בנק ישראל מפציר בלווים שנקלעים לבעיה: "היו אקטיביים והימנעו מפגיעה בדירוג האשראי שלכם"

אי עמידה בהחזרים של הלוואות עלולה, ואף צפויה, להוביל לרישום בעייתי בהיסטוריית הלווה ולהביא לפגיעה בדירוג האשראי שלו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מפציר בציבור הלווים שיקלעו לקשיים בהחזרה של הלוואות לפנות לבנקים במטרה לנצל הקלות רגולטוריות והטבות של הגופים וזאת על מנת להימנע מפגיעה בדירוג האשראי שלהם. סוגיה זו מהותית לאור עצירת הפעילות במשק ואובדן כהכנסה של עשרות רבות של אלפי ישראלים.

הממונה על שיתוף בנתוני אשראי, צוריאל (צורי) תמם, "מבקש להפנות את תשומת הלב של כלל האזרחים להקלות הללו בתקווה כי אלו ימזערו את הפגיעה בדירוג האשראי של הלקוחות", באומרו כי "התפתחות מגיפת הקורונה והשלכותיה על הכלכלה בעולם ובישראל, ובתוך כך על כל משק בית או עסק, מחייבת ערנות יתרה בניהול ענייני האשראי של הלקוחות".

נציין כי אי עמידה בהחזרים של הלוואות עלולה, ואף צפויה, להוביל לרישום בעייתי בהיסטוריית הלווה ולהביא לפגיעה בדירוג האשראי שלו. עם זאת, בשל המצב יצאו הפיקוח על הבנקים והגופים שמפוקחים על ידו בעצמם בשורת הקלות, ובהן מתן גרייס על תשלומים ללא רישום שייפגע בדירוג הלווים. עם זאת, יש חברר זאת לפני שלא משלמים תשלום החזר. 

על רקע זה המשיך תמם, על פי הודעת בנק ישראל, באומרו כי "אנו מבקשים להפנות את תשומת לב כלל האזרחים, לפעול באופן אקטיבי ולהשתמש באופן מושכל בהקלות שניתנו ובשירותים המוצעים על ידי המערכת הבנקאית. בהקשר זה מוצע ליצור קשר עם נותני האשראי להם התחייבתם, ולבחון אפשרויות לדחייה או לפריסת תשלומים. אנו ממליצים להימנע ככל שניתן ממצבים של חריגה ממסגרות אשראי החזרת שיקים או פיגור בתשלומים ולשם כך לפעול בתיאום עם נותן האשראי. שכן, חריגה או פיגור שלא הוסדרו מראש עלולים לפגוע בדירוג האשראי של הלקוח וביכולתו ליטול אשראי בתנאים טובים בעתיד. לנוכח האתגר העומד לפתחנו, אני קורא לציבור הרחב היו ערניים ונצלו את ההקלות הקיימות על מנת שתוכלו לעבור את התקופה עם פגיעה מינימלית ככל שניתן".​​​