השקל מתקן בחדות את הנפילות: "לבנק ישראל לא נוח פיחות מהיר"

בהמשך לטלטלה בשווקים הפיננסים נוכח בהלת התפשטות נגיף הקורונה, ולאחר הפיחות החד בשקל שנרשם השבוע, בנק ישראל הודיע אתמול לאחר המסחר במט"ח כי יספק נזילות למערכת הפיננסית בצל הדרישה להעלאת ביטחונות

מט"ח / צילום: Shutterstock
מט"ח / צילום: Shutterstock

שוק המט"ח נסחר היום (ה') בסערה בהמשך לטלטלה בשווקים הפיננסים נוכח בהלת התפשטות נגיף הקורונה. לאחר הפיחות החד בשקל שנרשם השבוע, בנק ישראל הודיע אתמול לאחר המסחר במט"ח כי יספק תמיכה למערכת הבנקאית (בהלוואות לעסקאות סוואפ) של עד 15 מיליארד דולר, וזאת מיתרות המט"ח של הבנק כך שלראשונה חשף הבנק שימוש ביתרות העתק שצבר.

התגובה מורגשת כעת בשוק המט"ח כאשר האירו  צולל בכ-6% מול השקל ל-3.945 שקלים והדולר  נופל בכ-4% מול השקל ל-3.673 שקלים.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, "יכול להיות שזה על רקע הרחבת השימוש בעסקאות החלף שקל דולר. יש לו יתרות עתק לצורך כך וכנראה ישלוף עוד שפנים מהכובע. בנק ישראל מאותת שינקוט בכל כלי שיימצא לנכון. זה מהווה בנוסף תיקון לפיחות הדי מופרז מהיומיים הקודמים". 

"לבנק ישראל לא נוח פיחות מהיר משתי סיבות", מפרט מנחם. "האחת ייווצרו לחצים אינפלציוניים שיקשו עליו לנקוט מדיניות מרחיבה. אם משק נקלע לסטגפלציה - אבטלה ואינפלציה - זה תרחיש שלבנק מרכזי קשה מאוד לפתור. סיבה שנייה, סחר החוץ בהאטה אז למה "לבזבז" את הפיחות. הייצוא הישראלי יוזל אבל מי יקנה?", אומר מנחם.

לזאת יש להוסיף את הסקירה האופטימית של כלכלני S&P ביחס לכלכלה המקומית. להערכתם, היחלשות השקל מול הדולר היא התפתחות חיובית שצפויה לסייע למשק הישראלי להתגבר על משבר הקורונה. "מיתון מלא אינו צפוי בשלב זה לאור חוסנה של הכלכלה המקומית, והוא יתרחש רק במקרה של מכה נוספת לשוק, כגון אירוע גיאופוליטי או התרסקות במחירי הנדל"ן", כתבו כלכלני סוכנות הדירוג.