קוואנטום מאשינס גייסה 17.5 בהובלת אביגדור וילנץ

הסטארט-אפ הישראלי מפתח מערכת לשליטה ותפעול של מחשבים קוונטיים • את סבב הגיוס הובילו וילנץ יחד עם חברת הראל, והשתתפו בו הקרנות שהובילו את הסבב הקודם: TLV Partners ו- Battery Ventures

אביגדור וילנץ, יו"ר חברת צ'ייס / צילום: חגי אהרון
אביגדור וילנץ, יו"ר חברת צ'ייס / צילום: חגי אהרון

עוד חדשות טובות להייטק הישראלי הקורס תחת איום משבר הקורונה. אביגדור וילנץ, מי שרק לאחרונה מכר את חברת השבבים לעיבוד משימות בינה מלאכותית הבאנה לאינטל תמורת 2 מיליארד דולר, הוביל סבב גיוס בגובה 17.5 מיליון דולר לסטארט-אפ הישראלי Quantum Machines (קוואנטום מאשינס).

הסטארט-אפ מפתח מערכת הכוללת חומרה ותוכנה עבור שליטה ותפעול של מחשבים קוונטיים. בסך הכל גייסה החברה, המעסיקה 25 עובדים, 23 מיליון דולר, והיא מתכננת להכפיל מספר זה בשנתיים הקרובות.

בשיחה עם "גלובס" סיפר מנכ"ל החברה ד"ר איתמר סיון כי משבר הקורונה לא איים על השלמת הגיוס: "אין ספק שיש אי ודאות גדולה ולא יודעים איך העולם ייראה בעוד חצי שנה, אבל לנו אין ברירה - אם ההנחה שתחום המחשוב הקוונטי, כאחת ההבטחות הכי גדולות לכוח חישובי, הולך להתקדם - אז חייבים להמשיך לפתח כדי להוביל".

יחד עם וילנץ הובילה את הגיוס גם חברת הראל, וכן השתתפו בו הקרנות שהובילו את הסבב הקודם - TLV Partners ו-Battery Ventures. על פי הודעת החברה, "המערכת שפיתחה החברה עובדת עם כל הטכנולוגיות הקוונטיות הקיימות ומספקת לצוותי המחקר והפיתוח את כל שנדרש להם על מנת שיריצו את האלגוריתמים הקוונטיים והניסויים שלהם באופן מיטבי. בראיה לעתיד, מערכת האורקסטרציה (Orchestration) של קוואנטום מאשינס מתוכננת להיות הקרקע לפתרון כמה מהבעיות המאתגרות ביותר בתחום כמו: הרצת אלגוריתמים מורכבים, תיקון שגיאות קוונטיות, כיול מערכות מורכבות ותמיכה בעליה של מספר הקיוביטים".

עוד על פי הודעת החברה, "מערכת האורקסטרציה של החברה אומצה במהלך השנה האחרונה על ידי מספר תאגידים בינלאומיים, סטארטאפים ומעבדות אקדמיות, ומספר הלקוחות המשלמים גדל מחודש לחודש".

קוואנטום מאשינס נוסדה ב-2018 על ידי החוקרים ד"ר נסים אופק, ד"ר איתמר סיון וד"ר יונתן כהן שביצעו את מחקרם בשנים האחרונות בתחום המחשוב הקוונטי בדגש על אלקטרוניקה קוונטית. את המחקר ערכו במכון התת-מיקרוני בפקולטה לפיזיקה במכון וייצמן תחת פרופ' מוטי הייבלום, שם חקרו את הפוטנציאל של מערכות אלקטרונית להפוך לביט קוונטי שמוגן מפני שגיאות. אופק, המשמש סמנכ"ל מחקר ופיתוח בחברה, המשיך לאחר מכן לפוסט דוקטורט באוניברסיטת ייל. המנכ"ל סיון וסמנכ"ל הטכנולוגיות כהן הקימו בין היתר את מרכז היזמות במכון.

על הוודאות העסקית אמר ד"ר סיון כי "מאחר שהחברה מפתחת את אחת השכבות החשובות במחשב הקוונטי, היא יכולה למכור לכל גורם שמפתח מחשבים קוונטיים". לדבריו, החברה "נמצאת בסיטואציה מעניינת, משום שהיא מכוונת לשוק האדיר של המחשוב הקוונטי שיבוא בעתיד, ומצד שני כבר היום מוכרת לכל מי שצריך לפתח מחשב או מערכת קוונטית בחברת ענק או מכון מחקר לאומי, כולל לקוחות ממכוני המחקר הכי גדולים של ממשלת ארה"ב. חשוב שנאיץ עכשיו כי אנו כבר מתחילים לראות התעוררת בארה"ב שתוביל, בתקווה, להתפתחות התחום באקדמיה ובתעשייה. יש עוד סטארטאפים בתחום שהולכים לקום בשנה הקרובה".

עוד אמר ד"ר סיון כי למחשב קוונטי יש כמה רבדים, וכי "ברמה הלאומית אין ספק שאנו חייבים לבנות יכולות בכל אחד מהרבדים הללו". בישראל, לדבריו, "יש אנשים אולטרה מוכשרים שיכולים לגרום לדבר הזה לקרות".