אפקט הקורונה: ירידה של 30% בזיהום האוויר

ההפחתה בריכוזי החנקן הדו-חמצני היא עקבית וברורה, חדה וניכרת, והתרחשה בכל תחנות הניטור שנבדקו - כך לפי המשרד להגנת הסביבה

זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי
זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי

המשרד לאיכות הסביבה מודיע היום (ד') כי לצד האתגרים המשמעותיים של משבר הקורונה, צמצום הפעילות הכללית הוביל לירידה ברורה בריכוז מזהמי האוויר בישראל בשבוע האחרון; הפחתה של 30% בחנקן הדו-חמצני בהשוואה לממוצע.

הנחיות הממשלה שנועדו לשטח את עקומת הנדבקים ולצמצם את המגע החברתי בכדי לאפשר למערכת הבריאות להתמודד עם המגפה המתפשטת, הובילו לצמצום הפעילות וכן להפחתה ניכרת בשימוש בתחבורה הציבורית ובנסועה בכלל. בירושלים, למשל, פחתה הנסיעה בתחבורה הציבורית ב-50%, בגוש דן ב60%, ובאזור השרון ב-85%.

המערך הארצי לניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה בדק את נתוני איכות האוויר של השבוע האחרון, והשווה אותם לממוצע נתוני איכות האוויר של החודשים האחרונים.

מתוצאות הבדיקה שביצע ד"ר אילן לוי ממערך ניטור אוויר ארצי עולה, כי ריכוזי החנקן הדו-חמצני (NO2) ירדו ב-10 מק"ג/מ"ק. בתקופה שבין 1 בינואר 2020 ל-11 במארס 2020, הריכוז הממוצע של החנקן הדו-חמצני שנמדד היה 35.5 מק"ג/מ"ק. לעומת זאת, בין התאריכים 12 במארס 2020 ועד 16 במארס 2020, הריכוז הממוצע שנמדד היה 25.0 מק"ג/מ"ק - הפחתה של כ-30%.

המזהמים שבחן מערך ניטור אוויר ארצי של המשרד להגנת הסביבה הם חנקן דו-חמצני (NO2) וחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) - מזהמים אשר מאפיינים זיהום אוויר כתוצאה מפעילות אנושית, כגון תחבורה ותעשייה.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי בשלב זה שהסיבה לירידה בריכוזי החנקן הדו-חמצני בשבוע האחרון נגרמה רק כתוצאה מהפחתה בפליטות של מזהמי האוויר מתחבורה, וייתכן ששינוי בתנאי מזג האוויר תרם לירידה. יחד עם זאת, ההפחתה בריכוזי החנקן הדו-חמצני היא עקבית וברורה, חדה וניכרת, והתרחשה בכל תחנות הניטור שנבדקו.