הביקורת החריגה של הכנסת על ההחלטה החריגה מאוד של הממשלה

בתגובה שהגישה היום הכנסת לעתירה לבג"ץ הקוראת לביטול החלטת הממשלה להתקין תקנות לשעת חירום לשם ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, הביעה הכנסת הסתייגות מהאופן שבו הותקנו התקנות, ללא שעברו בוועדות הכנסת

הצהרת אמונים במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
הצהרת אמונים במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

ביקורת חריגה של הכנסת על החלטה חריגה מאוד של הממשלה. בתגובה שהגישה היום (ד') הכנסת לעתירה שקוראת לביטול החלטת הממשלה להתקין תקנות לשעת חירום לשם ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, הביעה הכנסת הסתייגות מהאופן שבו הותקנו התקנות, ללא שעברו בוועדות הכנסת.

באמצעות הממונה על ייצוג הכנסת בערכות, עו"ד אביטל סומפולינסקי, כתבה הכנסת בתגובתה לבג"ץ כי "סמכותה של הרשות המבצעת לשנות מחוקי הכנסת או לקבוע הסדרים ראשוניים באמצעות תקנות לשעת חירום מהווה פגיעה קשה בערכים הדמוקרטיים, ובראשם בעיקרון הפרשת הרשויות".

עו"ד סומפולינסקי הוסיפה כי דומה שעל כך אין חולק. היא הבהירה כי הכנסת מצרה על כך ש"חרף העובדה שהממשלה סברה כי יש לפעול בנושא בדרך של הבאת החלטתה לאישור ועדת המשנה של הכנסת, וזאת עוד במהלך כהונת הכנסת ה-22, הנושא הובא לוועדה בלוח זמנים שלא איפשר לה לקיים דיון של ממש בהחלטה. כתוצאה מכך נמנעה מוועדת המשנה האפשרות לקיים דיון ראוי בסוגיה רגישה ומורכבת", לשון התגובה.

בעתירה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר, הוא מבקש לקבל צו ביניים שיעצור ל-14 יום את תקנות החירום שאישרה הממשלה אמש. לדברי עו"ד בן-מאיר, "תקנות שעת החירום שהתקינה הממשלה הן דרקוניות בצורה עצומה, ויש בהן חוסר מידתיות בולט ומובהק וכן ניסיון להתעלם מהרשות המחוקקת כדי להתיר לרשות המבצעת בעצמה, ללא כל פיקוח, לפגוע בפרטיות כל אזרחי מדינת ישראל ללא כל הבחנה".

הדיון בעתירה ייערך מחר (ה').