סגירת הברים והמסעדות הביאה גל אבטלה חסר תקדים בארה"ב

בתחילת שבוע זה, רשויות רבות במדינות ברחבי ארה"ב חייבו את סגירת ברים ומסעדות הזמנית כדי לבלום את התפשטות הקורונה • כך נפלט מהעבודה מאגר עצום של עובדי אירוח וקמעונאות, שהגדיל את הביקוש לדמי אבטלה

סניף מקדונלדס סגור לאחר התפרצות הקורונה בארה"ב / צילום: Nam Y. Huh, Associated Press
סניף מקדונלדס סגור לאחר התפרצות הקורונה בארה"ב / צילום: Nam Y. Huh, Associated Press

מגיפת הקורונה יצרה גל של פניות עובדים שפוטרו לקבלת דמי אבטלה למדינות ברחבי ארה"ב כתוצאה מסגירת עסקים.

מספר הפניות של מובטלים חדשים באוהיו בימים ראשון עד שלישי השבוע היה 78,000 לעומת כ-3,000 פניות ביותם ימים בשבוע שעבר. קונטיקט דיווחה על יותר מ-3,000 פניות מיום שני, מול 2,500 בכל השבוע שעבר.

מישיגן קיבלה כ-5,400 פניות ביום שני, לעומת ממוצע יומי של 1,300-1,600 פניות. קנטקי טיפלה ביותר מ-9,000 פניות ביום שלישי לבדו, מול ממוצע של 2,000 פניות בשבוע רגיל.

בתחילת שבוע זה, רשויות רבות במדינות ברחבי ארה"ב חייבו את סגירת ברים ומסעדות הזמנית כדי לבלום את התפשטות הקורונה. כך נפלט מהעבודה מאגר עצום של עובדי אירוח וקמעונאות, שהגדיל את הביקוש לדמי אבטלה.

הנתונים ברמת מדינות מאותתים שתביעות האבטלה בארה"ב, שמודדות למעשה פיטורים, צפויות לעלייה חסרת תקדים אולי בדו"ח התעסוקה של משרד העבודה הפדרלי שיפורסם ביום חמישי הבא, אחרי שהן היו בשפל היסטורי בתחילת המגיפה.

"הנתונים המפחידים באמת יגיעו כנראה בדו"ח התעסוקה בשבוע הבא", אמרה מרתה גימבל, מנהלת המחקר הכלכלי ב- Schmidt Futures, ארגון צדקה. "יש הרבה עסקים שבהם כסף לא נכנס בבת אחת".

הסנט האמריקני העביר אתמול (ד') חוק שיבטיח לפחות שבועיים של חופשה בתשלום לאנשים שנפגעים מהאפקט של הקורונה, ושיגר אותו לחתימה של הנשיא טראמפ.

הממשל מציע גם שני סבבים של תשלום ישיר למשפחות, שיגיע להיקף כולל של 500 מיליארד דולר, ויתחילו ב-6 באפריל וב-18 במאי, במסגרת חבילה כלכלית של טריליון דולר להקלת נזקי המשבר.

למדינות בארה"ב יש השפעה ניכרת על הטבות אבטלה. הן יוזמות תוכניות תעסוקה או הסבה מקצועית למובטלים, וקובעות את הזכאות לדמי אבטלה בהתבסס על הנחיות פדרליות.

החקיקה שאושרה אתמול גם תעודד את המדינות שרושמות עלייה חדה באבטלה להקל זמנית את תנאי הזכאות לדמי אבטלה במהלך המגיפה. כמה מדינות כבר עשו זאת, והרחיבו את הזכאות לדמי האבטלה כד לכלול עובדים שמצויים בבידוד, או שאין להם חופשות בתשלום.

לפי Google Trends, הפעילות המקוונת של פניות לדמי אבטלה נסקה בימים האחרונים. בקולורדו, למשל, נרשמו ביום שני 3,900 פניות מקוונות בהשוואה ל-400 שבוע לפני כן. ביום שלישי בצהריים נרשמו כבר 7,000 פניות, והאתר של קולורדו קרס.

"המערכות האלו לא ראו מעולם כמות כזו של לחץ בפרק זמן כה קצר", אמרה שר הבינד, סגנית מנהל משרד העבודה של קולורדו.

אנג'לה דלי סנטי, דוברת משרד העבודה של ניו ג'רזי, מסרה במייל שהמדינה הזו קיבלה 15,000 פניות ביום שני לבדו, והמערכת שלה רושמת "נפח חסר תקדים". המערכת חידשה את התפקוד שלה אחרי שהיא קרסה ביום שלישי בגלל לחץ הפונים.

ניו יורק, אורגון וקנטקי היו עוד מדינות שאתרי האינטרנט שלהן לרישום מובטלים עברו תקלות השבוע, והקשו על המפוטרים החדשים לקבל את ההטבות.

דומיניק פרייה מברוקלין אמר שהוא מנסה להגיש את בקשת דמי האבטלה שלו מאז שהמסעדה שבה הוא עובד נסגרה זמנית בשבת. הוא נתקל בתקלות באתר של ניו יורק שמחקו את הפניה שלו כמה פעמים, וגם ניסיון להשיג את רשות האבטלה בטלפון העלה חרס.

"אין לי משפחה ולכן אני יכול לנסות כל היום להעביר את הפניה שלי. יש הרבה אנשים שלא יכולים לשבת למחשב שלהם כל היום ולנסות לשלוח את הפניה שלהם", הוא אמר.

משרדי העבודה באוהיו, קולורדו וניו יורק מקצים עובדים נוספים לטיפול בזרם בקשת דמי האבטלה. "הקצב כאן שונה מאז בהשוואה להקשר המיתון שהיה לנו ב-2008-2009. העסקים פיטרו אז עובדים, אבל בקצב של הליכה. כעת הכל רץ", אמר קימברלי הול, מנהלת מחלקת העבודה ושירותי המשפחה של אוהיו.

היא אמנם תומכת באמצעי הריחוק החברתי שיושמו כדי לבלום את התפשטות הנגיף, אך המאמצים הללו היו, לדבריה, "כמו לחיצה על מתג חשמל" בכל הנוגע לפניות לדמי אבטלה.

קנטקי וניו יורק מחייבות את הפונים להירשם ביום מסוים, בהתבסס על שם המשפחה שלהם.

ניו ג'רזי פרסמה הנחיות להבהרת סוגי ההטבות שניתנות לעובדים בקשר לקורונה. לדוגמה, תושבי המדינה ששעות העבודה שלהם הופחתו בגלל האטה בעסקים יהיו זכאים לדמי אבטלה.

כמה משרדי עבודה במדינות אומרים שעסקים פונים אליהם בשאלות איך הם יכולים למנוע פיטורים.

אריקה קווילי, מנהלת תקשורת במשרד העבודה של מישיגן, אמרה שהמשרד מקיים כמו סמינרים וירטואליים ביום לחברות כדי לדווח להן על אפשרויות לפיטורים זמניים ותוכניות עבודה משותפת. התוכניות הללו מאפשרות לעובדים לעבוד פחות שעות ולקבל חלק יחסי דמי אבטלה כדי להשלים את שכרם השבועי.

הבינד ממשרד העבודה של קולורדו אמרה שהמשרד רואה עלייה בהתעניינות של מעסיקים בחלופות לפיטורים. רק לפני זמן קצר, המשרד התקשה לגייס מעסיקים לתוכניות כאלו מפני שהכלכלה היתה כה חזקה.