ירידות בולטות במניות הבנקים; מניית פתאל ממשיכה לצנוח

אחרי ימים ארוכים של שינויים חדים במדדי המניות המובילים בבורסת תל אביב, בעיקר לצד השלילי, יום המסחר השלישי לשבוע זה התנהל בשינויים מתונים יחסית בשני המדדים המובילים, גם הם בעיקר לצד השלילי, וכך גם ברוב המדדים.

זאת, כשברקע למסחר החוזים העתידיים בוול סטריט הצביעו על מגמה חיובית לקראת פתיחת המסחר בניו יורק, אחרי שאתמול חוו המשקיעים האמריקאים את אחד מימי המסחר הגרועים בהיסטוריה - שבסיכומו נרשמו ירידות השערים החדות מאז 1987, עם צלילות של 12%-13% במדדי המניות המובילים.

גם בשוק המקומי היה אתמול יום מסחר דרמטי, ובמהלכו, בשעות הצהריים, הופעל מנגנון "מנתק זרם", שהפסיק את המסחר בבורסה לחצי שעה, אחרי שירידות המדדים הגיעו ל-8%. בסיום המסחר הציג מדד ת"א-35 ירידה יומית של יותר מ-4%, שהשלימה לו צניחה של יותר מ-20% מתחילת מרץ.

מנתוני בית ההשקעות מיטב דש עולה כי סל נכסי תעשיית קרנות הנאמנות צנח בתוך 15 ימי מסחר בלבד ב-21% - מ-357 מיליארד שקל בתחילת החודש ל-281 מיליארד שקל כיום. עוד הוסיפו במיטב דש כי בניטרול הקרנות הכספיות, נכסי התעשייה צנחו מתחילת מרץ ב-24%, מ-326 מיליארד שקל ל-249 מיליארד שקל, וכן כי אתמול נרשמה ירידה נוספת בנכסי קרנות הנאמנות, "שנבעה מיציאת כספים בהיקף של כ-4.2 מיליארד שקל, ומתשואה משוקללת שלילית של כ-1.5%, כך שנכסיה של התעשייה כרו שפל נוסף של כ-273 מיליארד שקל".

בבית ההשקעות אפסילון ציינו: "אנו עדים לפדיונות משמעותיים בתעשיית קרנות הנאמנות, של יותר מ-10% מהנכסים בתעשייה מתחילת מרץ. אנחנו נמצאים באירוע שמעולם לא חווינו, גם לא במשבר הפיננסי של 2008".

בצד השלילי של מדד ת"א-35, מניית פתאל החזקות המשיכה לצלול, והיום הירידות בה נעו סביב כ-10%, בהמשך לצניחה של 37% אתמול, כך שהיא משלימה קריסה של יותר מ-80% בתוך חודש. ברקע לירידות האחרונות, אתמול פרסמה פתאל תוכנית להתמודדות עם השפעות המצב בישראל ובעולם, הכוללת, בין השאר, סגירה של חלק משמעותי ממלונותיה.

מנגד, מניית קבוצת דלק, החולקת עם פתאל את התואר הלא-מחמיא של המניה בעלת הביצועים הגרועים מתחילת השנה, קפצה ב-15%-20%, ובכך תיקנה במעט צלילה הנעה סביב כ-80% בחודש. יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים טיפסו בכ-10%, ואילו מדד הנפט והגז החבוט טיפס בכ-5%, עם עליות דומות ביחידות ההשתתפות של רציו.

עוד בין היורדות במדד הדגל, מניות חברות הנדל"ן של שיכון ובינוי ואלוני חץ איבדו היום 5%-6%. מדד מניות הבנקים בלט בצד השלילי, עם ירידה של 3%-4% וירידות דומות שהציגו מניות לאומי והפועלים. עוד במגזר הפיננסים, מניות אחים נאוי ואופל בלאנס איבדו 8%-10%, מניות הבורסה לני"ע ומיטב דש נחלשו בכ-5%, מניות מגדל וכלל ירדו ב-2%-4% ומדד ביטוח פלוס נחלש ב-1%-2%.

חברת קומפיוגן הודיעה בשעות הצהריים על "השלמת הנפקה לציבור", ומנייתה קפצה בכ-15%. מניות קרנות ההשקעה בנדל"ן ריט 1 וסלע קפיטל בלטו בירידות של 5%-7% במחזורי מסחר ערים.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמו ירידות משמעותיות, ומגמה שלילית אפיינה גם את המסחר באג"ח הממשלתיות.

הרבה בריאות לכולם.