השבתה קצובה וטסלה נגד העוצר: ענף הרכב בצל הקורונה - עדכון יומי

היצרנים האמריקאים מפסיקים את הייצור בצפון אמריקה ומקסיקו, טסלה מנסה להאבק בצו סגירה אזורי וחלק מפעילות המוסכים והחלפים בישראל עשויה להיות מוחרגת מצו השבתת המשק המתגבש

מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP
מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP

לאחר שבימים האחרונים רוב יצרני הרכב האירופאים הודיעו על הפסקה יזומה של פעילות הייצור כתוצאה ממשבר הקורונה, הצטרפו אליהם ביממה האחרונה גם יצרני הרכב בארצות הברית. בשעות האחרונות הודיעו גם ענקיות הרכב GM ופורד על הפסקה זמנית של פעילות הייצור שלהם וזאת בתיאום עם איגוד העובדים של תעשיית הרכב, ה- UAW . מארי בארה, יו"ר ג'נרל מוטורס, הגדירה את המצב "חסר תקדים" והודיעה כי מפעלי הייצור של החברה ברחבי ארה"ב, קנדה ומקסיקו יישארו סגורים עד ה-30 במרץ בשלב הראשון. גם פורד חתמה על הסכם דומה עם איגודי העובדים אך עוד לא שחררה פרטים על ההשבתה. במקביל הודיעה גם הונדה על הפסקת פעילות ייצור הרכב שלה בארה"ב, קנדה ומקסיקו החל מה-23 במרץ ועד סוף החודש, בינתיים.

אחת היצרניות הבודדות שעדיין מנסות להיאבק בגזירה היא טסלה, שבימים האחרונים המשיכה להפעיל את המפעל הראשי שלה בפרימונט, קליפורניה, ללא שינוי. אולם האזור בו פועלת החברה, צפון קליפורניה, נמצא כולו תחת צווי עוצר ביתי מחמירים והגבלת פעילות עסקית למעט פעילות שמוגדרת חיונית.

טסלה הודיעה לעובדיה שאינם מרגישים טוב כי הם רשאים להישאר בבית ואמרה כי היא ערוכה להמשיך את פעילות הייצור גם עם מחצית מכוח האדם. במקביל היא מנסה לפעול מול הרשויות המקומיות כדי להכיר בפעילות הייצור שלה בתור עסק חיוני. לטענתה היא מקבלת מסרים סותרים ועדיין לא קיבלה הוראה מפורשת לסגור את המפעל, שמעסיק כעשרת אלפים עובדים. יצוין כי טסלה נמצאת כיום בשלב רגיש מאד שבו היא משיקה את הדגם החדש Y , קרוס-אובר חשמלי במחיר נגיש, שנחשב בעל חשיבות אסטרטגית לעתידה. מניית טסלה צנחה אתמול ב-16% לרמה של כ-361 דולר למניה, קרוב מאד לנקודת המוצא שלה בטרם בנובמבר 2019. החברה איבדה בשבועות האחרונים למעלה מ-40 מיליארד דולר משווי השוק שלה. ואילו המפעל של יונדאי מוטורס בצ'כיה, שעדיין לא השבית את פעילותו, סובל משיבושים קשים בשרשרת האספקה בשל משאיות התקועות בגבולות המדינה, בעקבות הטלת סגר.

בגרמניה הצטרפה אתמול גם ב.מ.וו לרשימת החברות שהודיעו על השבתה קצובה של פעילות הייצור שלהן ביבשת וזאת לאחר שבימים האחרונים הודיעה שפעילותה נמשכת כרגיל. גם טויוטה הודיעה על השבתה כללית של פעילות הייצור שלה ברחבי אירופה, כולל המפעלים בצרפת, בריטניה,, צ'כיה, פולין וגם טורקיה, שבה מיוצרת הקורולה שמגיעה לישראל. יצוין כי זו הפעם הראשונה שיצרן גדול מודיע על השבתת פעילות ייצור הרכב שלו בטורקיה, שעד כה שמרה על קצב ייצור מלא. ואילו רנו הודיעה על הרחבת סגירת פעילות הייצור שלה גם למפעלים של דאצ'יה ברומניה ולראשונה במרוקו. זו הפעם הראשונה שהמשבר הכלכלי כתוצאה מהווירוס גולש גם לפעילות ייצור בצפון אפריקה.

בישראל, ל"גלובס" נודע כי קיבל משרד התחבורה החלטה להחריג חלק מפעילות ענף הרכב מצו החירום המתגבש להשבתת הפעילות במשק, אם וכאשר תתקבל החלטה להפעיל אותו. הכוונה היא בעיקר לפעילות הכרחית של אספקת חלפים ותחזוקת כלי רכב במוסכים. פעילות מכירת הרכב הושבתה ביומיים האחרונים כמעט לחלוטין למעט מספר אולמות תצוגה, שמאפשרים ללקוחות שהזמינו כלי רכב לקבל אותם.

במקביל נודע כי מספר יבואני רכב שוקלים להעניק "רשת ביטחון" לחברות ליסינג קטנות עד בינוניות, שכוללת דחיית תשלום הלוואות ואולי אף הזרמת אשראי ישיר. בענף מעריכים כי עם חלוף המשבר תשתנה מפת הליסינג בישראל ותהפוך להיות ריכוזית יותר.