חסינות ממפולת: ההתנפלות על סניפי רשתות המזון עושה טוב גם למניותיהן

שתיים מבין מניות הענף, ויקטורי ורמי לוי, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה • אי.בי.אי: "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק"

צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד
צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד

בגל ירידות השערים הדרמטי המאפיין את המסחר בשוקי ההון בעולם ובארץ, על רקע הבהלה הגוברת מהתפשטות וירוס הקורונה והשלכותיה השליליות על הכלכלה הגלובלית, בולטות מניות רשתות קמעונות המזון, המפגינות עוצמה מרשימה.

כך, בעוד מתחילת חודש מארס ועד כה איבדה הבורסה יותר מ-20% מערכה (ת"א 35), חמש מניות רשתות המזון הבולטות בבורסה - שופרסל , רמי לוי , יוחננוף , ויקטורי  ופרשמרקט  - מציגות שינויים מתונים בשוויין, הנעים בין עליות של כ-2%-3% ועד ירידות של כ-4%-5%. זאת כשהמדדים הבולטים בהם נכללות מניות אלה - ת"א 125 ו-SME150, צללו באותה תקופה בכ-25%-30%. 

פרשנות: מגמת עליית המחירים בשוק המזון כבר כאן | שני מוזס

גם מתחילת השנה הכיוון במניות הענף דומה, כשבצד החיובי בולטות שופרסל ו-ויקטורי שאיבדו רק כ-3% מערכן, וטיב טעם  רמי לוי קצת אחריהן (ירידות של כ-5%-6%). סוגרות את הרשימה מניותיהן של הרשתות יוחננוף ופרשמרקט, שנחלשו מתחילת שנת 2020 בכ-11%-14% - אולם גם הירידות הדו ספרתיות שמציגות השתיים מתחילת השנה, מצומצמות ביחס לביצועי המדדים הבולטים בהם הן נסחרות, המציגים צלילות של כ-30% ואף למעלה מכך.

זאת ועוד - שתיים מבין מניות הענף - ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, ורמי לוי הנושאת את שם בעל השליטה בה, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה, בעוד מנייתה של שופרסל - מובילת השוק (מבחינת גודל והיקפי פעילות) רחוקה כ-20% מהשיא שקבעה במהלך השנה שעברה.

ברקע לעוצמה שמפגינות מניות הענף ביחס למתרחש בבורסה כולה, ניצבות הנסיבות הייחודיות שנוצרו בעולם ובארץ, תחילה בעקבות החששות מהמשך התפשטות הווירוס הסיני המסתורי על הכלכלה הגלובלית, ובהמשך בהשפעת הניסיונות להדביר אותו, אשר גוררים פגיעה רוחבית כמעט בכל ענפי הפעילות במשק.

מניות קמעונאיות המזון מציגות חוסן בגל ירידות השערים בבורסה
 מניות קמעונאיות המזון מציגות חוסן בגל ירידות השערים בבורסה

נהירה לנייר טואלט וקריסת אתרי אינטרנט

בעוד בתחילת השנה, בשבועות הראשונים בהם החלו להתגבר החששות מהתפשטות הקורונה ברחבי העולם ועלתה חוסר הוודאות הכללית בשווקים, הפעילות ברשתות המזון המשיכה לשמור על יציבות - בהמשך, עם התגברות רמות ההיסטריה שתודלקו בהחלטות הממשלה (האחרונה שבהן נוגעת להגבלת התקהלויות) - החלו להיערם העדויות על התועלת שמצב דברים זה מייצר לרשתות - בדמות ההתנפלות על הסחורה בסניפים.

מה שהוגדר כ"גלי פאניקה" שהובילו את האנשים לנהור לסניפים ולייצר צריכת יתר, עם אגירת מוצרי מזון ומוצרי צריכה בסיסיים נוספים -  צפוי לתמוך בתוצאותיהן הכספיות של הרשתות בהמשך השנה. בכותרות מככב כמעט מדי יום מצב המלאי של נייר הטואלט בסניפים ושל מוצרי צריכה ומזון בסיסיים נוספים, לצד פרסום תמונות של מדפים ריקים בסופרמרקטים שהפכו לדבר שבשגרה. גם הדיווחים על קריסת אתרי האינטרנט של הרשתות בשל ביקושים גבוהים, מלמדים על פעילות השיא ממנה נהנות רשתות המזון.

