בזמן שהמגפה מתפשטת בעולם, האמריקאים מחמשים את עצמם לדעת

בצל החשש מפני וירוס הקורונה, האמריקאים מצטיידים בנשק, ומכירות התחמושת והרובים ממריאות • מחוץ לחנויות נשק בארצות-הברית משתרכים תורים ארוכים ומדווחים על בהלת קניות

תור ענק לחנות נשק בארה"ב / צילום: Ringo H.W. Chiu, Associated Press
תור ענק לחנות נשק בארה"ב / צילום: Ringo H.W. Chiu, Associated Press

כאשר ברחבי העולם נדרשים האזרחים לצמצם את המגע החברתי ולהסתגר בבתיהם עד אשר יצליחו השלטונות להתמודד עם מיגור מגפת הקורונה, בארצות-הברית מדווח על עליה חדה במכירת כלי נשק ותחמושת, בשל החשש מפני תסיסה חברתית אפשרית כתוצאה מהחמרת המשבר הבריאותי-כלכלי. החשש הגובר של אמריקאים רבים, מוביל אותם לקנייה של כלי נשק להגנה עצמית.

בחוף המערבי, תורים ארוכים של לקוחות השתרכו מחוץ לחנויות האקדחים, במטרה להצטייד באמצעים הקטלניים. בקליפורניה, מדווח כי לא רק התורים מחוץ למרכולים נמתחו לאורך הרחוב בסוף השבוע האחרון, אלא גם התורים מחוץ לחנויות הנשק. אחד הלקוחות, סיפר ל-"LA TIMES": "פוליטיקאים ואנשים המתנגדים לכלי נשק אומרים לנו מזה זמן שאנחנו לא צריכים רובים. אבל כרגע, הרבה אנשים באמת פוחדים, והם יכולים לקבל את ההחלטה הזו בעצמם".

גם בעלי החנויות, טוענים שמדובר בתופעה חסרת תקדים. "זו רק הפעם השנייה, ב-61 שנותיי בחנות, שבה אני רואה דבר כזה", אמר ל'גרדיאן' לארי הייאט, בעלים של אחת החנויות הגדולות במדינה, הממוקמת בצפון קרולינה. הפעם הראשונה שבה חזה בתופעה דומה, התרחשה בשנת 2012, לאחר רצח המוני בבית ספר יסודי בקונטיקט. הייאט מספר כי סוג התותחים שנרכש משקף את הפחד השורר בקרב הלקוחות; כמעט ואין עניין ברובי צייד, אנשים בוחרים באקדחי מטרה וישנו ביקוש גדול לרובי תקיפה אוטומטיים למחצה, מסוג AR-15 . כשנשאל מדוע הוא חושב שאנשים ממהרים לרכוש עכשיו נשקים בכמות גדולה, אמר: "חשש מפני התמוטטות כספית, מגפות, פשע, פוליטיקה. אתה זורק את כל זה לסיר, ויש לך חתיכת קטסטרופה".

ולא רק החנויות קורסות מעומס הרוכשים; גם AMMO.COM , אתר רכישות תחמושת אונליין, מספר שבין ה-23 בפברואר ל-4 במרץ, נרשמה עלייה של 68% לעומת 11 הימים הקודמים לכך. המכירות בלטו במיוחד בצפון קרוליינה ובג'ורג'יה, שחוו זינוק של 179% ו -169% בהתאמה. מדינות אחרות עם עליות גדולות כללו פנסילבניה, טקסס, פלורידה, אילינוי וניו יורק. גם אתר מכירות הנשק מודה כי מדובר בתופעה חסרת תקדים, ומוסיף כי מדובר בפעם הראשונה שבה וירוס או מחלה מובילים לבוסט מכירות כל-כך רחב-היקף.

מלבד חרדה כללית וחשש מפני התמוטטות הסדר הציבורי המתעוררות בציבור האמריקאי, ישנן סיבות נוספות אפשריות. במדינת וושינגטון ובקליפורניה, שם נרשמו התפרצויות מוקדמות של הנגיף, עלו מכירות האקדחים לאמריקאים אסייתים באופן חריג, שכן הם חששו שיאלצו להתמודד עם אלימות, שנאת זרים וגזענות כלפי משפחותיהם, בהתחשב בכך שהמקור לנגיף הקורונה הוא סין.

ברחבי ארצות-הברית פועלים כ-65 אלף בתי עסק שמוכרים נשק (הם מדובר בסניפים מרובים? מקדונלד'ס, רשת המזון המהיר הפופולרית, מחזיקה בכ־15 אלף סניפים הפזורים במדינה). כלי נשק הם הרוצח השני בשכיחותו של ילדים בארצות-הברית לאחר תאונות דרכים, ולפי מחקר של אוניברסיטת מישיגן, בגילאים 14 עד 17, פציעות אקדח הן הגורם מספר 1 למוות בארה"ב. כעת, כאשר האזרחים נדרשים להסתגר בביתם ומסגרות לימוד מבטלות את הלימודים, משמעות הדבר היא שיותר ילדים יהיו קרובים למצבורי נשק. הנושא השנוי במחלוקת נמצא בלב ויכוח ציבורי עתיק יומין בארצות-הברית. התיקון השני לחוקה האמריקאית, מעגן את זכותם של האזרחים לקנות ולשאת נשק, ולובי איגוד הרובאים בולם מזה שנים תיקוני חוקה בנושא.

לפי ההערכות, ארצות-הברית היא המדינה עם ריכוז כלי הנשק הגבוה ביותר ל-100 איש; 120 כלי נשק ל-100 בני אדם. בשנת 2019, הוערך כי בידי אזרחים יש יותר מ-390 מיליון רובים ואקדחים. 42% מהנשק שמוחזק בידי אזרחים בעולם נמצא בארה"ב, בעוד אזרחיה הם רק 4.4% אחוז מתושבי העולם. כ-37.5 אלף איש נהרגים בשנה בממוצע במדינה כתוצאה משימוש בנשק אישי, כאשר 23 אלף מתוכם מתאבדים, 13.5 אלף נרצחים, ו-500 מקרים מוצאים את מותם בשוגג. אישה אמריקאית עלולה למות בשל אלימות בשימוש בכלי נשק פי 21 יותר מאשר נשים החיות במדינות אחרות. בממוצע בחודש, נרצחות במדינה 53 נשים, ורבות אחרות רק נפצעות. עוד מוערך כי 4.5 מיליון נשים אמריקאיות מאוימות בנשק על ידי בן זוגן.