני מספר שבועות שוויה של פאלו אלטו היה גבוה בכ-6 מיליארד דולר מזה של צ'ק פוינט

ניר צוק. ירידה חדה בשכר / צילום: תמר מצפי
ניר צוק. ירידה חדה בשכר / צילום: תמר מצפי

יום המסחר הגרוע שהיה אתמול בוול סטריט לא פסח על חברות אבטחת הסייבר, שכמו יתר הסקטורים סובלות כבר תקופה מהמשבר המתהווה בשל התפרצות הקורונה. אך גם בתקופה משברית יש מניות שיורדות יותר, ויש כאלה שכרגע לפחות נראות פחות פגיעות. וכך, בעוד שאתמול מניית פאלו אלטו נטוורקס  צנחה ב-9.5% והשלימה ירידה של 45% בארבעת השבועות האחרונים, צ'ק פוינט  נסחרה אתמול בירידה של 2.9% והשלימה ירידה של 22% בארבעה שבועות.

לשם השוואה, מניות נוספות מהתחום הן סייברארק הישראלית שבשבועות האחרונים איבדה כ-37%, פורטינט שירדה בשיעור דומה ו-FireEye שאיבדה כמעט מחצית מערכה בתקופה זו.

הירידות החדות יותר בפאלו אלטו מאשר בצ'ק פוינט הובילו לכך שכיום שתי החברות נסחרות בשווי דומה, קרוב ל-13.5 מיליארד דולר, וזאת לאחר תקופה ארוכה שבה פאלו אלטו נסחרה בשווי גבוה יותר משל צ'ק פוינט. כך למשל רק לפני מספר שבועות שוויה של פאלו אלטו היה גבוה בכמעט 6 מיליארד דולר מזה של צ'ק פוינט.

היריבות בין שתי החברות היא לא רק תחרות עסקית על ההובלה בשוק הסייבר. היזם שהקים את פאלו אלטו, ניר צוק (כיום CTO בחברה), היה בעבר עובד של צ'ק פוינט, ולאחר שעזב והקים את פאלו אלטו הוא לא חסך בעקיצות כלפי המתחרה. רק לפני חודש, בראיון ל"גלובס", אמר צוק כי "את רוב העובדים שלה לא הייתי מעסיק. יש חברות מדהימות בישראל בתחום הסייבר, וזו לא אחת מהן". באותו ראיון נשאל צוק על הגישה השונה של שתי החברות: צ'ק פוינט צומחת בקצב איטי אך מאוד רווחית, ואילו פאלו אלטו צומחת מהר יותר אבל עם שיעורי רווחיות נמוכים משמעותית; על כך השיב צוק כי "אנחנו החברה הגדולה בשוק אבטחת הסייבר שגודלו 100 מיליארד דולר. למרות זאת נתח השוק שלנו מאוד קטן, ועומד על 3%-4% בלבד. במצב כזה הדבר הנכון לעשות הוא להשקיע בצמיחה ובהשגת נתח שוק. אני לא רואה היגיון בכך שצ'ק פוינט מאבדת נתח שוק ועדיין שמה דגש על הרווח".

כרית המזומנים של צ'ק פוינט קורצת למשקיעים

ייתכן שדווקא בכך טמון הפער בתשואת המניות בתקופה האחרונה - המשקיעים, שנמצאים באי-ודאות עצומה על רקע המשבר, חוששים פחות מהחזקה במניות של חברה עם רווח משמעותי וכרית מזומנים נרחבת ללא חוב. צ'ק פוינט סיימה את שנת 2019 עם הכנסות שהתקרבו ל-2 מיליארד דולר, צמיחה של 4.1% ביחס ל-2018, ועם רווח נקי של 826 מיליון דולר על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) ושל 933 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP. בסוף השנה היו בקופתה מעל 3.9 מיליארד דולר.

בפאלו אלטו הצמיחה משמעותית גבוהה יותר וגם היקף ההכנסות גבוה משל צ'ק פוינט: היא סיימה את שנת הכספים 2019 (השנה שהסתיימה ביולי 2019) עם הכנסות של 2.9 מיליארד דולר, צמיחה של 27.5%. יחד עם זאת, לפי כללי GAAP היא אינה רווחית, ושנת הכספים הסתיימה עם הפסד נקי של 81.9 מיליון דולר. בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם התגמולים ההוניים לעובדים, הרווח הנקי Non-GAAP היה 539 מיליון דולר. כלומר, הרווח נקי (Non-GAAP) היה 18.6% מהמחזור, לעומת 46.8% בצ'ק פוינט ב-2019.

בסוף הרבעון האחרון שלה (שהסתיים בינואר 2020) לפאלו אלטו היו בקופה כ-3.1 מיליארד דולר, והחוב שלה למחזיקי האג"ח להמרה עמד על 1.46 מיליארד דולר (חוב לטווח ארוך). שתי החברות השתמשו ביתרות המזומנים שלהן לרכישת חברות בתקופה האחרונה - כולל סטארט-אפים מישראל - אם כי צ'ק פוינט, שתמיד נחשבה לחברה שמרנית בהקשר זה, ביצעה רכישות בהיקפים קטנים יותר.