נתוני חברת סטורנקסט שפורסמו בימים האחרונים מציגים שיא במכירות של כמה שנים בשוק המזון בשבוע החולף. מהנתונים עולה כי השבוע שחלף מציג את היקף המכירות השבועי ברשתות השיווק הכי גבוה בשנים האחרונות בסכום של 1.3 מיליארד שקל - גבוה כמעט ב-50% מכל שבוע ממוצע ב-2019 וגבוה ב-160 מיליון שקל משבוע חג הפסח ב-2019, שהחזיק בשיא עד כה. בשבוע הראשון של חודש מארס עלה היקף הרכישות של מוצרי צריכה בכ-18% ביחס לשבוע האחרון של חודש פברואר.

מסעדות Out, בישול ביתי In

גם האנליסטים משדרים אופטימיות לגבי מצב הרשתות. בבית ההשקעות אי.בי.אי העריכו כי "נראה כי השלכות הקורונה על הרגלי הצריכה הובילו כבר בחודש פברואר לעלייה משמעותית של 12.4% במכירות מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף לצד עלייה של 7.9% במוצרים לניקוי הבית". במבט קדימה הוסיפו שם כי "הצמיחה החזקה תמשיך ללוות את הענף בתקופה הקרובה".

לפי אי.בי.אי, "תחת ההגבלות החדשות בנוגע לסגירת מקומות בילוי לצד בידוד נרחב של ישראלים רבים, מבוצעות רכישות מוגברות ברשתות שיווק המזון למטרת בישול ביתי, חלף יציאה למסעדות ומרכזי בילוי. מגמות אלו תומכות גם ברכישה באונליין, כאשר נציין כי התרחבות בגזרה זו מובילה לשחיקה מסוימת בשולי הרווח ביחס לרכישה בחנויות הפיזיות. בהמשך נצפה להשפעה חיובית של חג הפסח הקרוב על הפידיונות". כן ציינו באי.בי.אי, כי "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק".

בלידר שוקי הון העריכו היום בהתייחס למצב השוק כי "שיבושים באספקה ובייצור המקומי והעולמי, הגבלות תנועה, מחסור בעובדים בתחום המזון והחקלאות וביקושים גבוהים, צפויים לתרום לעליית מחירים בשוק מוצרי הצריכה בחודשים הקרובים". עוד מוסיפים שם כי "התפרצות הנגיף צפויה לתמוך באופן משמעותי בתוצאות של חברות הפועלות בתחום, לאור העלייה בהכנסות, בדגש על חברות הפועלות באופן מהותי בתחום האונליין לדוגמת שופרסל ורמי לוי".

חבל הצלה לרשתות של נחום ביתן?

הגל החיובי הנוכחי ממנו נהנות רשתות קמעונות המזון הבורסאיות, ממשיך את הסנטימנט שאפיין את פעילותן במשך תקופה ארוכה, בעיקר בזכות התמתנות התחרות בענף ביחס לעבר - מה שהוביל את מניותיהן לרמות שיא בשנים האחרונות.

המגמה החיובית בפעילותן גם תמכה בהתרחבות הענף בבורסה - הכולל כיום 6 רשתות מזון בולטות, אחרי שבשנה החולפת הונפקו שתיים מהן - פרשמרקט, שבשליטת האחים שלומי ויוסי אמיר, שמניותיה החלו להיסחר במאי 2019 ומאז טיפסו בכ-30%, ויוחננוף, שבשליטת משפחת יוחננוף, שמאז החלה להיסחר בסוף נובמבר 2018 נחלשה בכ-18%. התגברות הפעילות ברשתות בשבועות האחרונים עשויה אף לסייע לנחום ביתן לשפר את מצב הרשתות שלו - יינות ביתן ומגה - המתמודדות עם אתגרים פיננסיים לא פשוטים כבר תקופה ארוכה.

כנגזרת מביקושי השיא הנרשמים מהביקורים הגוברים של האזרחים בסניפי הסופרמרקטים, יצרניות ומשווקות מוצרי המזון עשויות ליהנות גם הן משיפור בתוצאות הכספיות. בין מניות חברות המזון בבורסה בולטת מניית שטראוס, שאיבדה מתחילת החודש ומתחילת השנה כ-10%, וכעת רחוקה כ-15% בלבד מרמת השיא שקבעה בחודש אוגוסט האחרון.